Funktionärstråden

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Startar en tråd där funkisar, tävlingsledare & även förare kan ge tips om ökad säkerhet och även klargöra vad som gäller på banan i form av regler och flaggning samt förklara varför man gör så.

Undvik dock pajkastning och angrepp, bättre att ta tjuren vid hornen direkt på plats om man har synpunkter på funktionärernas agerande.

Passar även på att berömma er som står på posteringarna i ur och skur, utan er så har vi ingenting, tack ni som ställer upp.

Ös på nu :tummenupp
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
GSXR1100R skrev:
Startar en tråd där funkisar, tävlingsledare & även förare kan ge tips om ökad säkerhet och även klargöra vad som gäller på banan i form av regler och flaggning samt förklara varför man gör så.

Undvik dock pajkastning och angrepp, bättre att ta tjuren vid hornen direkt på plats om man har synpunkter på funktionärernas agerande.

Passar även på att berömma er som står på posteringarna i ur och skur, utan er så har vi ingenting, tack ni som ställer upp.

Ös på nu :tummenupp
Vill passa på att ge en extra :tummenupp till alla våra funkisar oxå.
Utan er blir det inga tävlingar.//LOTTAK LMS
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
För funktionärer som är runt banan.

Tänk efter innan du ger dej ut i banan, är det säkert för din egen hälsa?
Blir du(funktionären) skadad också är det inte alls bra!


Vid sanering, försök få bort så mycket absol som möjligt, vill ju inte ha fler olyckor på samma ställe...

det som Linköping MS använder behöver trampas sönder så det smular sej ordentligt och kan suga upp oljan bra, sen sopas av.

Annars har jag hittils under mina 4:a tävlingar varit übernöjd med alla funktionärer jag träffat... och hoppas de som träffat på mig när jag själv varit det, inte har allt för mkt att klaga på...

//håkan
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tycker att dom flesta tävlingarna i år har funkat kanon så länge funktionärerna har fått klara regler för vad som gäller..

På Knutstorp var det siså där när dom ställde bilen dom åkte runt med lite överallt på icke så bra valda ställen..
Dessutom ställde sig funktionärerna sig i slutet på rakan och viftade till folk att sakta ner, tas det upp med funktionärerna att deras säkerhet är ett måste också? Om det nu skulle komma någon där och ramma rakt ut och någon står i vägen så blir det nog värre för den funkisen en för föraren som ligger längre bort på marken.

Tummen upp till alla funkisar som ställer upp :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tänk på att det finns funktionärskurser att gå där man får lära sig reglementen och livräddning bland annat. För LMS del så är det Syss här på SH som håller i kurserna och de är gratis.

Gratis är gott så nästa år ska jag gå kursen. :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
håkan skrev:
För funktionärer som är runt banan.

Tänk efter innan du ger dej ut i banan, är det säkert för din egen hälsa?
Blir du(funktionären) skadad också är det inte alls bra!


//håkan
Bra inlägg Håkan, man ska tänka efter före, att vara funkis är dock säkert om man bara håller sig lugn när något inträffar på banan, funkisar får oxo adrenalinkickar och det gäller att hjäpas åt att förhindra paniksituationer.

Vet man att någon funkis ibland stirrar upp sig så bör denne stå tillsammans med en funkis som har is i magen och rutin på hur man ska agera.
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Många frågor...

Var kan jag få reda på lite mer om att åta sig att vara funktionär?

Jag har aldrig varit med förut men är klart sugen på att börja men jag vill veta vad jag åtar mig.
Vem står för kostnader tex?
Vilken utbildning krävs?
Måste jag ställa upp på alla banor hela säsongen?
Tacksam för hjälp.
Nils (förtidspensionär och har mycket tid för hobbyn)
 

rust29

aka Stefan - Race on!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vikingstad
Hoj
*såld*
Kawasaki/Nils skrev:
Var kan jag få reda på lite mer om att åta sig att vara funktionär?

Jag har aldrig varit med förut men är klart sugen på att börja men jag vill veta vad jag åtar mig.
Vem står för kostnader tex?
Vilken utbildning krävs?
Måste jag ställa upp på alla banor hela säsongen?
Tacksam för hjälp.
Nils (förtidspensionär och har mycket tid för hobbyn)
Kostnader för kurs betalas oftast av klubben du är medlem i, t.ex. Falkenberg som ligger nära dig.
Utbildning krävs det ingen, men det är bra om du gått Tävlingsfunktionärs-kurs så du har koll på flaggor och lite regler
Man ställer upp på de tävlingar man kan, men risken finns att klubben ringer och tjatar då det alltid behövs fler funkisar
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
GSXR1100R skrev:
Startar en tråd där funkisar, tävlingsledare & även förare kan ge tips om ökad säkerhet och även klargöra vad som gäller på banan i form av regler och flaggning samt förklara varför man gör så.

Undvik dock pajkastning och angrepp, bättre att ta tjuren vid hornen direkt på plats om man har synpunkter på funktionärernas agerande.

Passar även på att berömma er som står på posteringarna i ur och skur, utan er så har vi ingenting, tack ni som ställer upp.

Ös på nu :tummenupp

Varför i hel****** flyttades den här tråden redan efter en timme?? :confused: :arsele :fatta!
Låt den ligga framme så fler kan se den och bli intresserade av att få mer info!
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Nytt försök...... får se om jag slår rekordet på att bli bortplockad... 17 min var det förra gången
Se mitt förra inlägg :mad: :kocko :huvet
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top