Funnen spricka vid lamellbyte (Ktm 625 LC4 -02)

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Slirar efter lamellbyte (Ktm 625 LC4 -02)

Hej!

Första inlägget här och har försökt hitta svar på min fråga, men det gick lite trögt.

Jag skulle alltså byta lameller på min hoj nu idag. Allt har gått fint men när jag skulle tillbaka med "pressure capen", alltså den man skruvar över lamellerna, så fann jag att det spruckit:



Biten är hittad men jag undrar om man kan köra säsongen ut bara? Man ser även den "bakom" att den har ett litet svart sträck över sig. Även det ser ut att vara en början.

Men som sagt, är det bara å beställa en ny och behöva köra bil en vecka till eller håller det säsongen ut? Undrar även vad detta kan bero på? Eller är det bara slitet?

Mvh
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Nej. Det där e kört. Kanske framför allt eftersom du inte längre kan ha med dig samtliga fjädrars tryck mot tryckplattan.

De gånger jag sett den formen av förödelse har det nästan alltid varit felinstallerat. Kan inte uttala mig om KTM specifikt dock.

Lika samma e det med de stands som skruven dras i i kopplingshubben. Tappat räkningen på antalet dito som hugade "mekaniker" dragit sönder i överambition.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Även om det nu bara är en spricka så tänk vilken förödelse det kan bli när fragment lossnar o far runt i motorn. större delar kan fasta mellan kugghjul och spån kan sätta sig i oljekanaler.

Bara dumt o chansa att det skall hålla ett tag till
Men ser det ut som på bilden skall du definitivt inte montera ihop den.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Precis, kände att det sunda förnuftet fick ta över. Så en beställning från Lelles fick det bli idag.

440kr så det var inte så farligt, men riktigt trist att ha hojen ståendes 2 veckor nu när det är så kort kvar av säsongen..

Tack ändå!
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag här. Nu har "pressaurecapen" kommit och allt skruvades ihop som det satt.

Jag gjorde allt enligt regelboken med lamelloljebad, dränkte filter, skruva ihop, fylla olja, stå på tomgång, hojen fick svalna, fylla på lite till sen var det dags för testtur.

Och jag hade exakt samma problem som innan!! :huvet Ställde kopplingen så den inte driver med hjulet i luften och kör iväg, då slirar den som satan. Kör mjukt och med knappt något gaspådrag ett tag och det börjar bli bättre. Men fortfarande, den slirar rejält om det ska vara någorlunda enkelt att få i växlarna.

Har testat med både OKQ8a olja och Castrol. Bytte även kopplingswire!
Vad ska jag göra? Blir fan galen :confused:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ställde kopplingen så den inte driver med hjulet i luften och kör iväg, då slirar den som satan.
Ska man göra så enligt instruktionboken? "Ställde kopplingen så den inte driver med hjulet i luften"
På Suckan ska det var 2-3mm glapp innan kopplingwiren drar upp vid handtaget dvs ca 10mm på handtaget. Dessutom ska justerskruven i kopplingsmekanismen skruvas in till den tar i stången genom växellådan och sedan backas 1/4 varv.
På Sukkan är det dessutom viktigt att muttern som håller den inre kopplingskorgen är dragen med rätt moment (=tillräckligt hårt). För annars drar koppling jämt=svårt få i nollan. Med handtaget och justerskruven rätt inställda.
 

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Lerum
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Har du bytt hela kopplingspacketet eller bara lamellerna? för är dina mellanskivor slitna kan den också slira. Det kan även vara så att din korg är sliten och har så kallat "cykelställ" och då kan det bli problem med att frikoppla. Ta av kopplingen och kontrollera själva korgen så den är slät där lamellerna skall glida.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Har du bytt hela kopplingspacketet eller bara lamellerna? för är dina mellanskivor slitna kan den också slira. Det kan även vara så att din korg är sliten och har så kallat "cykelställ" och då kan det bli problem med att frikoppla. Ta av kopplingen och kontrollera själva korgen så den är slät där lamellerna skall glida.

Precis, det är bara lamellerna, kåpan som var sprucken samt wire. Skivorna hade några millimeter kvar till gränsen och kopplingskorgen ser inte allt för sliten ut..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du kan inte ställa så den inte driver med hjulet i luften! är på tok för hårt, ställ så du har lite glapp i handtaget (typ en mm glipa mot där wiren går in) innan det tar tag i wiren, sen kan du slacka lite till så du får dragläget på ett skönt ställe i fingrarna, men ställ aldrig så du inte har nåt glapp alls då får du slirande koppling och lamellbyte
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Prova att ställa in kopplingen utan vajer först, haka på vajern och ställ frispelet på handtaget.

Borde vara något liknande bilden.
 

Bifogat

  • LC4_clutch.jpg
    LC4_clutch.jpg
    116.6 KB · Visningar: 147

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Du kan inte ställa så den inte driver med hjulet i luften! är på tok för hårt, ställ så du har lite glapp i handtaget (typ en mm glipa mot där wiren går in) innan det tar tag i wiren, sen kan du slacka lite till så du får dragläget på ett skönt ställe i fingrarna, men ställ aldrig så du inte har nåt glapp alls då får du slirande koppling och lamellbyte

Precis! Det jag menar är att om jag ska ha den såpass att man får i friläge så slirar den på högre varv. Ställer jag den så den inte slirar så går går det inte att få i Neutral samt att den driver när den står på stödet.

Prova att ställa in kopplingen utan vajer först, haka på vajern och ställ frispelet på handtaget.

Borde vara något liknande bilden.

Jo har testat alla olika modeller på wirespänning.

En liten fundering, hur beter sig hojen då kopplingsfjädrarna är lite för slapp? Alltså när de krympt ner någon millimeter? Märkte nämligen att mina var 2mm för kort i helt slakt läge.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Precis! Det jag menar är att om jag ska ha den såpass att man får i friläge så slirar den på högre varv. Ställer jag den så den inte slirar så går går det inte att få i Neutral samt att den driver när den står på stödet.

Att kopplingen driver lite med upphissat bakhjul är helt normalt.

Jo har testat alla olika modeller på wirespänning.

Grundinställningen har inget med vajern att göra, det är för att få rätt
"tryckpunkt" och utväxling mellan handtag och tryckplatta.
Man kompenserar också för slitage och tillverkningstolleranser.

En liten fundering, hur beter sig hojen då kopplingsfjädrarna är lite för slapp? Alltså när de krympt ner någon millimeter? Märkte nämligen att mina var 2mm för kort i helt slakt läge.

Eftersom LC4:ans manual säger nya ska vara 37mm och dom kan vara ner till 34,5mm innan byte
så borde det fungera men ditt fel låter som att inte kopplingen orkar hålla emot belastningen
så om det inte blir bra efter en grundinställning kan du alltid prova att byta,
KTM brukar ju inte vara så blodiga på reservdelspriserna.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Att kopplingen driver lite med upphissat bakhjul är helt normalt.

Grundinställningen har inget med vajern att göra, det är för att få rätt
"tryckpunkt" och utväxling mellan handtag och tryckplatta.
Man kompenserar också för slitage och tillverkningstolleranser.

Eftersom LC4:ans manual säger nya ska vara 37mm och dom kan vara ner till 34,5mm innan byte
så borde det fungera men ditt fel låter som att inte kopplingen orkar hålla emot belastningen
så om det inte blir bra efter en grundinställning kan du alltid prova att byta,
KTM brukar ju inte vara så blodiga på reservdelspriserna.

Tackar så hjärtligt för ett bra svar!
1. När jag menar "driver" så menar jag verkligen driver, inte lite.
2. Kan du förklarar grundligt med denna gruninställning så jag verkligen gjort rätt.
3. Okej, ja det känns som om det skiljer så pass lite.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om manualen jag har stämmer med din modell så ska det finnas ett spår i axeln som kopplingsarmen sitter i.
Det spåret ska vara parallellt med motorns delningslinje när man vrider axeln medurs tills du känner att det tar emot.

Stämmer inte det så lossa kopplingskåpan, ta bort sprinten, ta en skruvmejsel och vrid tryckstången
tills spåret blir parallellt, lås stången med sprinten igen.

Sen ska kopplingsarmen sitta enligt bilden, ser ut som den sitter parallellt med spåret.

Nu kan du hänga dit vajern och ställa in rätt frigång enligt Klubba:s inlägg.
 

Bifogat

  • LC4_clutch_2.jpg
    LC4_clutch_2.jpg
    42.2 KB · Visningar: 74

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Om manualen jag har stämmer med din modell så ska det finnas ett spår i axeln som kopplingsarmen sitter i.
Det spåret ska vara parallellt med motorns delningslinje när man vrider axeln medurs tills du känner att det tar emot.

Stämmer inte det så lossa kopplingskåpan, ta bort sprinten, ta en skruvmejsel och vrid tryckstången
tills spåret blir parallellt, lås stången med sprinten igen.

Sen ska kopplingsarmen sitta enligt bilden, ser ut som den sitter parallellt med spåret.

Nu kan du hänga dit vajern och ställa in rätt frigång enligt Klubba:s inlägg.

Nu har jag gjort det. Spåret står paralellt med delningen på motorn. Ställer handtaget som Klubbas beskrivning, fyllde på olja, lät den stå på på tomgång en stund och kör iväg. Slirar lika mycket och toksvårt att få i växlarna. Just nu kör jag på Lelles Mineralolja för övrigt!

Vad fan är nästa steg?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Riv isär kopplingen igen och kolla så den är rätt ihopsatt.

Se Långens inlägg och tänk på att stålskivorna ska vändas med vassa kanten inåt.

Gör om grundinställningen om du ändrar något i kopplingen.

Laddar upp en manual om du behöver:
http://dl.dropbox.com/u/5418730/400-660_LC4_98-03.pdf

Hade du dom nya lamellerna i oljebad innan du monterade dom?
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Riv isär kopplingen igen och kolla så den är rätt ihopsatt.

Se Långens inlägg och tänk på att stålskivorna ska vändas med vassa kanten inåt.

Gör om grundinställningen om du ändrar något i kopplingen.

Laddar upp en manual om du behöver:
http://dl.dropbox.com/u/5418730/400-660_LC4_98-03.pdf

Hade du dom nya lamellerna i oljebad innan du monterade dom?

Japp hade dem i ett oljebad innan jag monterade dem

Rev isär en sista gång, trodde jag. Tog bort allt och justerade kopplingen igen. Märkte att en stålskiva var vänd åt fel håll men annars var allt på sin plats. Fyllde upp och starta, exakt samma sak igen.

Det är ju något med att frikopplingsläget är för kort = slir och tungt att få i växlar. Vad det beror på har jag ingen aning om då det är min första hoj.

La du den lite större lamellen längst in så att den stora o-ringen ligger fritt ?

Jo när jag beställde var det 1 lamell med annat artnr som skulle ligga längst in och antar det är den du menar. För jag följde sprängskissen fullt ut!
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nästa sak att kolla blir väl tryckstången och kopplingsarmsaxeln.
Kolla ändarna på tryckstången så den inte är sliten, kolla axeln så det inte hänt något med fasningen som går mot tryckstången.

Kolla manualen sid. 6-9D.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du knackat bort låsbrickan runt muttern som håller den inre kopplingskorgen, torkat rent allt, Loctite muttern och spänt med 100Nm sida 6-8D.
Min koppling började strula (det gick inte lägga i nollan) drog jämt trots jag minskade alla glappen.
Plockade sönder koppling, spände muttern som håller den inre kopplingskorgen, satte ihop allt ställde in glappena, kopplingshandtag och vid kopplingsmekanismen. Kopplingsmekanismens justering har du på sida 6-10D.
Och allt OK igen.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top