Funnen spricka vid lamellbyte (Ktm 625 LC4 -02)

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Nästa sak att kolla blir väl tryckstången och kopplingsarmsaxeln.
Kolla ändarna på tryckstången så den inte är sliten, kolla axeln så det inte hänt något med fasningen som går mot tryckstången.

Kolla manualen sid. 6-9D.

Jo jag började fundera på om den skulle kunna vara sliten så den inte frikopplar helt! Blir till att kika imorgon!

Har du knackat bort låsbrickan runt muttern som håller den inre kopplingskorgen, torkat rent allt, Loctite muttern och spänt med 100Nm sida 6-8D.
Min koppling började strula (det gick inte lägga i nollan) drog jämt trots jag minskade alla glappen.
Plockade sönder koppling, spände muttern som håller den inre kopplingskorgen, satte ihop allt ställde in glappena, kopplingshandtag och vid kopplingsmekanismen. Kopplingsmekanismens justering har du på sida 6-10D.
Och allt OK igen.

Åfan. Det har jag inte gjort! Har bara tagit av lamellerna som mest. Ska kika på det imorgon när jag är ute i garaget igen. Tack så mycket!
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Hade precis samma problem på min gamla cross för en massa år sedan. Visade sig vara skivorna som var så polerade av att de gamla lamellerna glasat sig. Det hela föranleddes av att fjädrar och lameller började ta slut.

Man kunde även se att skivorna hade "sorgkanter" som gjorde att de nya lamellerna inte låg emot mer än på dessa kanter.

Bytte skivor och fjädrar så började allt lira igen. Viktigt att kolla att kopplingen i utsläppt läge är helt avlastad. Slirar den då så är sannolikt nåt slut. Testa ta bort spänningen helt. Rulla igång den och kör på 3an eller 4an och dra på. Slirar den då så är det bara fortsätta byta delar.
 
Last edited:

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Hade precis samma problem på min gamla cross för en massa år sedan. Visade sig vara skivorna som var så polerade av att de gamla lamellerna glasat sig. Det hela föranleddes av att fjädrar och lameller började ta slut.

Man kunde även se att skivorna hade "sorgkanter" som gjorde att de nya lamellerna inte låg emot mer än på dessa kanter.

Bytte skivor och fjädrar så började allt lira igen. Viktigt att kolla att kopplingen i utsläppt läge är helt avlastad. Slirar den då så är sannolikt nåt slut. Testa ta bort spänningen helt. Rulla igång den och kör på 3an eller 4an och dra på. Slirar den då så är det bara fortsätta byta delar.

Okej!

Nu var stålskivorna i ganska bra skick och var varken skeva eller direkt slitna. Och att försöka rullstarta den här på 3:an tror jag är fysiskt omöjligt. Har dock slackat av wiren så gott de går för att testa, men den slirade ändå. Även när jag hade ett spel på 2cm i handtaget.

Var ut igen och tog isär som "denåterfödde" tipsade om. Allt verkade bra, rengjorde och satt ihop allt. Samma problem fortfarande!!:huvet

Var iväg till en fd KTM-åf för att höra om de varit med om något liknande och han kunde bara misstänka 3 saker:

1. Slitna skivor (trots att jag mätt dem)
2. Att fjädrarna är dåliga (trots att jag mätt dem)
3. Att jag fått fel lameller
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Okej!

Nu var stålskivorna i ganska bra skick och var varken skeva eller direkt slitna. Och att försöka rullstarta den här på 3:an tror jag är fysiskt omöjligt. Har dock slackat av wiren så gott de går för att testa, men den slirade ändå. Även när jag hade ett spel på 2cm i handtaget.

Var ut igen och tog isär som "denåterfödde" tipsade om. Allt verkade bra, rengjorde och satt ihop allt. Samma problem fortfarande!!:huvet

Var iväg till en fd KTM-åf för att höra om de varit med om något liknande och han kunde bara misstänka 3 saker:

1. Slitna skivor (trots att jag mätt dem)
2. Att fjädrarna är dåliga (trots att jag mätt dem)
3. Att jag fått fel lameller

Någon i Ösd-området (inom 6 mils radie) som har lust att tjäna en slant? Förutsatt att du hittar felet såklart :tummenupp

Ful-lösningen på iaf 1. och 2. är att slänga in en extra stålskiva, om du har några gamla liggandes
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ful-lösningen på iaf 1. och 2. är att slänga in en extra stålskiva, om du har några gamla liggandes
Nu har jag bara slarvläst tråden. Men man kan slipa skivorna också.

Alltså inte särskilt mycket. Man tar ett lagom sandpapper och lägger på en plan yta. Sedan gnuggar man varje skiva lite på båda sidorna, bara så man ruggar upp ytan lite.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ja du kan ju prova att blästra eller våtslipa skivorna med typ 800 duk.

Hört många säga att det funkar.

Annars är det dags att öppna plånboken
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Nu har jag skiten isärplockad igen. Tog mått på allt igen och skrev upp dem. De verkar ju godkända:

skivor 1,4
lameller 2,8
fjädrar 35,5

Eller hur?
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Var ut igen. Tog isär ALLT och kollade igenom, monterade tillbaka skivor och lameller en efter en samt rengjorde. Justerade kopplingen och i med olja. Åker iväg och den går bra på 1:an, slirar som fan på 2:an och går bra på 3:an och övriga slirar den på:confused: Vad fan är detta?

Kan även varit så förut bara det att jag inte känt av just de växlarna och blivit så förtvivlad över att det slirar på 2:an..

UPDATE

Var iväg och köpte 2l skitolja och testade. Körde en sväng väldigt lugnt, slirar mycket men när jag puttrade på 4:an så testade jag att slacka wiren i botten så handtaget nästan var helt slappt. DÅ går den precis som den ska, slirar inte alls. Men så fort jag börjar spänna wiren så börjar sliret komma tillbaka. Wiren är ju helt ny, annars hade jag misstänkt den såklart..
 
Last edited:

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Ursäkta mig men drar till med en trippelpost! En fråga, "push rod"-en eller tryckstången om man vill, ska väl gå att dra ut när man tagit bort tryckplattan? Min går att dra ut hela vägen men på slutet fastnar den som om det sitter något på pinnen längst in. Är detta normalt? Enligt manualen ska den gå att dra ut helt nämligen. Kan detta vara mitt problem?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Skivorna ligger lite under men annars är det inom tol.

Du ska aldrig spänna vajern så den trycker på tryckplattan med handtaget ute, lite konstigt formulerat men du fattar nog.

Troligtvis har du hittat felet, änden är skadad så att du inte får tillräcklig slaglängd så
när du justerar så den frikopplar med handtaget inne så har du fortfarande tryck mot plattan när du släpper handtaget och det slirar.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Skivorna ligger lite under men annars är det inom tol.

Du ska aldrig spänna vajern så den trycker på tryckplattan med handtaget ute, lite konstigt formulerat men du fattar nog.

Troligtvis har du hittat felet, änden är skadad så att du inte får tillräcklig slaglängd så
när du justerar så den frikopplar med handtaget inne så har du fortfarande tryck mot plattan när du släpper handtaget och det slirar.

Precis, min fundering med! Måste bara ha en muttersnurrar för att få av kopplingskorgen. Satt som fan nu märkte jag! Pallar ju inte direkt dela motorn från andra hållet för att dra ut pinnen.. Och specialverktyg har man ju såklart inte!
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om du tar bort kopplingsarmsaxel kan du kanske lysa ner och se hur änden ser ut och är den skadad så borde det gå att ta ett don och försiktigt smida till den så du får ut den.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Om du tar bort kopplingsarmsaxel kan du kanske lysa ner och se hur änden ser ut och är den skadad så borde det gå att ta ett don och försiktigt smida till den så du får ut den.

Du slapp läsa i tidningen att en 20-åring i Östersund hängt sig i en MC-kedja i garaget ikväll. Jag har nämligen funnit felet, eller rättare sagt har du löst det!:tummenupp

Lyckades lirka ut pinnen utan att behöva ta loss kopplingskorgen. Jag lyckades få ut den förut men mätte aldrig längden. Det gjorde jag nu och det fattades då 2cm av pinnen! McGyver som man är tog jag dammsugarn och sög ur hålet, mycket riktigt sugs en bit ut! En ny pinne beställs och förhoppningsvis får man den till helgen och förhoppningsvis ska det fungera då :D

Tack till er som engagerat er och speciellt till dig CPMS!:Bugar Uppdaterar när jag testat med ny pinne om någon är intresserad! :rolleyes:
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Precis, min fundering med! Måste bara ha en muttersnurrar för att få av kopplingskorgen. Satt som fan nu märkte jag! Pallar ju inte direkt dela motorn från andra hållet för att dra ut pinnen.. Och specialverktyg har man ju såklart inte!

Du kan låsa kopplingskorgen genom att lägga en gammal 50 öring eller liknande mellan kuggkransen på kopplingskorgen och primärdrevet.

Fast du gör det på egen risk, säkert någon som kommer säga att det kan gå sönder vilket säkert stämmer.
Men det har alltid funkat för mej.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Plocka lös kopplingsarmsaxeln och kolla på den också, kan ju vara den som gått sönder och sabbat tryckstången.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top