Efter att ha karvat i Apmetall från Albanien i 2 dagar och svurit mig förbannad så gick jag en tur i trädgården
Och döm om min förvåning då jag råkade sparka fram ett stycke ädel aluminium , troligen Fortal (7075)
Ful å grå va den faan men ack så fin att dreja i
Så vad blev det av detta nu då ,,,,, JOO Början till Andersson Turbos
Semidrysump oilsystem för dragracing
Då Funnybikekolegan Nisse Lagerlöf tyvär konstaterat att vanligt oljesystem inte fungerar när man har bråttom i väg ( lagerras bigtime)
Så måste man ju fundera lite
Tankarna går lite som så att detta är ju ingen svängmoppe modell rundbana och behöver följdaktligen inte nått fullt Torrsumsystem
En Highflowpump modell tidigare presenterat här på forumet har ympats dit på vattenpumpens tidigare placering
Inget nytt med den placeringen men denna pump har då bara ett sugsteg gentimot dyrkitten från amerika som har upp till 4 steg
Nått direkt undertryck lär vi inte behöva i vevhuset
En tank på ca 4 liter som fylles med hjälp utav denna pump
Återledning till tråget från högsta punkt på tanken
Vanliga pumpen suger så från denna tank ( i botten längst bak)
Om det nu ligger lite olja i motorn kan ju inte göra nått
Under acceleration så lär tömpumpen suga lite luft men då suger smörjpumpen från tanken
När G krafterna minskar återfår tömpumpen sin förmåga
Även flödet från Bypassventilen ledes till oljetanken
FRÅGOR PÅ DETTA???
Synpunkter mottages
Höll på glömma , När man inte har nått annat att polera på mellan projekten så kan man ju alltid HEHE