Furstens gixxer versus GP-hoj 1000cc

Tabac

SUKI SUKI
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Det var väl inte många år sedan när det var 500cc tvåtaktare dom körde som en ducati superbike slog ett varvrekord som var snabbare än gp hojen. Men nu är väl antagligen dessa nya moto GP hojar en del snabbare än de gamla 500cc hojarna. =)

Men det visar ändå att en hoj som baserats på en produktionshoj kan göra väldigt bra tider.

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Gottschalk skrev:
2309832 F1-bil mot GP-hoj ????
Roligare jämförelse.......
Det är ingen rolig jämförelse heller, det är tyvärr ett faktum att F1:an kan köra i cirklar runt en GP-hoj. Å våga inte göra narr av den märkliga meningen :)

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hjälper inte........en F1'a spöar vilken GP hoj som helst. Finns redan trådar om detta.

J

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
VR-8 skrev:
2310255 Hjälper inte........en F1'a spöar vilken GP hoj som helst. Finns redan trådar om detta.

J
Helt rätt,kom inte ihåg exakt vilken bana dom jämförde F1 vs Gp,men ialf så blev Hojjen varvad efter 3varv,ändå så va hojjen snabbare på rakorna.Det är Kurvorna som avgör,där är F1an säkert dubbelt så fort

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fürstenhoff skrev:
2310309Med andra ord såär svaret enkelt - GP mopparna vinner lätt!!
Slutsats: din turbomoppe är gjord för snabba tider på landsväg och GP-moppanra är gjorda för snabba tider på bana.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Fürstenhoff skrev:
2310341 Turbomoppen var enkom gjord för det absolut snabbaste varvet på Nürburg ring och hade mycket extrema produkter som INTE går att köpa men till trotts detta klart slöare än en GP moppe på en bana!! :tummenupp

Men hade man tagit den mot tex den vassaste 1000 moppen i Superbike i Sverige så hade den INTE gjort bort sig på Nürburg ring!! ;)

/Fürstenhoff.

Varför har inte du en gphoj som är turbokittad och kör runt med?

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Pr0bz skrev:
2310625 Varför har inte du en gphoj som är turbokittad och kör runt med?
Skulle kunna tänka mig att det är en ekonomisk fråga!? eller så har jag fel.. :)

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Unidoc skrev:
2310629 Skulle kunna tänka mig att det är en ekonomisk fråga!? eller så har jag fel.. :)

Sälja de han har nu, borde ju få in lite pengar då =) Vem vill inte ha en av GR hojjar? Borde gå att auktioneras ut.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Gottschalk skrev:
2309832 F1-bil mot GP-hoj ????
Roligare jämförelse.......

F1:an hade ägt... F1:eek:r har sjukt mycket fäste. Speciellt när aerodynamiken börjar verka vi dlite högre farter.
Beror väl självklart lite på banan, men generellt har nog inte en motogp hoj en suck mot en F1:a.

Det är ju trots allt Formel 1;)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tabac skrev:
2309949 Det var väl inte många år sedan när det var 500cc tvåtaktare dom körde som en ducati superbike slog ett varvrekord som var snabbare än gp hojen. Men nu är väl antagligen dessa nya moto GP hojar en del snabbare än de gamla 500cc hojarna. =)

Men det visar ändå att en hoj som baserats på en produktionshoj kan göra väldigt bra tider.
Det var Steve Hislop som 2002 körde snabbare på sin Ducati än vad GP, de körde med de nuvarande reglerna då, gjorde. Extrem talang för enstaka snabba varv och god bankännedom var säkert del i det.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gthyni skrev:
2310956 Just det,
det går aldrig att köra om :3freak
Gårdagen var ett typexempel.
I GP var största avståndet mellan ettan och trean i någon av klasserna en sekund. I F-1 var Schumacher 10 sekunder före i mål och då hade han haft en ledning på 32 sekunder över tvåan..... :trött

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Fürstenhoff skrev:
2310309 Uj uj uj!!

Min R1000K5 turbo (turbo kitet sålt nu) skulle INTE HA EN CHANS mot tex Valles GP maskin på en bana då deras chassi är enormt överlägset på alla sätt samt att deras GP moppar väger minst 30 kg mindre än vad den gjorde!!

När det sen kommer till motorn och dess effekt register så kan jag säga att den var extremt körbar (dock mycket starkare än GP mopparna) även om även denna rond går till GP mopparna pga av deras register/antisladd mm.

Med andra ord såär svaret enkelt - GP mopparna vinner lätt!!

/Fürstenhoff.

Eftersom att jag ALDRIG blivit ifrån åkt på "Ringen" av en annan mc dom senaste 3 åren så skulle jag uppskatta mer info ang ditt påstående ovan!! :pannkyss

Förra året på R1000K5 turbon var vi dessutom klart under 7.49 på "Ringen" som är det officiella banrekordet!! ;)

/Fürstenhoff.

Ska bli kul och pröva hojen för det är jag som är lycklig ägare till Fürstens turbokit... Får se om den är klar tills på Fredag;) :banana :banana :banana

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0