Fusk med kvadratangivn.?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hur fungerar det egentligen?

Jag vet att man kan dra av kvadratmeterytan i hus om takhöjden är under 1,8m(tror jag) och snedväggen börjar vid 1,2m och på så sätt komma undan skatten lite.

Men vad gäller i en lägenhet?
Jag har ett litet rum/datahörna där snedväggen börjar vid 1m. Det finns inget fönster i detta rummet heller och det används främst till datorn + övrig förvaring. Man kan ha en säng och fåtölj i rummet samt en liten flatscreen kanske om man vill...
Borde man inte kunna dra av de kvadratmetrarna för att få ner hyran? Vad gäller egentligen?
Lägenheten är på 96kvd men ett par av dem går bort då man gjort en bisarr garderobslösning i slutet på båda ändorna av vardargsrummet då man bara byggt en vägg 1m innan själva husväggen med en liten dörr i en hörnet.

I de kvadratmetrarna kan man ju absolut inte bo/vistas - räknas dessa ändån med i kvadratmeterpriset?

Jag kanske förväxlar hus med lägenheter nu, men vill gärna veta.
Tack.

i boytan tas inte hänsyn till om det är garderober eller toaletter osv.. så du kan ha en garderob på 40m2 å ett vardagsrum på 10m2 eller tvärt om.. spelar ingen roll
dedär med snedtak vet ja inte däremot

heimdal skrev:
2690568 i boytan tas inte hänsyn till om det är garderober eller toaletter osv.. så du kan ha en garderob på 40m2 å ett vardagsrum på 10m2 eller tvärt om.. spelar ingen roll
dedär med snedtak vet ja inte däremot

Min första lägenhet var en "ett rum med kök" på över hundra kvadrat.
Köket var på 44 och vardagsrummet på 60, då hade jag i båda ändar på lägenheten skrubbar med snedtak som inte räknades, den ena användes som sovrum för två personer, den andra var uppdelade i ett skafferi som man gick in i, och ett gästrum med madrass på golvet (takhöjden var lägre/rummet smalare i den änden)

Dessutom hade jag en "garderob" på över tio kvadrat, ett otapetserat rum utan fönster, som inte heller räknades som boyta.
(då tror jag att fönster var ett krav för att få kalla det boyta)
(det hände nog att folk drullade in och la sig att sova där ändå)

Jag vet inte om reglerna har ändrats, så var det i slutet på 80 talet, hyran var 890:-/månaden och jag trivdes utmärkt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick