Fy faaan vilken känsla! "första wheelien" :)

popen

Aspie
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Ktm 660 06
Idag hände det!
Jag slangade för första gången, och jag har nog youtube att tacka det för.

Min hojhistorik är väl rätt knaper men köpte första hojen för 9 år sedan en ktm exc 200 som jag hade ett år. året efter köpte jag en fzr 1000 som jag hade en sommar så jättemycket slangvana har man väl inte.

Efter att ha varit hojlös i 8 år så köpte jag en ktm 660 smc i våras, och eftersom jag alltid har velat lärt mig att slanga innan man blir för gammal och hjärncellerna skriker rakt ut vid alla "omoraliska" och "farliga" situationer (snart 40) så tänkte jag, nu jävlar ska det läras.

Så idag åkte jag till mitt träningsställe, peppad som tusan efter alla youtube clip (How to wheelie) som jag alltid kollar på innan träning :hihi

Svängde in på rakan, växlade upp till 3:an nästan fullgas och "duttade" till med kopplingen.
Hojen reste sig lite för fort men jag var med att korrigera stegringen med gasen, märkte att framhjulet var på väg ner så jag gav till lite extra gas och hojen börja resa sig sakta men säkert igen.
I detta skede hade jag nog powerwheelat runt 60m
Hojen fortsatte att resa sig och helt plötsligt kände jag hur händerna blev viktlösa och det enda som hördes var motorns jämna varv, ett sorts jävla lugn infann sig, balanspunkten check!: yoparty Hojen kändes stabil som fan och små mjuka korrigeringar med gasen var allt som behövdes. så åkte jag nog i 200m innan jag slog av på gasen och gjorde en ganska halvhård landning med framhjulet för grinden som blockerar vägen börja uppenbara sig läskigt och fort:)

Känslan som infann sig var oslagbar, inte ens Beyonce :tuttar skulle kunna skänka en den njutningen.
Med adrenalin sprutandes ur alla hål så småputtrade jag sakta hemåt, tänkte det var bäst och ge sig när man ligger på topp.

Ha det gott alla, kör försiktig! Och en sak till, det går att lära "gamla" hundar att sitta.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Grattis :fyllisar är kass på wheelie, Hade en GSXR 1000 k6. Skaffat mig en KTM 660 05 nyligen, ska också lära mig väntar bara på min nya slavcylinder :yoparty Några Tips? 3:an vilken hastighet etc?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Grattis. :yoparty Har själv börjat testa wheela med min er6 men jag är för feg för att det ska gå riktigt bra :näsblod

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Sweet!! Grattis... Jag är kass på att wheela, för gammal och feg. Ska ut och öva lite ngn dag så kanske det släpper ;)

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Grattis.

Ja drömde faktiskt att jag wheelade igår natt, det va busenkelt minns ja.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Första gången du prövade att wheela drog du en 200m lång wheelie där du låg på balanspunkten?

popen

Aspie
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Ktm 660 06
Första gången du prövade att wheela drog du en 200m lång wheelie där du låg på balanspunkten?[/QUOTE

Började med powerwheeling men för mig personligen räknas inte en powerheelie som en "riktig" slangning!

Har varit och nosat på balanspunkten flertal gånger men jag har haft alldeles för hög utgångshastighet på 3:an samt att jag inte lärt mig växlat under slangningen har även varit för hetsig i gasen och för rädd att slå över, Jo jag kör med foten på bromsen men jag litade inte riktigt på mig själv att jag även bromsar när det behövs.

har på senare tid jobbat mycket med högernäven och ta upp hojen mjukt och kontrollerat men samtidigt fort för att slippa powerwheela.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Balanspunkt eller inte. känslan av att man verkligen inser att det är bakhjulet man åker på och inte nån fjuttig powerwheelie(som ALLA kan göra), är helt obeskrivlig. Bara fortsätta träna Popen :tummenupp. Är själv kass på detta o skulle behöva ha ett ställe att träna på (inte för att det inte finns ställen, jag är mest lat :D)

popen

Aspie
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Ktm 660 06
Kör orginaldrevning bak och 15 fram. Hastigheten ligger runt 50 km/h när jag tar upp den, försöker ha så låg hastighet som möjligt på 3.an så jag kan hålla wheelien längre.
Men nu när jag balanserat 1 gång så ska det bli intressant att se imorgon när jag tränar om jag gör annorlunda:)

popen

Aspie
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Ktm 660 06
Micke™;5827748 skrev:
Balanspunkt eller inte. känslan av att man verkligen inser att det är bakhjulet man åker på och inte nån fjuttig powerwheelie(som ALLA kan göra), är helt obeskrivlig. Bara fortsätta träna Popen :tummenupp. Är själv kass på detta o skulle behöva ha ett ställe att träna på (inte för att det inte finns ställen, jag är mest lat :D)
Ja men visst:)
En annan bor ju perfekt inne på en nedlagd flygflottilj (F15) Tyvärr är landningsbanorna ej tillgängliga men det finns många fina tillgängliga servicevägar som löper längst landningsbanorna som är perfekt för ändamålet!
Tack!

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
fan avis, fegar ur hela tiden

Bara fortsätt. Du har en bra maskin för ändamålet, riktigt stabil och villig till att lyfta framhjulet.
Jag kunde skrivit ditt inlägg men de två sista gångerna jag vart ute har jag inte gjort annat än att försöka. började med lite skuttande men förra gången gick det växla 2-3-4 när man fick till det:banana Ville inte ställa in i garaget då :hihi Hade blåsor i nävarna efter allt ryckande och helt mör i kroppen :crash

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Grattis! Du kommer aldrig mer vilja åka på två hjul! :) Knäskrap är såå 2002 :-D

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Gratulerar till en underbar känsla :)
Jag har bara vågat mig på powerwheelies med min TL hittills, det går för fort för att jag ska känna mig säker helt enkelt :crash

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Motard är fusk! :4skrika :fakta

Nej, men allvar. Det är JetEroligt att slanga! Jag försöker också träffa balanspunkten. Den närmar sig mkt sakta. :crash

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...