Nä, på oplar får man fylla på med plåt istället! ?Tja det är många biltillverkare som säger i handboken att 1 liter olja per 100 mil är helt ok o inget fel..
Tur man åker opel antal 100000 mil o aldrig fylla på olja mellan bytena
Nu har du nog fel tror jag det gällde oplar före 90?Nä, på oplar får man fylla på med plåt istället! ?
Ja det är väldigt irriterande....frugan behöver den dagligdags och är hon grinig har det en tendens att sprida sig...Trist när det strular, en bil är ändå en hyfsad kapitalinvestering för de flesta. Dessutom en förutsättning för vår vardagliga tidplanering, att inte kunna lita på ett primärt transportmedel som bilen påverkar vår vardag. Du har redan fått tips om ARN, en annan bra kontakt och möjlig väg innan fullt krigstillstånd råder är kommunens konsumentvägledning. Du kan hitta Dina aktuella kontaktuppgifter här: https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagledning-kvl
Lycka till!
Ja det är väldigt irriterande....frugan behöver den dagligdags och är hon grinig har det en tendens att sprida sig...
Verkstan har nu sagt sitt: bilen felkodar på insugssystemet och oljeförbrukningen är inte normal. Hans professionella bedömning (efter att jag pressat honom lite) var att felen är ursprungliga och inte uppkommer spontant givet bilens miltal, ålder och servicehistorik. Centrallåset får vi nog stå för själva.
Återstår vad Riddermarks kommer att säga....
Jag köpte en Volkswagen av en Toyota-handlare, och kollade faktiskt först när bilen var min om den hade några service notes, och det hade den. Jag tipsade handlaren om att även dom som icke VAG-handlare kan kolla upp sånt, och han bad om ursäkt, och hade dom bara vetat om det så hade dom fixat det. Sen är det nog olika lätt för olika märken, VW, Seat, Audi och Skoda har ju ErWin på nätet, där man tom som privatperson kan ladda ner verkstadsmanualer, info om bilen, service notes mmHar redan bestämt mig för att sälja skiten men borde inte handlaren upplyst mig om att bilen är föremål för recalls som dock inte åtgärdats på just detta ex? Eller är det att begära för mycket av en beghandlare, om än en stor sådan?
Ja det borde jag kanske ha gjort men hade ingen koll på de recalls de gjort på modellen. Sen varför skulle man som ägare inte åtgärda recalls från tillverkaren, verkar ju rätt korkat.Jag köpte en Volkswagen av en Toyota-handlare, och kollade faktiskt först när bilen var min om den hade några service notes, och det hade den. Jag tipsade handlaren om att även dom som icke VAG-handlare kan kolla upp sånt, och han bad om ursäkt, och hade dom bara vetat om det så hade dom fixat det. Sen är det nog olika lätt för olika märken, VW, Seat, Audi och Skoda har ju ErWin på nätet, där man tom som privatperson kan ladda ner verkstadsmanualer, info om bilen, service notes mm
Haha hört exakt samma story idag, verkar vara riktigt taskigt byggt. Inte konstigt att en del verkstäder erbjuder sig att koppla förbi EGR men fan vet hur det påverkar förbrukningen? Eller den kanske bara går bättre?Ja det är skitmotorer. Egr går för hårt för att klara avgaskraven. På min v60 rasa egr ventilen fast den var bytt en gång på recall. Sen kort efter de fick jag en recall på att uppdatera programvara plus att dom byggde om kylningen till egr. Då brände den insugsventilerna pga att den gick varmare efter det och ventilerna var igen sotade. Gick på 58 000:- men volvo tog de på goodwill efter mycket om och men........
Förbrukningen skall tydligen gå ner om man kopplar förbi den. Fråga min mekaniker om jag skulle koppla förbi skiten eller sälja bilen fort som fan men han menade på att volvo löst problemet med egr nu efter dom byggde om systemet. Sen fick jag in och byta en slang igen på recall för efter mina problem började den dra vatten med ? men nu har bilen fungerat ett år iaf. De va dyrt jag fick "bara" betala 7500:- för min Egr ventil på VolvoHaha hört exakt samma story idag, verkar vara riktigt taskigt byggt. Inte konstigt att en del verkstäder erbjuder sig att koppla förbi EGR men fan vet hur det påverkar förbrukningen? Eller den kanske bara går bättre?
Sjukt trött på strulande EGR...hade en VW Caravelle 2.0 TDI där EGR rasade (iofs efter 22 000 mil), det kostade 27000 att byta.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|