Fy Fan för SAS

DirkDiggler

Stridsbåt 90H har inte en chans
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Båt: Uttern 5602 150 VMax Yamaha Duo Prop
Sitter och njuter av att klockan 00.00 kommer det in en ganska skön summa pengar på mitt lönekonto. Samtidigt sitter jag och kollar på Aktuellt.
Där får jag höra "SAS kommer kräva svenska staten på 23 miljoner kronor för det intäkter de förlorade för att flyga hem skandinaver från Thailand" :kocko :huvet

Ursäkta men får jag lov att säga: HUR JÄVLA LÅGT år man sjunka. :fatta!

Självklart kan de be om lite ersättning. De har förlorat mycket pengar. Men för i helvete. Var sitter medmänskligheten? SAS är ett bajs företag som bara tänker på pengar. JAg blir uppriktigt sagt förbannad när jag får höra företag som KRÄVER pengar för att de hjälpt till att få hem elle hjälpa skadade skandinaver. :7peta :va :arsele

Eller har jag fel? :confused:
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
På sätt och vis håller jag med dig men de bör ju iallafall få pengar för det som det har kostat dem...

Sen tycker jag inte det är moraliskt riktigt att kräva pengar för "utebliven inkomst" om det nu räknades in...även fast det också är en kostnad...
 

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
Förstår SAS till 100% det är ett företag som måste gå med vinst. Klart dem vill ha betalt dessutom är det inte SAS ansvar att skadade skandinavier inte kommer hem. Låter hemskt jag vet men det är sanningen.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Massmedia vill uppenbart sälja genom att använda ordet kräver.

Staten har, genom UD, beställt extra transporterna från SAS och nu har man/vi fått en faktura på utfört arbete. Det anser jag vara helt i sin ordning, sedan kan man tycka vad man vill om ett uselt skött SAS.

(28 miljoner är en del av alla kostnader på över 200 miljoner kronor som hemtransporterna beräknas kosta för charterbolagen).
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
DirkDiggler skrev:
Eller har jag fel? :confused:
Ja, det är staten (vi) som skall stå för dessa kostnader. Staten beordrade SAS att utföra flygningarna.

Eftersom jag sitter ute på SAS och konsultar lite så vet jag att SAS kör en dubblering av alla bidrag som de anställda skänker från sin lön, dvs. en SAS-anställd ger 500 kr till Röda Korset, SAS dubblar då denna summa. Det tycker jag är stabilt.

DirkDiggler skrev:
en ganska skön summa pengar på mitt lönekonto.
Perfekt, då har du bergis skänk lite till Röda Korset också?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
På nåt sätt känns det skönt att bo i ett land där företag faktiskt vill ha, och kan ta betalt för sina tjänster. Någon sorts statlig kommendering hade onekligen ekat lite Sovjet '74...
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
SAS är väl ett aktiebolag (rätta mig om jag har fel)
Grunden i ett AB är att de SKA gå med vinst, därav ger de inte bort något.
Även om det gäller en så pass känslig sak.
 

DirkDiggler

Stridsbåt 90H har inte en chans
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Båt: Uttern 5602 150 VMax Yamaha Duo Prop
sgtpepper skrev:
Ja, det är staten (vi) som skall stå för dessa kostnader. Staten beordrade SAS att utföra flygningarna.

Eftersom jag sitter ute på SAS och konsultar lite så vet jag att SAS kör en dubblering av alla bidrag som de anställda skänker från sin lön, dvs. en SAS-anställd ger 500 kr till Röda Korset, SAS dubblar då denna summa. Det tycker jag är stabilt.


Perfekt, då har du bergis skänk lite till Röda Korset också?


Förra lönen gick 3000 in på Röda korset för min räkning.

Då vet jag hur de flesta tänker. Men man måste ändå få reagera...
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
DirkDiggler skrev:
Sitter och njuter av att klockan 00.00 kommer det in en ganska skön summa pengar på mitt lönekonto. Samtidigt sitter jag och kollar på Aktuellt.
Där får jag höra "SAS kommer kräva svenska staten på 23 miljoner kronor för det intäkter de förlorade för att flyga hem skandinaver från Thailand" :kocko :huvet

Ursäkta men får jag lov att säga: HUR JÄVLA LÅGT år man sjunka. :fatta!

Självklart kan de be om lite ersättning. De har förlorat mycket pengar. Men för i helvete. Var sitter medmänskligheten? SAS är ett bajs företag som bara tänker på pengar. JAg blir uppriktigt sagt förbannad när jag får höra företag som KRÄVER pengar för att de hjälpt till att få hem elle hjälpa skadade skandinaver. :7peta :va :arsele

Eller har jag fel? :confused:

Som jag uppfattade reportaget jag såg i TV så vad det på Regeringens begäran (eller liknande) SAS skickade ner plan, varav ett va specialombyggt för akutvård.
SAS är ju dessutom bara ett av många bolag som kommer få ersättning av staten.
Vad tror du hade hänt i ett land där bolagen hade kunnat glömma att få ut en spänn i liknande situation?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Själv ser jag inget konstigt i att offentliga medel bekostar resorna. Flygbolagen har säkerligen gjort mycket för att hjälpa till än då.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Instämmer med mb, för en gångs skull.
Dessutom är ju SAS statligt så det är bara en fråga om hur kostnaderna fördelas, inte vem som står för dem. Om SAS gör en förlust istället så blir det i slutändan samma sak.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Ett bra exempel på SAS är andra ggn jag flög till Geneve, blev av med bagaget för andra ggn, frågade i Geneve, gick åt h-e, sen när jag kom till ARN, gick åt h-e, så då skrev jag ett mkt beskrivande mail till SAS, blev skickat runt (fick en kopia av mailet utan att det var meningen, där man såg allt, även de personer som var inblandade) Och sen ringde VDN (!) till mig och bad om ursäkt... Han sa att han bara kunde ge mig 3 papp för mitt besvär, å sen var vi vänner igen...
Men när jag var på väg hem efter att ha bott utomlands i 6 mån och planet från Paris till Sthlm blev försenat så jag missade allt å blev strandsatt på ARN fanns det fan ingen som ställde upp, fick böta nästan 3 K för att ta mig till Luleå, ringa till mina kära för att åka ända dit för att ta mig hem... inget funkade den ggn... :p

HUr som helst så är det värt att skriva mail och testa, det jag skrev tog ca 15 min, och att få ut runt tre tusen för det gjorde saken värd allt besvär...


Ok, att gå On Topic..... Offren i Sydostasien kan fan ingen utnyttja med gott samvete! Har skänkt en massa pengar även jag å tjejen! Man önskar att man kunde vara där, tills man sett hur fruktansvärt hemska vattenlik ser ut, då skänker man lite till... Fy fan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top