Fylla på kylarvätska?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
- Har tömt kylaren genom att lossa slangen som sitter längst ner på vattenpumpen.
- Har låtit en massa vatten rinna genom kylaren tills ingen glykol fanns kvar.
- Skulle fylla på med 2.4 liter blandning av WaterWetter och vatten.
- Fyllde på direkt i kylaren och inte via plastbehållaren som sitter framför tills kylaren var helt full och sedan i plastbehållaren tills nivån nåde strecket.

Problemet jag har är att det inte gick i några 2.4 liter, snarare 2 liter.
Fick jag inte ur all den gamla kylarvätskan?
Bör jag kanske köra runt motorn en stund med den nya vätskan för att upptäcka att det ska fyllas på mer?

Nej du fick inte ur allt vatten. Det brukar samlas endel i motorns vattenkanaler

Kör motorn helt varm och fyll på vid behov

- Har tömt kylaren genom att lossa slangen som sitter längst ner på vattenpumpen.
- Fyllde på direkt i kylaren och inte via plastbehållaren som sitter framför tills kylaren var helt full och sedan i plastbehållaren tills nivån nåde strecket.

Bör jag kanske köra runt motorn en stund med den nya vätskan för att upptäcka att det ska fyllas på mer?

Ja...fyll i kylaren, Dubbelkolla om du behöver lufta i toppen eller nått.Vissa maskiner är "Självluftande" andra inte. Efterkontrollera i expansionskammaren...fyll på om nödvändigt.

Du fick nog inte ur allt vatten. Det sitter en liten plugg på vattenpumpen där du ska tappa ur vattnet. Är osäker på hur om det blir något kvar och i så fall hur mkt om du tappar genom att ta bort slangen ist. Titta efter en skruv med koppar/alu-tätning på. Varmkör motorn ordentligt sedan så brukar det ibland gå i en skvätt till.

Om du vill ha ut allt glykol (som jag antar att du är ute efter) bör du nog |: tömma - fylla vatten - köra motorn några sekunder :| tills rent vatten kommer ut när du tömmer.

Det finns väl antagligen luft kvar i systemet. Låt cykeln gå på tomgång och fyll på efterhand nivån sjunker.

Blir nog inga problem så länge du fyller ditt expansionskärl helt fullt. När hojen kallnar första gången så kommer vätskan och den luft som finns kvar att minska i volym och bilda ett "undertryck" i kylsystemet. Då sugs vätska in från kärlet och denna process upprepar sig tills den mängd luft som finns kvar inte kan minska tillräckligt mycket för att bilda ett "undertryck".

Bara kör den varm och låt den kallna helt ett par gånger så blir det bra.

/J

Ye. Toppfyll!
Lycka till!
Gött, fylla ska jag göra i morrn efter MotoGP :)

Tyvärr så hittade jag ingen skruv som du beskrev.

Blir nog inga problem så länge du fyller ditt expansionskärl helt fullt. När hojen kallnar första gången så kommer vätskan och den luft som finns kvar att minska i volym och bilda ett "undertryck" i kylsystemet. Då sugs vätska in från kärlet och denna process upprepar sig tills den mängd luft som finns kvar inte kan minska tillräckligt mycket för att bilda ett "undertryck". Bara kör den varm och låt den kallna helt ett par gånger så blir det bra.
Den är fylld till max nu om man öppnar locket till kylaren och tittar.
Tolkar dig som att jag ska köra hojen varm, låta den kallna och fylla på i expansionskärlet vid behov och sedan upprepa hela proceduren tills jag ligger på rätt nivå i expansionskärlet när hojen är kall. Korrekt?

Last edited:
Första varmkörningen klar, nu står den och kallnar.
Barnsligt kul att vrida på gasen, kommer nog aldrig att bli vuxen :hojsmilie

Om du inte redan gluttat i mekboken så kan du spana in luftningsproceduren här :tummenupp

Bifogat

• Lufta GSXR1000 05.JPG
    Lufta GSXR1000 05.JPG
    48.1 KB · Visningar: 314
Körde min hoj igår och när jag sedan skulle in i garaget efter tomgångs gasat och lirkat med den för att komma in stod värmemätaren på 100grader, altså hur högt ska den gå innan fläkt osv slår in? Eller är något fel på hoj?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick