Fyrhjuling för 8-åring, köpråd..

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Kollegan har bestämt att hans son måste ha en sån så han kan växa upp och bli en riktig man.

I alla fall, pengar är en viktig faktor och 2-takt är tydligen märkbart billigare i inköp än 4-takt. Är det fortfarande så att en 2-takts motor kräver ett mera aktivt ägande och att de som använder den faktiskt kan meka lite eller är det mest bara att köra och se glad ut och ja.. Använda den?
Är det med andra ord värt pengarna att köpa en 4taktsmotor om man fokuserar på servicekostnader och användarvänlighet?

Jag har noll koll på just fyrhjulingar, speciellt åt barn, men eftersom jag tydligen är kontorets fordonsexpert så bör jag ha en kvalificerad åsikt i frågan.. :gnissla
Åsikten fick dock inte vara "spara pengar till nåt på 2 hjul" för alla vet att det är dödsmaskiner och ingen lycka någonsin hänt på ett fordon med 4 hjul.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Köpråd:
Gokart Cadetti
Låg tyngdpunkt välter inte.
Vägen till riktig racing.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Det vore ju skitbra eftersom det finns en bana här i stan med aktiv klubb men det kräver ju definitivt engagemang från föräldrar. Fyrhjuling går att köra på deras tomt och markområdena runt..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fyrhjuling? Det köpte jag åt dottern när hon var 2 år, och sålde när hon blev 3 och fick en Kuberg, elmotorcykel. Jag ska inte uppfostra nån fjolla även om hon är tjej.

Till en 8-åring skulle jag sikta på en PW80 om han inte kört nåt tidigare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
4-hjuling = risk att skada sig på riktigt vid vältning, fostrar felaktig körteknik, tränar inte balans mm mm mm. Inte särskilt roligt att köra. Nästan bara skräp dessutom.

2-hjuling = betydligt mindre risk att skada sig, fostrar rätt körteknik, tränar balans, broms- och manöverförmåga etc. Jäkligt kul att köra. Finns kvalitetsmaskiner att tillgå.

Hälsa kollegan att det är tvåhjuling som gäller, PW50/80 är en bra början.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Köpte fyrhjuling åt sexåringen. Livsfarlig, välte och reste på både broms och gas. Byggde om till gokart. Blev världsklass på den leksaken.
cd263fe1843090823ccddef688383fc4.jpg
Nu kör han dock en gammal (gratis) fyrtakt Loncin 110cc på två hjul. En kinesisk evighetsmaskin.
10ca7e871ad786b298610278ae04842c.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj