Fyrtakt i 250R?

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Goodstuff skrev:
En 250 har ju mer effekt och lägre vikt än en SV650. SV:n stora fördel är troligen att den är betydligt mer lättkörd pga sitt snällare effektregister. Det gör att sopor som jag säkert är snabbare med en sådan men man vill ju ha lite kul också. :rolleyes

En lättad SV med 45kg's pilot och ~95hk är inte så lätt att dra ifrån om man är en 70-80kg pilot på en 250R skulle jag tro... men för att få en SV till 95hk och så att den uppför sig bra, fjädring mm, så får man börja mata den med pengar.....

Men det är ju skillnad från person till person, tycke å smak, 2-takt eller 4-takt, v-twin, stånka eller rad 3-4'a, Virago eller gixxer, bil eller mc...;)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lokke skrev:
En lättad SV med 45kg's pilot och ~95hk är inte så lätt att dra ifrån om man är en 70-80kg pilot på en 250R skulle jag tro... men för att få en SV till 95hk och så att den uppför sig bra, fjädring mm, så får man börja mata den med pengar.....

Men det är ju skillnad från person till person, tycke å smak, 2-takt eller 4-takt, v-twin, stånka eller rad 3-4'a, Virago eller gixxer, bil eller mc...;)

Visst är det så. Hur många SV har 95 hk och körs av en 45kg lätt förare? :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lokke skrev:
En lättad SV med 45kg's pilot och ~95hk är inte så lätt att dra ifrån om man är en 70-80kg pilot på en 250R skulle jag tro... men för att få en SV till 95hk och så att den uppför sig bra, fjädring mm, så får man börja mata den med pengar...
Pengarna är inga problem i detta fall. Bygget finansieras med lätthet med de pengar man sparar på maten, när man skall banta ner sig till 45 kg :D
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Kollade runt efter amerikanska sidor om amerikansk 250-racing och hittade följande information som jag skulle välkomna i Sverige för både större startfält och bättre underhållning:

AMA MBNA 250 GRAND PRIX SERIES

For racers and fans whose tastes run toward the specialized equipment of World Championship Grand Prix racing, AMA Pro Racing offers the AMA 250 Grand Prix Series. Typical machines have 250cc liquid-cooled, twin-cylinder two-stroke engines.

-->The class also allows for single-cylinder four-stroke engines of unlimited displacement, twin-cylinder four-strokes up to 500cc and air-cooled, twin-cylinder two-stroke machines up to 430cc.

Va körs AMA MBNA 250 GRAND PRIX SERIES i år. Trodde det var sista året när jag var över där förra året. Nu har du väl någon Lockhart Phillips USA Formula Xtreme klass istället. Det var ju bara 19 förare med och flertalet av dem kör redan Superbike eller Supersport, så det var ett smart drag för att få bättre plats i depån. Det blev cirka 40 team mindre per tävling.
Den nämnda Lockhart Phillips USA Formula Xtreme var först öppen även för 2-takt upp till 315cc men efter att Sargel teamet med förare Chuck Sorensen hade fått klart med Aprilia att bygga om deras två Aprilior 250cc hojar till 315cc bestämde de plötsligt att 2-taktarna inte skulle få vara med.

Föresten var det någon länk som tog upp sidor där man kunde ladda ner filmer och på någon länk kunde fanns AMA MBNA 250 GRAND PRIX från Daytona 2003, om någon kan fixa den är jag grymt intresserad, självklart betalar jag CD och frakten och en slant för mödan/kunskapen
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Goodstuff skrev:
Visst är det så. Hur många SV har 95 hk och körs av en 45kg lätt förare? :)

Äh! Nu ska du inte va sån!....teoretiskt sett, teoretiskt....:)

I junaited steits åff amerika så kör dom med riktiga dräpar-sv'n på runt 90hk! :7peta :tummenupp
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bingo skrev:
Pengarna är inga problem i detta fall. Bygget finansieras med lätthet med de pengar man sparar på maten, när man skall banta ner sig till 45 kg :D

Nja, e inte så säker på att det räcker... För att få 190cm å 101kg Lokke till 45 kg, så får man nog ta å anlita en köttsnickare å benskrynklare.... :rolleyes:
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Lokke skrev:
Nope, men mindre vikt...

Varför detta tjat om mera hk? När det är vikten som är den största avgörande faktorn!

Effekt är med viktigt...på VM-nivå behöver du varenda liten hästkraft du kan få. Fast toppeffekt är inte nödvändigtvis det viktigaste, utan minst lika mycket ett fint register. Som Doohan sade:"Toppfarten använder du bara en gång per varv".
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Låter kul, tycker jag.

Tror också att många skulle uppskatta racing mellan 650 cc fyrtaktstwins och 250 cc tvåtaktsdito. Kontraster brukar bli intressanta i de flesta sammanhang. Mångfald vs. enfald etc.

SV650 är en underksattad hoj som typiskt nog inte fått något genomslag i Sverige där genomsnittsknutten är mer konservativ än i andra länder. I USA och England har man länge tävlat med hojar i den undre mellanklassen och insett att både chassi- och motorformat erbjuder billig och rolig racing.

Tycker det mest låter som SM i allmänhetensåkning. Vad jag gillar med 250SP är att alla ha precis samma förutsättningar. Jag älskar entypsracing och jag tror 600Production är framtiden. Att någon skulle starta R6-cup el ZX6-cup är idag en utopi men en enligt mig skulle det vara jätteintressant.
Vad det gäller mixa olika hojar så kolla i superbike där V-twinnarna bokstavligt talat seglat ifån radfyrorna de senaste åren efter några ändringar i reglementet - Hur kul är det på en skala??

mvh
/JPS
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jörgen Player Special skrev:
Tycker det mest låter som SM i allmänhetensåkning. Vad jag gillar med 250SP är att alla ha precis samma förutsättningar. Jag älskar entypsracing och jag tror 600Production är framtiden. Att någon skulle starta R6-cup el ZX6-cup är idag en utopi men en enligt mig skulle det vara jätteintressant.
Vad det gäller mixa olika hojar så kolla i superbike där V-twinnarna bokstavligt talat seglat ifån radfyrorna de senaste åren efter några ändringar i reglementet - Hur kul är det på en skala??

mvh
/JPS

Visst är det bra med entypsracing, men knappast speciellt upphetsande för alla teknikrunkare.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Vilken lycka för oss i linköping att vinnartiderna ligger inom någon sekund oavsett klass på Sviestad. Vi skulle knappt behöva några klasser om man bara såg till varvtiderna.

/HW
 

Anubah

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kraschad och såld

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
SpeedAbuser skrev:
650cc 4-taktstwin mot 250R??
Nej, för att ha chans att kunna köra jämnt med en 250R så behöver man med största säkerhet åtminstone 2 cylindrar till.


Håller med. En SV måste få väldans svårt mot en 250R?!
Nyteknik, har du raceresultat från dessa rejs? Kanske är så att de kör tillsammans men i 2 klungor.... :D

/Fredrik
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
benfre skrev:
Håller med. En SV måste få väldans svårt mot en 250R?!
Nyteknik, har du raceresultat från dessa rejs? Kanske är så att de kör tillsammans men i 2 klungor.... :D

/Fredrik

En Superbike har svårt med en 250R.......nuff said....
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top