Fysträning för RR

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
Hur tränar man för att bli en bättre RR förare?

Jag gillar ju träning men kör mest styrketräning, vilket inte är jättebra eftersom man har en tendens att öka i vikt utav det.
Så jag tänkte lägga om träningen om ett par månader inför nästa säsong.

Jag är lite sugen på att köra ERF men blir skittrött i händer armar axlar och ben efter 10 minuter på banan, jag undrar hur man bäst tränar upp sin uthållighet för detta?
Även andra bra tips på träning inriktad på RR.

Ge gärna svar med specifika övningar eller bara rent allmänt :)

Rikard~

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Uthållighetsträning. Lätta vikter och en jävla massa reps. Gärna med någon som kan jaga på dig så att du inte lägger av innan du gråter. :tummenupp
Utfall, knäböj, militärpress, bicepscurl, bicepscurl med omvänt grepp.

Edit: Lite "kul" konditionsträning behövs nog oxå.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kondition har ganska lite med saken att göra, visst är det bra med kondis, men än viktigare är det att vara avslappnad i körningen.

Jag åker avslappnat på ERF och på kanske 85% och klarar utan större problem 1.10-1,20 på hojen. Men när jag åker 110% är jag helt färdig och slut efter 20 minuter. Det handlar om att hushålla med energin och inte brottas lika mycket med hojen.

Men löpträna och kör mycket hoj är mina tips. Hellre cross än gym så att säga.

/ jens

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kondition har ganska lite med saken att göra, visst är det bra med kondis, men än viktigare är det att vara avslappnad i körningen.

Jag åker avslappnat på ERF och på kanske 85% och klarar utan större problem 1.10-1,20 på hojen. Men när jag åker 110% är jag helt färdig och slut efter 20 minuter. Det handlar om att hushålla med energin och inte brottas lika mycket med hojen.

Men löpträna och kör mycket hoj är mina tips. Hellre cross än gym så att säga.

/ jens

Till och med schackproffsen tränar kondition och har nytta av det. Inte för att det är fysiskt tungt utan för att för att det hjälper när man ska hålla koncentrationen uppe.

Någon som läst intervjun med Hampus Johansson i senaste Bike? Han påstår sig träna 20-25h fys i veckan, det är 1000-1300 h/år!!!? :tummenupp Det låter fint det men med tanke på att en träningsmaskin som Per Elofsson lyckades komma upp i 750 h/år så är jag mer än lite skeptisk till det.

Vill man klara av en hög dos konditionsträning så bör man alternera mycket mellan olika träningsformer. Och inte för hög intensitet. Skaffa en pulsklocka och läs på hur man ska utnyttja den. Och lär sedan känna din kropp för att hitta vilken intensitet som över tid passar din kropp.

Last edited:

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Ta reda på var närmsta klättervägg finns och ta dig an den. Jag har ingen erfarenhet utav RR, men kan nästan gå i god för att klättring kommer lösa dina uthållighetsproblem. Det är en oslagbar träningsmetod! Du använder varenda muskel i kroppen medan du vrider och vänder på dig, kastar dig upp och i sidled, och står/hänger i de allra märkligaste positioner. De första gångerna kommer resultera i en jävulsk träningsvärk, om du inte redan lagt av efter 10 min pga att du kommer skaka som ett asplöv :). Spendera en eller ett par timmar per vecka på väggen under vintern och du kommer verkligen ha lärt känna din kropp och vad den klarar av. Mjölksyratröskeln kommer skjuta i höjden och du lär aldrig ha några problem med trötthet i händerna. Jag menar det verkligen; aldrig mer! :)

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Har aldrig blivit trött i ngt annat än benen av en heldag på banan.
Sista passet skakar ja som fasen å sen haft träningsvärk i några dagar :)

Kanske jägarställning (eller vad det kallas) kan var bra träningsmetod ?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag tränar mage, rygg, insida lår, benlyft, axlar och armar + kondition. Räknar kallt med att det ska ge bättre uthållighet på hojen nästa år.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Många av er drar upp exempel på förare som tränar otroligt mycket. De tränar samtidigt väldigt mycket hoj.

Kolla på Fredrik Watz, han kör förbannat mycket hoj och andra fordon, men kollar gärna på sista halvan av sina kval från läktaren med en cigg i mungipan. Han tränar inte mycket fys, men är ett med hojen.

Köp en cross/enduro och kör hoj, hoj, hoj. Sen spring lite. Om du bara lär dig vara ett med hojen och avslappnad så tröttar man inte musklerna så mycket som när man brottas galet.

/ Jens

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
kör crosstrainer maskiner på gymmet, dom funkar jävligt bra och ger snabba resultat

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Många av er drar upp exempel på förare som tränar otroligt mycket. De tränar samtidigt väldigt mycket hoj.

Kolla på Fredrik Watz, han kör förbannat mycket hoj och andra fordon, men kollar gärna på sista halvan av sina kval från läktaren med en cigg i mungipan. Han tränar inte mycket fys, men är ett med hojen.

Köp en cross/enduro och kör hoj, hoj, hoj. Sen spring lite. Om du bara lär dig vara ett med hojen och avslappnad så tröttar man inte musklerna så mycket som när man brottas galet.

/ Jens

Om man ska sitta halva tiden av ens kval på läktaren och titta på får jag inte riktigt ihop det med att man ska köra så mycket hoj som möjligt.
Borde man då inte köra den andra halvan också just för att få köra hoj så mycket som möjligt? :va

Nä. Konditionsträning är något man har nytta av även för att köra hoj. Mycket lättare att köra avslappnat om man orkar hålla ut hela körpasset.
Anledningen till att man inte kan köra avslappnat är ju ofta att man blir trött ju.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om man ska sitta halva tiden av ens kval på läktaren och titta på får jag inte riktigt ihop det med att man ska köra så mycket hoj som möjligt.
Borde man då inte köra den andra halvan också just för att få köra hoj så mycket som möjligt? :va

Nä. Konditionsträning är något man har nytta av även för att köra hoj. Mycket lättare att köra avslappnat om man orkar hålla ut hela körpasset.
Anledningen till att man inte kan köra avslappnat är ju ofta att man blir trött ju.

Jag säger ju det. Spring en del.

MEN! Om man åker 5h/vecka cross/enduro en vinter och springer till ICA en gång eller om man springer 5h/vecka en vinter och tar crossen till ICA en gång så tror jag att 9/10 har mer nytta av det förstnämnda!

Det skadar aldrig med kondition och det gör säkert att man blir mer avslappnad, men det viktigaste alltid är att vara avslappnad på hojen.

Så, spring en del och åk en jävla massa hoj!

Edit: Angående sitta och kolla halva kvalet så är det en person som har åkt så jävla mycket hoj så det varken gör till eller från. Samma person kör förresten dubbla klasser. 600/1000 alldeles efter varann. Avslappnad körning sa bull!

/ Jens

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Edit: Angående sitta och kolla halva kvalet så är det en person som har åkt så jävla mycket hoj så det varken gör till eller från. Samma person kör förresten dubbla klasser. 600/1000 alldeles efter varann. Avslappnad körning sa bull!

/ Jens

Jag vet mycket väl vem Fredde är då jag också är LMS:are även om jag bor på annan ort. :krama

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kollar man på de riktiga proffsen, dvs killarna i MotoGP, så kör de mycket konditionsträning och de kör så mycket hoj som möjligt, tex cross, enduro och vanlig cykel.

Angående Fredde finns det ju inget som säger att han inte skulle köra ännu lite fortare med bättre kondition.

Angående Per Elofsson så var hans 750 timmar per år effektiv tid.
Klockan startade när han lyfte skivstången och slutade när han la tillbaka den efter ett set. Då blir 750 timmar väldigt mycket träning!
(Självklart kommer inte Hampus i närheten av det med sin 20-25 timmar i veckan).

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
självklart är hojkörning bästa träningen för att bli bättre på att köra hoj, det säger ju sig självt.
Men man kan inte köra hoj hela tiden och rätt träning är ju helt klart en fördel.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Enduro som redan nämnts, mycket styggare fysträning än så finns inte - och det är FRUKTAT kul, samtidigt som man får köra hoj.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024