FZ 750 eller ZXR 750 till bankörning

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Hej alla kunniga.
Jag äger idag en Yamaha FZ750 1985 med Öhlins bak och ISR flytande bromsskivor fram + lite annat godis.

Min fråga är, baserat på era kunskaper, skall jag behålla den eller köpa en Kawasaki ZXR 750 1990 för att så smått börja köra lite bana?

Båda modellerna baseras på den låga försäkringen och jag är inte intresserad av något rent banmonster eller något annat som äter hål i min plånbok.

Jag såg ytterligare ett alternativ värt att beakta. Yamaha FZR 600 R 1994.

Min erfarenhet av "bana" begränsar sig idag till Knix.

Era svar måste grunnas i ex tillgång på däck, fjädring, bromsar, sittställning och annat praktiskt, inga personliga åsikter om vilken färg som är snyggast.

Jag vill så sakteligen bli bättre på min nyfunna hobby och jag kommer i första hand köra kurser där hojen är försäkrad.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag körde lite bana när jag hade en sån ZXR. Det funkade bra, men det är tveksamt om man sparar slantar totalt på att köra en sådan idag istället för t.ex. en tidig R1:a, nån Fireblade eller liknande. Försäkring och inköpspris är inte allt.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Håller med ovan. En tidig R6:a eller liknande kan inte kosta många kronor mer än dom du räknar upp. Och då vet du att det finns däck och delar i mängder när det behövs.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Behåll. Uppgradera fjädring och kör ifrån mycket modernare hojar med en gammal relik. Hur skulle det kunna bli något fränare?

När motoreffekten inte räcker till längre, och då bör det gå satans fort, kan du bulta på mycket från FZR1000 för att få lite mer pulver. Om det skulle behövas...
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Tog min RR licens på en FZ750 -88. Bakfälg från en 89:a ger tillgång till 150 däck (bridgestone bt-014). Fram (16") är jag osäker på vad som finns idag. Gaffel och hjul från en 89 ger 17" fram och alla möjligheter. Det skrapar en del från fotpinnar och broms/växelpedal på bana men du har roligt för en struntsumma.

Även om en R1 är billig att köpa är den dyr att försäkra i jämförelse. Lyssna på Bollox - behåll. Hänger du med och kör om någon är det bara roligt och vill du satsa finns alltid moderna hojar att köpa. Bromsar och fjädring är redan uppdaterat. Kör och ha kul.

En bild på mig:
kk07_5.jpg
 

RD Mike

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Kungälv
Hoj
ZXR-89 x2, RD350-81, RD125-82, Hayabusa-09
Jag har kört 3-4 bandagar om året med min ZXR-89, sen -08. Tycker den har funkat bra till det. Men kräver täta servicar med ventilspelsjusteringar när man varvar den hårt.

FZ:an funkar minst lika bra den. Kompisen har kört sin FZ-89 senaste fem åren, och han har alltid varit snabbare än både mig och många fler på banan. FZ:an känns dessutom mer tålig i motorn. Kompisen har kört med Raask fotpinnar, då skrapar det inte i.

Så med andra ord tycker jag du ska behålla den du har.
Kompisen har sålt sin FZ:a, men tror att han har kvar Raask pinnarna. PM:a mig om du är intresserad så kan jag kolla med han.
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Tack för alla svar och synpunkter.
Jag kommer absolut behålla min FZ'a med alla dessa lovord, jag gillar hojen skarpt.
Det sitter redan Raask fotpinnar på och stålspunna bromsslangar. Det är Eniacs gamla hoj jag äger, för er som känner honom.
Då kanske vi ses på någon bana till sommarn, jag kommer vara han med veteranhojen som ligger bakom, åtminstone i början :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Har oxå trivs utmärkt med min ZXR-93:a på bana, enda hojen jag lyckats skrapa fotpinnarna med. Men har du bestämt dig för att behålla Yamman skall vi inte stöka till det i huvudet på dig. :hej
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top