Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Förmodligen felplacerat men testar!
Någon här som kan tänkas vara intresserad att köpa min fz750 -88?
Ca 8800mil men knallar på bra ändå! Besiktigad till 2015.
Har kasat lite på högersidan och repat kåporna och lite på avgasröret, ( Tack f.d ägare ).
Ingen jag brytt mig om då jag övningskört med hojen till jag fick kortet.

Lämplig och billig hoj för övningskörning!
Prisidé: 10 000kr. Mycket motorcykel för pengarna!
Finns i Helsingborg.
 
Förmodligen felplacerat men testar!
Någon här som kan tänkas vara intresserad att köpa min fz750 -88?
Ca 8800mil men knallar på bra ändå! Besiktigad till 2015.
Har kasat lite på högersidan och repat kåporna och lite på avgasröret, ( Tack f.d ägare ).
Ingen jag brytt mig om då jag övningskört med hojen till jag fick kortet.

Lämplig och billig hoj för övningskörning!
Prisidé: 10 000kr. Mycket motorcykel för pengarna!
Finns i Helsingborg.

Hej!

Skicka gärna lite mer info och bilder på skrapen osv till karocko(at)live.se

Ha de gött.
 
Ni andra som bytt till bredare bakdäck och 17" - hur har ni gjort och vad har ni bytt? Sämre/bättre väghållning?

Håller på att renovera min FZ från 87 som var i dåligt skick när den köptes. Kommer efter att kåporna är fixade och ventilerna justerats, att gå på projektet att byta till 17" fram och bak.
 
Last edited:
Kanske lite osmart att banka på dörren hos de redan frälsta, men jag tänkte följa ugglaas exempel och höra om någon är intresserad av en vit/blå FZ750 från -86? Går bra och är besiktad till 2015.
 
Tjenare kära kamrater.
Ska idag iväg och hämta hem min egna fz 750. Tänkt att bygga om den till streetfighter och undrar vart man får tag på styrkronor? Passar r1 styrkronor? Sen är jag jättetacksam för alla tips ni skickar med mig, brister/vad man ska kika efter osv.

Mvh //Byrkje:banana
 
Tjenare kära kamrater.
Ska idag iväg och hämta hem min egna fz 750. Tänkt att bygga om den till streetfighter och undrar vart man får tag på styrkronor? Passar r1 styrkronor? Sen är jag jättetacksam för alla tips ni skickar med mig, brister/vad man ska kika efter osv.

Mvh //Byrkje:banana

Idag är det nästan på dagen 20 år sedan jag åkte o hämta min. :)

Bästa tipset jag kan ge dig är att läsa HELA tråden. Du hittar mycket nyttig här. Bl.a. information om kompletta fighter-kit.

Ha så kul med hojen. :)
 
Tjenare igen gottfolk!
Har fortfarande inte hittat ett streetfighterstyre passande min hoj, då har jag läst igenom tråden som angivet men och googlat för kung o fosterland. Någon som kan hjälpa mig?

Byrkje:banana
 
Fasen vad kul att se att min 8 år gamla tråd lever än.
Tänk att det var så länge sedan man skaffade hojkort och körde sina första vingliga mil på en FZ750 från 1985. :D

Vad det gäller streetfighterstyre är det väl 'bara' att skaffa valfritt styre med lämpliga risers och borra i övre kronan.
 
Tjenare igen gottfolk!
Har fortfarande inte hittat ett streetfighterstyre passande min hoj, då har jag läst igenom tråden som angivet men och googlat för kung o fosterland. Någon som kan hjälpa mig?

Byrkje:banana

Vassegó.

$(KGrHqF,!hEE6,Y-khl(BO6NTHZ7Cg~~60_1.JPG

Du kommer dessutom behöva ny gasvajer och ny kopplingsslang. Jag tror att det jag länkat till är vad du behöver.
 
Last edited:
Fasen vad kul att se att min 8 år gamla tråd lever än.
Tänk att det var så länge sedan man skaffade hojkort och körde sina första vingliga mil på en FZ750 från 1985. :D

Vad det gäller streetfighterstyre är det väl 'bara' att skaffa valfritt styre med lämpliga risers och borra i övre kronan.

Det är nog tyvärr inte "så bara". Övre kronan är inte slät så det är svårt att montera risers. Men det där fighterkittet som skruvas fast på kronan medelst kronans mutter är ju ett snudd på genialt alternativ. Jag har i alla fall aldrig sett ett liknande kit till en annan hoj.
 
Dags för några snygga byggen. Jag undrar var det där toppkåporna kommer ifrån? Är det hemmabyggen allihop eller finns det nån firma där ute som tillverkar och säljer dem?

fz 750 racekåpa 2.jpgfz 750 racekåpa.jpgFZ tje DSC00239.jpgmotor-forumbdt04_01.jpg
 
Goddag gott folk!
Jag har nu lite bekymmer med min FZ750!
Är något märkligt elfel. Uppenbarade sig en morgon när jag skulle till jobb.
Startade som vanligt, mc´n stod på tomgång och varmkörde medans jag stängde garaget och tog på hjälm osv, precis när jag ska sätta mig igen så stannar den och tokvägrar att starta.

När jag slår på tändningen så kan lampan till neutral tändas, men såfort man "belastar" elsystemet så slockar allt. Går alltså inte att köra på starten eller liknande, inte ens tända lampor.
Jag har testat att byta huvudreläet ( Det som är märkt med 1AE-01 tror jag det stod )
Filmade en snutt tidigare idag för att se ifall någon upplevt något liknande?

http://youtu.be/eqngFzwsGOM

Kan det vara startreläet/solenoiden som gör detta tro?

Tacksam för hjälp :)
 
Last edited:
Hehehehe, löste mitt problem själv!
Jag hade endast mätt med multimeter och konstaterat att det var ca 12.50volt i batteriet, därmed antog jag att det inte var något fel på det.. Tji fick jag! Detta var ju så mycket enklare än jag från början trott.
Hängde på startkablar från bilen och mc´n hoppade igång glatt.
Laddningen från hojen är bra ( över 14 volt ) men batteriet verkar alltså inte ta emot ampere?

Någon som har tips på bra batterier att inhandla? Duger biltemas? :)


EDIT:
Vid närmare eftertanke så laddade det närmre 14.90-15 volt på ca 2500rpm.. Det kan jag tycka verkar lite skarpt, eller?
Dags att byta laddningsregulator tro eller kan det vara batteriet som luras?

Mvh
 
Last edited:
Hehehehe, löste mitt problem själv!
Jag hade endast mätt med multimeter och konstaterat att det var ca 12.50volt i batteriet, därmed antog jag att det inte var något fel på det.. Tji fick jag! Detta var ju så mycket enklare än jag från början trott.
Hängde på startkablar från bilen och mc´n hoppade igång glatt.
Laddningen från hojen är bra ( över 14 volt ) men batteriet verkar alltså inte ta emot ampere?

Någon som har tips på bra batterier att inhandla? Duger biltemas? :)


EDIT:
Vid närmare eftertanke så laddade det närmre 14.90-15 volt på ca 2500rpm.. Det kan jag tycka verkar lite skarpt, eller?
Dags att byta laddningsregulator tro eller kan det vara batteriet som luras?

Mvh

De flesta motorcyklar som står och går på tomgång tömmer batteriet. Generatorn ger på de låga varven mindre effekt än vad som behövs för att hålla liv i hojen varpå batteriet dräneras på stret. Sen om hojen dör så tror man att "den varmkörda hojen ska ju vara lättstartad". Men tji får man. Det finns inte ens kräm att dra runt motorn. Been there, done that.

Vore jag du så skulle jag först se om det medelst laddning går att få liv i batteriet som finns där och sen invänta våren för eventuellt byte.

(Underhållsladda batteriet nån gång under vintern också annars är det garanterat dött till våren.)
 
Vore jag du så skulle jag först se om det medelst laddning går att få liv i batteriet som finns där och sen invänta våren för eventuellt byte.

(Underhållsladda batteriet nån gång under vintern också annars är det garanterat dött till våren.)


Tänkte vänta till våren med nytt batteri, känns inte lönt att köpa ett nytt nu för att hinna köra någon enstaka gång innan det ska ställas undan :)
 
Tjenare är mitt uppe i mitt streetfighter projekt.
Det jag ska byta är framgaffel, bakdel och tank.
Någon som har några tips på bolton framgaffel, tank och bakdel:va:va
Mvh Byrkje.
 
Tjenare är mitt uppe i mitt streetfighter projekt.
Det jag ska byta är framgaffel, bakdel och tank.
Någon som har några tips på bolton framgaffel, tank och bakdel:va:va
Mvh Byrkje.

Framgaffel från FZR1000 passar rakt av, för övrigt finns nog inget bolt-on tyvärr.

/Mange
 
Aa okej, tack för hjälpen. behöver man byta hjul o bromsar i samband med ett sådant byte?
Grattis till nya hojen!
Jag har en komplett framgaffel med Brembobromsar (4 kolvsok) som suttit på en TRX850 från 95. Gaffeln beskrivs ibland som mjuk, varför de just får rekomendationen att byta till FZR 1000 gaffel. (Thunderracegaffel).
TRX har 17 tums hjul, undrar om FZ framhjulet på 16 tum passar.
Jag har tidigare haft annons på gaffeln här på sporthoj, intresset var svalt. Det är inte upside, utan liknar FZR gaffeln.
Här i Örebro bor Peter E, som för något år sedan körde FZ 750 i formula 1,classic racing. Han uppdaterade den med suzuki gzxr bromsar som han köpte av mig. Han påstod att bakdämparen blev varm och mjuknande efter en stunds körning. det kan vara ide att kolla den med, tydligen.
Vi hörs i kväll får vi se om vi kan hjälpas åt.
tobbe
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top