FZ 750 räddning från dödens klor

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Om du inte uppmärksammat det så har jag samma problem med min 5-ventilstopp. Ditt är dock lite värre. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260718-Lagerproblem-i-toppen-YZF-750

Glöm inte att kolla ebay efter toppar och motorer! Camshaft case verkar vara sällsynt att det säljs separat, iaf till min hoj. Sen ska man ha en ny packning som säkert är dyr och då är det nästan lika bra att köpa en komplett topp.


Lycka till :tummenupp

Läste din tråd med och syndromet är tamejfan detsamma. Endast dålig dörjning i toppen köper jag inte som enda förklaring, måste vara ngt mer. Vilken/à av dina cylindrar uppvisade problemet?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Eddie maskinen ovan är nästan så att man får fjong på bagetten av..:fakta
Jävlar i min pomfrittlåda

Jag lyckades just hitta ett företag som säljer såna där racebåtkåpor som bl.a. Eddie-bågen har här ovan. Det är alltså inte en kopia av bukkåpan som satt på 86:eek:rna.

2090 kr med dagen yen-kurs.

70726f647563742f6c5f33363031312e6a70670032353000.jpg

Sen hittade jag just en sak vi snackade om för ett par år sen. Motorskyddsbågar.

$(KGrHqQOKjwE5)59VTp(BOmjTJUWww~~60_12.JPG
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Läste din tråd med och syndromet är tamejfan detsamma. Endast dålig dörjning i toppen köper jag inte som enda förklaring, måste vara ngt mer. Vilken/à av dina cylindrar uppvisade problemet?

Svarade i min tråd.
Det är bara ett lager på fyran, resten är ok.
 

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
och nu är den min bara min muahahaha:yoparty
Nej, nej, nej. Man räddar inte en FZ:a på bekostnad av en annan LEVANDE donator!

Otroligt lågt pris på den där hojen om den är i skapligt skick. Jämför med vad man får ge för en begagnad (äkta) moppe idag... Dessutom är den där hojen extrautrustad med Öhlinsdämpare. Det går inte att få tag på en ny sån till en sån här hoj idag.

Den HÄR annonsen kan dock bjuda på en hel del roliga delar till en FZ 750... hi hi hi
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Så pass! Den enes bröd, den andres död :fakta
Hoppas det blev dyrt.

Nu när de sarkastiska kommentarerna haglar så har jag passat på att riva toppen. Loppen i samtliga cylindrar ser jättefina ut, likaså kolvarna vid en första anblick. Postar lite bilder senare
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Så lite bilder på cylindrarna och ventilerna.
Fortfarande inte hittat problemet med vart röken kom ifrån.
Får fan inte bort "bucketsen" (ursäkta svengelskan) från toppen. Försökt karva med en morakniv för att få bort den nedfrästa aluminiumet. Hittat en cam box på ebay för 25 dollars, men frågan är om insugskammen går att återanvända?
 

Bifogat

  • IMAG1745.jpg
    IMAG1745.jpg
    49.1 KB · Visningar: 178
  • IMAG1746.jpg
    IMAG1746.jpg
    64.8 KB · Visningar: 155
  • IMAG1747.jpg
    IMAG1747.jpg
    56.2 KB · Visningar: 178
  • IMAG1748.jpg
    IMAG1748.jpg
    59.1 KB · Visningar: 161
  • IMAG1749.jpg
    IMAG1749.jpg
    86.7 KB · Visningar: 186
  • IMAG1750.jpg
    IMAG1750.jpg
    101 KB · Visningar: 198

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Så lite bilder på cylindrarna och ventilerna.
Fortfarande inte hittat problemet med vart röken kom ifrån.
Får fan inte bort "bucketsen" (ursäkta svengelskan) från toppen. Försökt karva med en morakniv för att få bort den nedfrästa aluminiumet. Hittat en cam box på ebay för 25 dollars, men frågan är om insugskammen går att återanvända?

Bucketsen? Menar du hattarna på ventilerna? De ska ju falla ur hur lätt som helst åt endera hållet.

Sätt i tändstiften, vänd toppen uppåner och häll en skvätt bensin i varje topp så ser du om nån ventil läcker.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset, men om du kikar tidigare i tråden ser du att insugskammen malt ned godset i toppen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack för tipset, men om du kikar tidigare i tråden ser du att insugskammen malt ned godset i toppen.

Jo jag har tittat på de där bilderna - och tyvärr insett att jag måste vara lite trög... Förstår nämligen inte vad du menar. Bucketarna kan väl omöjligen fastnat "åt båda hållen"? Om de inte kan tryckas uppåt så är det väl bara att trycka dem nedåt när du tagit isär delen av toppen som håller kammarna?

Har du inte allt vad du behöver hos den här försäljaren?

http://www.ebay.com/itm/INTAKE-CAMS...Parts_Accessories&hash=item1e7352b4af&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/CYLINDER-HE...Parts_Accessories&hash=item20cc62857f&vxp=mtr

Delarna ska ju komma ifrån en FZR750 -88 och passa FZ750 -85-86. ...? Då måste den väl också passa en FZ750-88 tycker jag?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Den s.k. "cam-case-assy" som sitter på 85-orna har artikelnummer: 1AA-1115A-00

En snabb sökning ger då följande info:

Overview

1AA-1115A-01-00 CAM CASE ASSY

Description

Purchase this Yamaha 1AA-1115A-01-00 CAM CASE ASSY --- CAM CASE ASSEMBLY (1AA-1115A-00

This Yamaha 1AA-1115A-01-00 CAM CASE ASSY is used on these models and components:

1985 FZ750N CYLINDER HEAD
1985 MAXIM X - XJ700XN CYLINDER HEAD
1985 MAXIM X - XJ700XNC CYLINDER HEAD
1986 FZ750S CYLINDER HEAD
1986 FZ750SC (CA ED.) CYLINDER HEAD
1986 MAXIM X - XJ700XS CYLINDER HEAD
1986 MAXIM X - XJ700XSC CYLINDER HEAD
1987 FZ700T CYLINDER HEAD
1987 FZ700TC (CA ED.) CYLINDER HEAD
1987 FZR750RT CYLINDER-HEAD
1988 FZ750U CYLINDER HEAD
1988 FZ750UC (CA ED.) CYLINDER HEAD
1988 FZR750RU CYLINDER HEAD
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nejdå, inte du som är trög utan jag..
Jag får helt enkelt skruva av cam caset och ta ut dem bakvägen. Inte lätt att vara trög!
Börjar man dock addera upp kostnaderna mot att köpa en utbytesmotor skenar det snabbt iväg.
- 1200 bagis minst för nya ventiltätningar
- 1000+ för nya kolvringar
- 1500 för Ny packningssats
- 1000+ för en cam case
- 500+ för en ny insugskam

Helt plötsligt är jag uppe i en summa över var en utbytesmotor med halva drifttiden kostar. Å andra sidan har jag koll på denna motor om jag går igenom allt, å andra sidan har jag inte rivit botten å kollat på växellådan/vevpartiet ännu. Åååhh alla dessa svåra val.. :huvet
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kom på att även utgående axellager förmodligen behöver bytas, kostnad okänd. Behöver även shimsa om samtliga ventiler vilket ger en tusing till.. blir en jävulskt dyr motor om jag skall få snurr på den igen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nejdå, inte du som är trög utan jag..
Jag får helt enkelt skruva av cam caset och ta ut dem bakvägen. Inte lätt att vara trög!
Börjar man dock addera upp kostnaderna mot att köpa en utbytesmotor skenar det snabbt iväg.
- 1200 bagis minst för nya ventiltätningar
- 1000+ för nya kolvringar
- 1500 för Ny packningssats
- 1000+ för en cam case
- 500+ för en ny insugskam

Helt plötsligt är jag uppe i en summa över var en utbytesmotor med halva drifttiden kostar. Å andra sidan har jag koll på denna motor om jag går igenom allt, å andra sidan har jag inte rivit botten å kollat på växellådan/vevpartiet ännu. Åååhh alla dessa svåra val.. :huvet

Ventiltätningarna ingår väl i en packningssats ? Och en komplett sådan får du för "bara" 1200. :)

Om du köper kammen och kam-caset jag tipsa om här ovan från samma handlare så borde han ju kunna slå ihop frakten och då blir det ju inte 1500 utan 850kr.

Så ja, upp med hakan nu! :krama
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tjacka reservsnurra och undvik min hårgärg !
Tips från coachen :hihi
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset!
Bygget har helt avstannat i avsaknad på tid. Spenderar hela helgerna med att bygga en klubblokal. På kvällarna försöker jag få ihop min cross och 2 gathojar. Detta projekt får tyvärr vila tills i höst. Har ingenstans att ställa en donatorhoj för tillfället :(
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Tack för tipset!
Bygget har helt avstannat i avsaknad på tid. Spenderar hela helgerna med att bygga en klubblokal. På kvällarna försöker jag få ihop min cross och 2 gathojar. Detta projekt får tyvärr vila tills i höst. Har ingenstans att ställa en donatorhoj för tillfället :(



Hej
För några månader sen lade du ut en kommentar i FZ'a tråden som jag svarade på.
Jag kan sätta dig i kontakt med en kille som har en FZ750 motor till salu. Jag var nära att köpa den men fick ordning på min egen.
Den saknar ett par grejer men inget som du inte själv har på din motor.

Skicka ett pm om du är intresserad så skall jag se om killen har kvar motorn.
// Ivar
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Projektet är inte dött, bara jävligt sovande.
Fick tag i en gratis topp och en cylinderrad nu i somras. Bockar och bugar man för!
Nu måste bara jag jaga rätt på en ny insugskam så att det gamla härket kan provstartas.
Vore förbaskat kul att få iordning hojen tills nästa års 49-års race :)
 

Bifogat

  • 1072384_10153011448680314_442573694_o.jpg
    1072384_10153011448680314_442573694_o.jpg
    145.4 KB · Visningar: 145

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nu har det så sakteliga dragit igång igen när misären (vintern) börjar lägga sig över Svedala igen.
Har börjat projektet med att riva hela motorn. Kommer bli tvungen att klyva blocket för att kika igenom alla lager/lagerbanor samt se över växellådan som jag misstänker har något fel med 2 ans växel. Helt plötsligt kändes förra vinterns renovering av crossen jävligt enkel.. första rad 4an jag slaktar. Saknar redan v-twinnen..
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top