FZ1 VS KTM 990 smt

Simpiii

Gasa tills du rasa
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Bjurfors nedre
Hoj
KTM SMT 2010
Tjenare alla hojåkare!


Sitter här i abstinens väntan på våren. Ska köpa ny hoj till våren men står lite i valet å kvalet å här finns de såpass många med gedigna köttstycken på benen att fråga..

Valet å kvalet står mellan yamaha's FZ1-N eller ktm's 990 smt.

Yamahan har ju mera pulver (vilket jag tycker är kul som rackarn) men hittar inte så mkt tillbehör.. väskor framförallt. På sommarn pendlar jag till jobbet stort sett med hojen så mkt och ofta de går! Vill ha en hoj som funkar att pendla med, men tillräckligt för att kunna busa av sej, köra lite på slangen å samtidigt inte behöva gruva sej så fruktansvärt över att köra en längre touring sväng med sambon bakom..

Ktm'en är ju klar för väskor å mkt lull finnes. Ni med erfarenhet från någon av hojarna får mer än gärna utyttra er!


Tacksam för svar / Jimmy
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Absolut 990 SMT.
Kollar själv lite efter en sådan. Bekväm och riktigt kul att köra.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vet att Lillemans i Lund sålde nya Fz1N 08:eek:r förra året med hårda väskor bak. Fult som stryk tyckte jag men kanske hade varit nåt för dig.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tjena,
Jag kör en FZ1-S , och har varit och get SMT-n en riktig omgång. Lång historia kort, FZ1-an är mer mångsidig i S-utförande, men mindre busig. Låt mig utveckla lite: FZ1:an känns som en trestegsraket, där den är fullkomligt vansinnig på toppvarv. Den tappar bara i ork strax innan redline, annars accar den brutalt hela vägen upp. Dock är ettan väldigt lång, du gör 130 i ettan vilket är helt onödigt. Detta innebär att innan du har accat upp i rätt register för att ha vansinnigt kul (över 7000 RPM) så är du över den lagliga gränsen för det mesta. Detta gör det riskigt att busa i stan. SMT-n har ju twin OCH motard karaktär, den går upp på slangen på ettan och tvåan bara du e lite tvär med gasen. Det är jättekul, verkligen. Däremot tar det roliga slut typ över 130 km/h. Det känns som det är dit den orkar, och därifrån är den tråkig. Men ack vad kul man kan ha under 130. SMT-n känns som lite sämre kvalite, speglarna vibrerade loss efter 5 minuter, bromspedalen är en sån sågtandad tjock plåt, den har ingen bensinmätare, och instrumenten är oläsbara.

Även om jag nu saknar den där motardkänslan, så tycker jag att FZ1:an tickar av fler checkboxar i min lista. Egentligen skulle man haft båda två! Eller en så begagnad FZ1 som möjligt, en 2006:a, och en KTM 640 motard som komplement, en leksak för typ 30k

och lillemans har en FZ1 med väskor, sista exet tror jag. Dessutom gillar du inte de hårda väskorna som yamaha har i sitt program så kan du köpa mjuka väskor från Givi: http://www.givi.co.uk/soft-luggages/Saddle-bags/T449 för 1000kr nya
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Om KTM inte inbjuder till bus, då har man redan bägge fötterna i kistan och locket är fastspikat. Men har man fortfarande över 20 grader kroppstemperatur så kommer SMT att inbjuda till bus.

Dessutom så har den ju lite kåpor för skydd vid Touring, och är bekväm. De é bare å tjööööp!
 

Simpiii

Gasa tills du rasa
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Bjurfors nedre
Hoj
KTM SMT 2010
helt underbart med så snabb och ärlig respons här alltså.. Helt sjukt :D ångrar mej grymt att ja inte hann provköra bägge i våras. Men yamaha har ju helt klart ett kännetecken för kvalité, inte för jag hört eller tycker ktm är av någon sort "andra hand" (missförstå mej rätt) . men de med att den har kåpor (har ju iofs yamman oxå) å den råare motorkaraktären är nog de som lockar mej. Visst tycker ja de är kul att köra skitfort men för att kunna njuta och utyttja de till fullo ska de enligt min mening en R hoj till sådant. Är någon insatt, kollade lite på bilsport mc försäkring... Fick till där att ktm'en går att offroad försäkra? Enda jag kunda läsa mej till var att innehavare av fordon ska under kalenderåret vara fyllda 24 år samt motorcykel av offroad typ enligt bilsport mc.. vad som nu menas med det hade vart tacksamt? På hel försäkring skilde det mellan fz1 bas försäkring å offroadförsäkring på ktm'en 10 papp...Oxå mkt delvis avgörande för min del vart fall..

Tack igen =)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bilsports offroadförsäkring är lite knepig. Gamla Ducati Multistrada låg under "offroad" också vilket gjorde den billig.
Ring och hör med dom är säkrast.

Angående modellerna har jag bara kört KTM:en. Gjorde inget vidare intryck på mig, tyckte den var plastig och lite "billig" i känslan. Men detta var endast en kort provkörning på en firma, så fäst inte så stor vikt vid det.
 

Simpiii

Gasa tills du rasa
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Bjurfors nedre
Hoj
KTM SMT 2010
ringde å hörde med dom idag för skojs skull.. Å att 990 smt går att offroad försäkra gör de hela mkt roligare. Helförsäkring på mej (24år haft mc kort i 3) samt medlemskap i SMC gör att helförsäkringen hamnar på omskakande 4625kr helår.

däremot hamnar fz1, där enda valet för mej är bas på halvförsäkring 6020:- och helförsäkring på 14927:-
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
ringde å hörde med dom idag för skojs skull.. Å att 990 smt går att offroad försäkra gör de hela mkt roligare. Helförsäkring på mej (24år haft mc kort i 3) samt medlemskap i SMC gör att helförsäkringen hamnar på omskakande 4625kr helår.

däremot hamnar fz1, där enda valet för mej är bas på halvförsäkring 6020:- och helförsäkring på 14927:-

Notera att självrisken är rätt saftig på Bilsport MC's Offroadförsäkring.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Notera att självrisken är rätt saftig på Bilsport MC's Offroadförsäkring.

När jag räknade på Bilspoprts offroadförsäkring så kom jag fram till att OM jag kraschade varannat år så skulle det gå jämnt ut...så krascha varje år = vanlig försäkring, var 3:e år = offroad.

Detta på en KTM 990 SMR som inte är så mycket offroad.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ringde å hörde med dom idag för skojs skull.. Å att 990 smt går att offroad försäkra gör de hela mkt roligare. Helförsäkring på mej (24år haft mc kort i 3) samt medlemskap i SMC gör att helförsäkringen hamnar på omskakande 4625kr helår.

däremot hamnar fz1, där enda valet för mej är bas på halvförsäkring 6020:- och helförsäkring på 14927:-

det e för att det e mycket mer hoj :tummenupp
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
När jag räknade på Bilspoprts offroadförsäkring så kom jag fram till att OM jag kraschade varannat år så skulle det gå jämnt ut...så krascha varje år = vanlig försäkring, var 3:e år = offroad.

Detta på en KTM 990 SMR som inte är så mycket offroad.

Nu är det ju rätt vanligt med stölder av motorcyklar och att ha 10k i självrisk för något man inte kan påverka är inte något som faller mig i smaken..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Yamahan är det smarta valet, men inte fan kör man hoj för att det är smart??
Grymt ljud i KTM.en också plus fina bromsar.
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Jag tycker att ktm vore ett roligare alternativ:tummenupp

Har kört fz1an och den gillade inte jag alls. visst det va bra drag men man saknade något.

Jag har en superduke och det ska väl va samma motor i smt
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Yamahan e rätt fin men tung , det väger väl 20-30 pannor mer och det gör att det inte blir lika kul .

Och om Ktm är så kul under 130km/h så är väl det nått att sträva efter ;)

Men det är klart ska du bara åka långt på motorväg så spelar det jag skrev ingen roll , ta den du känner hjärtat bankar hårdast för !!
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Har inte mycket att tillägga än att ktm:en drar tyvärr lite mycket enligt många olika tester för att köra riktig långtouring med men tätare pauser så funkar den nog utmärkt.

Egentligen är fz1-n och ktm 990 smt i två olika sorters hojklasser, den ena är mer streetfighter och den andra en störrre touring-motard (om man kan kalla det så). Blir inte en rättvis jämförelse i sig men men. Om du kan tänka dig en 990 smt så kanske en Superduke är något att ha istället? Dock ingen touringmaskin men roligt som satan.

Hur som haver så hamnar min röst på KTM 990 smt och då inte för att jag har en hoj av samma märke själv utan mer pga vad du tänker använda den till.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Yamahan e rätt fin men tung , det väger väl 20-30 pannor mer och det gör att det inte blir lika kul .

Och om Ktm är så kul under 130km/h så är väl det nått att sträva efter ;)

Men det är klart ska du bara åka långt på motorväg så spelar det jag skrev ingen roll , ta den du känner hjärtat bankar hårdast för !!

Yamahan känns faktiskt tyngre, men det gör inget när tempot ökar. Det e bara när man busar i låg fart som de extra kilona känns
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Har inte last hela traden men bytte fran FZ1-S till SMT i hostas...

Kort 400km med SMT men den passar mig mycket battre, som brukshoj o touringhoj...

Slippa betala for 150 hast man knappt anvander anda e inte sa dumt heller.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top