FZ1 Vs R1 ?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Undrar om någon har praktisk erfarenhet gällande skillnaderna mellan Yamahas FZ1-N och exempelvis en R1:a. Skillnaderna utseéndemässigt är ju stora och även körställning e.t.c är helt olika. Den ena är dessutom naken (eller halvkåpa i S varianten). Vad jag tänkte på är skillnaderna i prestanda. FZ1 motorn är ju R1:an men nedtrimmad något för att få vridet tidigare i registret. Om man kollar i senaste Bike ser man dock att en FZ1:a har 146 hk på bakhjulet med det bästa sliponet. Min R1:a från 01 har 132 hk på bakhjulet men väger ca 20 kg mindre.

Hur är prestandaskillnaden rakt fram från 50-150 km/h?
Hur stor är skillnaden på bana eller i kurviga partier?

Skillnaden i försäkringskostnad är enorm vilket gör att man undrar om det är ett fungerande alternativ till R1:an...

Tack/D.

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Undrar om någon har praktisk erfarenhet gällande skillnaderna mellan Yamahas FZ1-N och exempelvis en R1:a. Skillnaderna utseéndemässigt är ju stora och även körställning e.t.c är helt olika. Den ena är dessutom naken (eller halvkåpa i S varianten). Vad jag tänkte på är skillnaderna i prestanda. FZ1 motorn är ju R1:an men nedtrimmad något för att få vridet tidigare i registret. Om man kollar i senaste Bike ser man dock att en FZ1:a har 146 hk på bakhjulet med det bästa sliponet. Min R1:a från 01 har 132 hk på bakhjulet men väger ca 20 kg mindre.

Hur är prestandaskillnaden rakt fram från 50-150 km/h?
Hur stor är skillnaden på bana eller i kurviga partier?

Skillnaden i försäkringskostnad är enorm vilket gör att man undrar om det är ett fungerande alternativ till R1:an...

Tack/D.

Byt inte från R1 till en FZ1. Den går långsamt, inget mellanregister, går inte upp på bakhjulet, ser ful ut, det går inte att byta dämparen - En riktig gubbhoj. Sen vill jag ha kvar min låga premie ... :) Var är alla BMW-förare som vill byta hoj?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Byt inte från R1 till en FZ1. Den går långsamt, inget mellanregister, går inte upp på bakhjulet, ser ful ut, det går inte att byta dämparen - En riktig gubbhoj. Sen vill jag ha kvar min låga premie ... :) Var är alla BMW-förare som vill byta hoj?

Tack för svaret!

Förstår jag rätt, har du en FZ1:a nu ?

Hur den ser ut är ju subjektivt men inte fasen kan den väl gå långsamt och sakta mellanregister:va . Den har ju en riktigt potent R1 motor och en spikrak effektkurva. Har hört att den inte är lika rapp som R1:an men kan inte riktigt förstå varför när man kollar på vikt/effekt förhållandet.

Det är inte så att ditt svar innehåller en stor portion ironi för att du vill att FZ1:an skall behålla sin låga försäkringspremie :)

/D.

Bramm

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
FZ1-n
Jag håller med. Den känns trött och tråkig, om man jämför med R1. Skulle jag vara som dig hade jag satsat på ngt annat, t ex Z1000. Den känns riktigt sportig....

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Jag håller med. Den känns trött och tråkig, om man jämför med R1. Skulle jag vara som dig hade jag satsat på ngt annat, t ex Z1000. Den känns riktigt sportig....

Är också inne på att byta hoj till antingen en FZ1-N eller Z1000. Har inte haft chansen att prova någon FZ1-N här i GBG-trakten och inga handlare jag har ringt verkar ha någon för provkörning heller :mad:

Däremot har jag testat Z1000 en snabbis, snabba första tankarna var att den är väldigt svag i bottenregistret. Jävligt skön att köra, bra komfort, körställning m.m. Rätt skönt ljud original, iaf när man körde, vet inte hur den lät utan hjälm. Sammanfattningsvis schysst hoj, snygg som fan men jag saknade den lilla extra kraften för att känna att man inte kommer att tröttna så fort.

Därför e jag jävligt sugen på att testa Yamahan som ändå ska ha 25hk extra för att se ifall det blir någon skillnad.

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Är också inne på att byta hoj till antingen en FZ1-N eller Z1000. Har inte haft chansen att prova någon FZ1-N här i GBG-trakten och inga handlare jag har ringt verkar ha någon för provkörning heller :mad:

Däremot har jag testat Z1000 en snabbis, snabba första tankarna var att den är väldigt svag i bottenregistret. Jävligt skön att köra, bra komfort, körställning m.m. Rätt skönt ljud original, iaf när man körde, vet inte hur den lät utan hjälm. Sammanfattningsvis schysst hoj, snygg som fan men jag saknade den lilla extra kraften för att känna att man inte kommer att tröttna så fort.

Därför e jag jävligt sugen på att testa Yamahan som ändå ska ha 25hk extra för att se ifall det blir någon skillnad.

En liten fråga bara testade du den nya 07 eller var det en äldre som du testade.. Jag har velat mellan Fz1N och Z1000 och provade den nya 07 och jag tyckte den drog attand fint på låga varv, jag var så nöjd med den att jag inte provkörde Fz1N.. så nu ska bara frugan övertalas sedan blir det en ny z1000

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO