FZ1n vs. superduke vs. speed triple

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Tjena!

Vilken av dessa är bäst?

vilken håller bäst för buskörning, bakhjula långa sträckor?

vilken håller bäst?

vilken har bäst prestanda?

serviceintervaller m.m.

Vill gärna få så mycket fakta om dessa hojjarna som möjligt.
MVH KTMgubben

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Superduken har torrsump så den borde hålla bäst för uiiiliiie =)
Har inte testat nå'n av de andra, men superduken är verkligen en förjävla rolig hoj! Service kostar en del, 100-mila ska jag få betala ung 3500 för och se'n är det var 750e mil.

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Superduken har torrsump så den borde hålla bäst för uiiiliiie =)
Har inte testat nå'n av de andra, men superduken är verkligen en förjävla rolig hoj! Service kostar en del, 100-mila ska jag få betala ung 3500 för och se'n är det var 750e mil.

jo superduken är ju snyggast och säkert fräckast. Men yamahn är mer prisvärd och billigare att serva, plus mer hästar 150hk mot 120 i SDn.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
jo superduken är ju snyggast och säkert fräckast. Men yamahn är mer prisvärd och billigare att serva, plus mer hästar 150hk mot 120 i SDn.

Fler hästar och säkert billigare att äga rent mekaniskt. Däremot får du nog betydligt bättre försäkringspremie från bilsport och mc på hertigen.
Det bästa är om du provkör båda och se'n köper den som höjer pulsen mest! =)

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
jaa tuonon e fin, körde factoryvarianten så sent som igår på Aprilias provkörningsdagar. svinfin o svindyr... öhlins fram o bak, skärmar o vissa kåpdelar av kolfiber så inte konstigt att den e dyr... fint tryck i motorn, vasst chassi osv!

superduken körde jag för ca 2 år sedan på en provkörning, grymt fin hoj d oxo, så av dealternativen du nämner skulle jag köpa superduken...:)

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Jag har testat och kört allihopa ganska mycket. Jag skulle nog räkna bort yamahan. Den är ganska uddlös. Inte motormässigt alltså men i övrigt. Ganska törr å tråkig om du frågar mig. Har inte direkt vunnit några tester heller. Dock är den jäkligt snygg!:)

Har ju en speed själv så den gillar jag skarpt! Motorn är über-grym med grymt stånk i alla lägen. Hyfsat billig i service också. Nya 08:eek:rna har brembo också! Grymma!

Duken har det bästa chassiet. Svänger innan man själv uppfattat att man skall svänga. Bromsarna är också grymma. En helt sanslöst kul hoj, skulle köpa en om jag inte gillade min triple så mycket och jag har inte råd med två.:gnissla

provkör provkör och provkör.....

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Husa fs650e
Eftersom jag har så omfattande och gedigna kunskaper i ämnet måste jag säga att Duken är helt överlägsen de andra två...

Eller så är det så att jag är helgrön, Duken är min första hoj men den är hysteriskt rolig. Mistänker att det är ett fenomen som känns igen från de flesta förstahojar dock.

Men som sagt. Den är lätthanterad, snabb i svängarna. Till och med en rookie som jag kan spela bakhjul och hänga på i kurvorna.

Det jag igentligen vill ha sagt är att jag måste, bara måste slå ett slag för Super Duken :Banana

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag har provat alla 3 och för mig finns det bara 1 vinnare Superduken såklart :tummenupp
Yamahan har 150hk visst men den känns klart tyngre och jag tror inte den går bättre . Den är väldigt snygg dock :tummenupp
Speed tripple är helt ok men känns inte lika "direkt" som duken + den har utseendet emot sig tycker jag och jag vet att smaken är som ..:arsele :)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag kör en Z 1000
Jag har tyvärr inte provkört FZ 1.
Speed triple tycker jag är en "trevlig" bushoj.
Har kört KTM både som motard och Superduke. KTM V-twin har en helt annan karaktär än Speed triple och Z1000. Den är väldigt "nervös" i gashandtaget, antingen full kraft eller morbroms, något mellanläge är svårt att hitta. Annars är det grym buse med sportig karaktär.

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
Var idag på aprilias demo körning i skellefteå och körde en Tuono -07
det blev affär direkt, grymt skön hoj med massor av kraft och ljud

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ingen jävla radfyra till en bushoj! SD lär framkalla mest leenden.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...