FZR 1000 Fighter

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har du kvar den skitsnygga lyktkåpann?

hur går bygget :) ?

Jasså det fanns någon som inte tyckte att det var en trams tråd !
trefligt !!

Kåpan finns kvar än då länge :D

Skulle kolla kopplingen varför den högg i februari, konstaterade att det stundare renoveringar för närmare 15k i motorn för att få den i skick igen.
har letat utbytesmotor sedan dess, ett litet ljus i tunneln har nu börjat lysa, en "lågmilare" på 2000 mil som behöver ventiljustering har hittats, skall "bara" fraktas hem.
Gås igenom och i, sen tar det lite fart igen !!

Banhojjen strular ju med så det är ingen bra start på hoj sesången....
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
litet steg frammåt för FZR:en
"nya" motorn har hamnat i garaget.
ventilerna har mätts upp och det diffar en del på vissa, en del är på "0" och då är ventilerna nog slut läste jag.
Skall dela den gamla motorn och toppen för att se hur mkt av dem ventilerna som man kan återanvända.

Blev lite byte med grejor för motorn.
bytte "R1" bakdelen ihop med bakram mm som en delbetalning för motorn.
den bakdelen skall leva sitt liv vidare på en FZR 1000 i Sundsvall.

Bakramen är färdigbyggd, ett highpipe sitter på plats och en kolfiberdraperad R6 bakdel inkl undertray är nästan helt klar, lite slipning och sen få dit baklamporna med.

trodde att jag lagt upp bilder på det, men det har jag tydligen missat.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
lite mek...

Ett par timmar i garaget ikväll.

Att dela på den gamla motorn stod på schemat för att kolla om det finns tillräckligt med begagnade ventiler för att få ihop den "nya" motorn.
demontera och kontrollmäta med andra ord.
och även se vad för storlek på schimms som satt i den andra.

Projekt ett var att få upp skiten på arbetsbänken....
la motorn på sidan och fick ett bra grepp, sen gick den att lyfta :2cool
Hämtade upp mitt nya gymkort igår, så detta får väl vara uppvärmningen :D

Det första jag upptäckte när jag började skruva var att någon (inte jag) vid tidigare isärplockning eller ventiljustering satt tillbaka överfallen FEL :död
Ettans & Fyrans var skiftade på både insug & avgas !!:huvet

konstigt att kammen ser lite sliten ut i lagerbanorna......

Nåväl, den var ju "skrot" ändå....

ganska tydliga vändkanter i loppen med...
mycket sotavlagringar ovanpå kolvar och ventiler som tyder på otät motor (därav oljeförbrukningen)

topackningen delade sig med...
är det original med 3 lager plåt :confused:

Nu måste jag fixa en annan ventilbåge, den jag hade (avsedd för biltoppar/ventiler) var alldeles för stor...
Sen har jag hela toppen i bitar och kan kontrollmäta ventilerna.
 

Bifogat

  • 20110810564.jpg
    20110810564.jpg
    224 KB · Visningar: 134
  • 20110810572.jpg
    20110810572.jpg
    229.2 KB · Visningar: 136
  • 20110810570.jpg
    20110810570.jpg
    244.1 KB · Visningar: 148
  • 20110810569.jpg
    20110810569.jpg
    243.2 KB · Visningar: 158
  • 20110810568.jpg
    20110810568.jpg
    221.6 KB · Visningar: 144
  • 20110810567.jpg
    20110810567.jpg
    232.5 KB · Visningar: 126
  • 20110810566.jpg
    20110810566.jpg
    237.8 KB · Visningar: 165
  • 20110810576.jpg
    20110810576.jpg
    221.5 KB · Visningar: 129

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ett par timmar i garaget ikväll.

Att dela på den gamla motorn stod på schemat för att kolla om det finns tillräckligt med begagnade ventiler för att få ihop den "nya" motorn.
demontera och kontrollmäta med andra ord.
och även se vad för storlek på schimms som satt i den andra.

Projekt ett var att få upp skiten på arbetsbänken....
la motorn på sidan och fick ett bra grepp, sen gick den att lyfta :2cool
Hämtade upp mitt nya gymkort igår, så detta får väl vara uppvärmningen :D

Det första jag upptäckte när jag började skruva var att någon (inte jag) vid tidigare isärplockning eller ventiljustering satt tillbaka överfallen FEL :död
Ettans & Fyrans var skiftade på både insug & avgas !!:huvet

konstigt att kammen ser lite sliten ut i lagerbanorna......

Nåväl, den var ju "skrot" ändå....

ganska tydliga vändkanter i loppen med...
mycket sotavlagringar ovanpå kolvar och ventiler som tyder på otät motor (därav oljeförbrukningen)

topackningen delade sig med...
är det original med 3 lager plåt :confused:

Nu måste jag fixa en annan ventilbåge, den jag hade (avsedd för biltoppar/ventiler) var alldeles för stor...
Sen har jag hela toppen i bitar och kan kontrollmäta ventilerna.

Har inte så mycket att tillföra, ville bara göra ett inlägg så du vet att vi följer projektet även om vi i allmänhet är dåliga på att kommentera.

Hade en FZR1000 -87 som första hoj för ca 15 år sedan. Som jag minns det är det en väldigt trevlig motor i den hojen. Räckte gott och väl till för att skrämma skiten ur mig på den tiden åtminstone.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har inte så mycket att tillföra, ville bara göra ett inlägg så du vet att vi följer projektet även om vi i allmänhet är dåliga på att kommentera.

Hade en FZR1000 -87 som första hoj för ca 15 år sedan. Som jag minns det är det en väldigt trevlig motor i den hojen. Räckte gott och väl till för att skrämma skiten ur mig på den tiden åtminstone.

fiint :tummenupp

kul att se att det finns lite intresse för mina upptåg med det gamla åbäket :tungan
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
[QUOTE='-=[P-son]
topackningen delade sig med...
är det original med 3 lager plåt :confused:[/QUOTE]

Min personliga gissning är att det är original så eftersom det ser likadant ut på RD500, och den vet jag skall vara på det viset.
Har bytt ut några stycken genom åren..
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
såja, hojen har en motor igen, monterad och elen ihopkopplad ikväll.
skall försöka dra runt den på startmotorn och ta lite komp prov under helgen, sen blir det ett oljebyte och provstart !!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag beundrar människor som vågar skruva ner en hoj i beståndsdelar, OCH lyckas med att få ihop den igen utan att ha en handfull skruvar över
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
jag beundrar människor som vågar skruva ner en hoj i beståndsdelar, OCH lyckas med att få ihop den igen utan att ha en handfull skruvar över

hehe, tack :)

får väl se hur mkt det skramlar när den går igång :D

å samma kille e liite sämre på att skriva kod i linux :tungan
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
såja, aset har varit igång ikväll..

blandade känslor....

knackar lite, tycker mig höra antingen ett lager, eller kanske kedjan.....

låter en vän lyssna också innan vi lägger dommen....

men jag väl förmodligen blivit rövknullad som vanligt när man handlar och litar på säljaren...
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
verkar som att det är kopplingen som låter,
kopplingen gick inte att dra in mer än till hälften, sen tog det stop, inget jag testade igår...
rev lite och upptäckte att tryckstången hamnat på fel håll, dock kvarstog problemet efter att jag vänt på steken...

brainstorming pågår, förslag är välkommna.....
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Felet på kopplingen hittat och årgärdat :tummenupp
Man kan sätta tryckplattan på 6 olika sätt, 3 av dem är fel, och då kläms inte lamellerna ihop :gnissla

Lite skrammel fortfarande, men det är startmotordrevet som glappar lite axiellt, känns inte som något farligt, nu skall det provas !

Rumpan monterad, färdigbyggd ljus & regplåtskonstilation, temporär aluplåt som resten av undertailen, mest skrättskydd åt elsystemet....
ljuddämpaten på plats men skall kapa bort ett fäste sen.

nytt drivpaket inhandlat idag, blir nog provkörning på lördag (på gata) om det är najsigt väder.
förhoppningsvis blir det lite provkörning vid garaget på onsdagkväll i mörkret.
 

Bifogat

  • 20111016630.jpg
    20111016630.jpg
    231.4 KB · Visningar: 158
  • 20110212359.jpg
    20110212359.jpg
    239.4 KB · Visningar: 176
  • 20111015629.jpg
    20111015629.jpg
    238.8 KB · Visningar: 137
  • 20111015628.jpg
    20111015628.jpg
    233.3 KB · Visningar: 166
  • 20111015627.jpg
    20111015627.jpg
    239 KB · Visningar: 149
Last edited:

Royalissimo

Inte så snabb som jag ser ut:)
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki TL1000s-97 RainDear Editon. GasGas 250 EC -02 NoMoney Edition.
Bra jobbat:tummenupp
Ser att chefsmekanikers grundligt:3freak studerar verkstadshandboken, vilken klippa.
Är jag hel och ren på onsdag så ska jag ge daj ett handtag.

Ta de nu lugnt med lånehojen imorrn...
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Bra jobbat:tummenupp
Ser att chefsmekanikers grundligt:3freak studerar verkstadshandboken, vilken klippa.
Är jag hel och ren på onsdag så ska jag ge daj ett handtag.

Ta de nu lugnt med lånehojen imorrn...

hehe, får ju smyga in lite sponsor-reklam :D

gick fint idag :tummenupp
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Lite dags för en uppdatering kanske....

Quotar mig själv ifrån FZR-Tråden, den som knappt håller näsan över vattnet, inte mycket svar man får där tyvärr....

Inte kikat så mkt på Fightern på länge...
Mest rivit och funderat ang nya tilltänkta framlampsinstallationen.

Men nu måste jag ta tag i det där rasslet, vågar inte köra med det så hela sesången, låter ju förjävligt !

tror att jag snart hittat vad som skramlar/rasslar i "nya" när den inte går på last (dvs på tomgång eller motorbroms)

när jag drar runt motorn för hand så låter det inget alls frammåt, men drar jag den bakåt så kommer ljudet !

lyckades fippla av startmotorn utan att riva ner ur motorn idag.
då slutar ljudet !
pillar man då med fingrar eller skruvmejsel på startmotordrevet (det med backspärr/frihjul åt ena hållet) så kan man framkalla lite av ljudet, tycker mig även känna lite glapp.
Då är ju bara frågan:
är det kugghjuls/lager mojängen med frihjul som är frasigt, eller är det generator-vev kedjan som är slut ?
eller "bara" kedjäsläpen som lossnat ?
eller ett lager där någonstans ?

faktum är att jag iallafall måste riva ur och dela motor, hoppas kunna öppna underifrån och komma åt utan att lyfta toppas och hela växellådan....

då sparar jag lite tid och pengar iallafall....

ingen som varit med om liknande rassel ?

tänkte försöka hyra in farbror royalinimo´s kropp på lördag eller söndag ett par timmar för att få ur och isär motorn.
Men han hade tydligen somnat såhär vid 21.30 tiden, eller så anade han ugglor i mossen när han såg att jag ringde... hmmm....... :va
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Fick lånat ett par extra händer idag ett par timmar i form av "Royalisimo" tack för detta !

Vi fick hinkat ur motorn och upp på arbetsbänken.
Började felsöka så mkt vi kunde utan att klyva mer först.

Tror oss ha kommit fram till att det är för mkt spel i "generatorkedjan" (Mellan vevaxel och generatordrev som i sin tur går vidare med drev via backspärr/frihjul till startmotorn)

Började klyva, trodde att vi skulle kunna koma åt utan att dela hela motorn, som jag hoppats på.
Kom till sist fram till att detta inte går, då 3 st bultar som håller ihop övre och undre bottendelen sitter UNDER cylinderraden, bultad uppifrån.....

Då var stoffes garage-tid slut och jag gick över på att slänga ihop gaffelbenen till R6:an, jag hade ju äntligen kommit ihåg att köpa med mig gaffelolja till denna.

Nästa pass blir nog onsdag. då blir det klyvning av resterande delar av motorn så att vi kommer åt och se om det är kedjan som är slut eller var det är.

när den är kluven och vi har klämt och mätt lite mer, och kommit fram till vad för delar som behövs.

sen är det ju:
vad kostar delarna
leveranstid på delarna

samt ihopmontage och testkörning.....
 

Bifogat

  • IMAG0182.jpg
    IMAG0182.jpg
    234.5 KB · Visningar: 89
  • IMAG0177.jpg
    IMAG0177.jpg
    244 KB · Visningar: 88
  • IMAG0178.jpg
    IMAG0178.jpg
    230.3 KB · Visningar: 88
  • IMAG0179.jpg
    IMAG0179.jpg
    239.8 KB · Visningar: 108
  • IMAG0180.jpg
    IMAG0180.jpg
    239.6 KB · Visningar: 116
  • IMAG0181.jpg
    IMAG0181.jpg
    225.8 KB · Visningar: 92
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top