FZR 1000, trög och långsam koppling

nesse11

Medlem
Gick med
5 Jan 2011
Hoj
Kawasaki zx9r
Har en Yamaha fzr 1000 94
Ett problem är att kopplingen det går väldigt tungt att koppla, men värre är att när man släpper kopplingen så går den ut väldigt långsamt.
...alltså om jag tvärsläpper kopplingen så tar det ca 4 sekunder innan handtaget lååångsamt kommer ut.
Har inget med slir eller så att göra. Blir så även med motorn avslagen

Någon som har enn ide om vad felet kan vara och hur det åtgärdas?

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Om jag minns rätt så är det hydraulkoppling på FZR.
På vänster sida av motorn sitter slavcylindern eller vad man kan kalla den o så går det en tryckstång genom motorn till själva kopplingen som sitter på höger sida. Kan tänkas vara tryckstången som går trögt eller så är det nåt med hydrauliken. Kolla vätskenivå o ledningar o slavcylinder.. Lycka till.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Vore jag du skulle jag börja med att skruva bort kopplingsoket på vänster sida (3 skruvar) och kolla så det inte är alltför mycket skit där. Det kan spruta allsköns kedjesmet i de där trakterna så det finns en risk att allt geggat ihop.

Skit där nere kan göra att kolven går trögt helt enkelt. Pumpa ut kolven totalt 1-1,5 cm och tryck sen tillbaka dem några gånger. Gör rent på metallkolven när den trycks ut. (Under skyddspackningen.) Behövs den någon rengöringsvätska så droppa dit lite bromsvätska. Bromsvätska kan inte skada packningen i motsats till diverse sprayburksinnehåll... Spill inte bromsvätska på lackade ytor bara. Det fräter på lack.

Behöver packningen bytas så kostar en sats inte särskilt många slantar.

Byte av vätska i hela systemet är förståss en bra idé att fixa på en gång. Sen bör/måste du förståss även lufta kopplingen när du satt tillbaka den.

När du är där nere och rotar så är det nog förresten lika bra att du även tar bort skyddskåpan för främre drevet och tar bort all skit där innanför. Har det inte gjorts på några hundra mil har du sannolikt mycket gegga där som "smörjer" kedjan. Använd lysfotogen för o göra rent. Det fungerar förståss prima som rengöring även på kedjan.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Använd lysfotogen för o göra rent. Det fungerar förståss prima som rengöring även på kedjan.

Va noga me å smörja kedjan direkt efter tvätt då fotogen troligen tränger in mellan länkarna å löser fabriksfett... Vill påpeka att detta e ett amatörtips...

Edit: Men rent blir de ;)

nesse11

Medlem
Gick med
5 Jan 2011
Hoj
Kawasaki zx9r
Vore jag du skulle jag börja med att skruva bort kopplingsoket på vänster sida (3 skruvar) och kolla så det inte är alltför mycket skit där. Det kan spruta allsköns kedjesmet i de där trakterna så det finns en risk att allt geggat ihop.

Skit där nere kan göra att kolven går trögt helt enkelt. Pumpa ut kolven totalt 1-1,5 cm och tryck sen tillbaka dem några gånger. Gör rent på .

Hmm..hur får jag ut kolven 1,5 cm?
Det kommer ju bara ut nån millimeter när jag trycker på handtaget

nesse11

Medlem
Gick med
5 Jan 2011
Hoj
Kawasaki zx9r
Perfekt nu..:)
Kolven kärvade i kopplingsoket och det blev som nytt efter lite uppsmörjning
Bra med fel som inte kostar nåt.
Tack för svaren!