FZR-bygge

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Mojjje skrev:
2068385 O så jävla skönt!! Var ute på premiär turen i eftermiddags....satan vad jag har längtat! Hojen är inte särskilt vacker än, då sadeln inte är justerad och röven fortfarande röd....men fan va skönt det va att köra lite även om det bara blev ett par kilometer idag! :D

du anar inte vad jag grämer mig för att jag inte var hemma när du tittade förbi med bågen :huvet
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
NiklasL skrev:
2071801 du anar inte vad jag grämer mig för att jag inte var hemma när du tittade förbi med bågen :huvet


Lugn Kusin!!
Jag kikar förbi fler gånger! För hoppningsvis är jag klar nästa gång! :tummenupp
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Sådär...efter att ha fått värsta abstinensen stillad genom ett par turer i fredags och lördags så har jag idag demonterat röven för att imorgon eftermiddag åka och leta lämplig(billig?) lackare. :tråkad
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Nu är det bara sadeljusteringen och miniblink kvar. Resultat av lack (taget med mobil, kommer bättre sen):
 

Bifogat

  • Photo00181.JPG
    Photo00181.JPG
    44 KB · Visningar: 151
  • Photo00191.JPG
    Photo00191.JPG
    44.9 KB · Visningar: 152

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Har precis köpt en FZR 1000 -88 och funderar på att slänga dit en bakdel ifrån R1. Tänkte fråga ni som har gjort det några saker:

Antar att man måste kapa en massa på den befintliga bakramen om det ska passa?
Har hört att bakramen på FZR sitter skruvad, är det möjligt att köpa en R1-bakram och svetsa dit fästen för att skruva dit den på FZR:en?
Finns det någon annan bakdel som passar bättre än R1:an?
Har även hört att det blir en glipa mellan sadeln och tanken stämmer detta?
Såg på blocket en FZR där han hade satt på en R1-bakdel och en tank ifrån YZF, det såg riktigt bra ut. Är det någon som vet vilken tank som passar bäst på en FZR och hur mycket man måste modda?

Många frågor men hoppas på lite svar

mvh
Alex
 

Scrub

Guest
Moonman skrev:
2651315 Har precis köpt en FZR 1000 -88 och funderar på att slänga dit en bakdel ifrån R1. Tänkte fråga ni som har gjort det några saker:

Antar att man måste kapa en massa på den befintliga bakramen om det ska passa?
Har hört att bakramen på FZR sitter skruvad, är det möjligt att köpa en R1-bakram och svetsa dit fästen för att skruva dit den på FZR:en?
Finns det någon annan bakdel som passar bättre än R1:an?
Har även hört att det blir en glipa mellan sadeln och tanken stämmer detta?
Såg på blocket en FZR där han hade satt på en R1-bakdel och en tank ifrån YZF, det såg riktigt bra ut. Är det någon som vet vilken tank som passar bäst på en FZR och hur mycket man måste modda?

Många frågor men hoppas på lite svar

mvh
Alex

Här är en två länkar som du kanske finner intresanta.
http://heath.agdog.com/fzr/workbench/1999_r6_tail/index.shtml
http://heath.agdog.com/fzr/workbench/2000_yzf_tank/index.shtml

iofs fzr 600 med r6 häck, men är ju samma princip för dig med en r1 häck

/Peter
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur löste du det med expansions kärlet????

Står i samma sits själv, har dock mer plats i min "häck" då jag har en "solo" bakdel...
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Hur löste du det med expansions kärlet????

Står i samma sits själv, har dock mer plats i min "häck" då jag har en "solo" bakdel...


Jag köpte en bromsvätskebehållare till en bakbroms som jag borrade hål i locket på och limmade överflödesslangen där. Det funkade riktigt bra, men försök hitta ett riktigt stort i såfall. Men om du kör med race baken så borde det ju inte bli några problem att få i ett exp.kärl ifrån R1:an.

/Morgan
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ja, det skulle ju kunna vara nåt! Du har ingen anning om hur R1 kärlet ser ut i storlek och form? Bromsvätskebehållare kan ju vara nåt, köpte du nytt på någon mc-butik??
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Ja, det skulle ju kunna vara nåt! Du har ingen anning om hur R1 kärlet ser ut i storlek och form? Bromsvätskebehållare kan ju vara nåt, köpte du nytt på någon mc-butik??

Jag kommer inte ihåg måtten på R1-burken, men jag vet att den inte hade passat under min kuts eftersom jag har passagerar-sadel, och "stödet" till den tar ganska stor plats, men i en race-kuts skulle det kanske funka. Bromsv.-behållaren passade jag på att köpa när jag ändå handlade lite annat från louis.de. kostade inte mer än nån hundralapp, men den behållaren blev lite för liten (som en snaps ung.) men en normalstor skulle nog funka finfint.
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Är det r1:ans org sadel du har? Förarsadeln då alltså? Fick du göra om den eller passade den?

Nej det är fzr:ens origianlsadel, eftersom jag inte vill ha "hålet" i tank-kåpan synligt. Dock behöver sadeln breddas för att täcka en fästpunkt, samt att det glipar mot bakram/kåpa.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top