FZR Strypning?

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Vet att detta ämne har tjötats till dödagar, men har ändå inte funnit det "rätta svararet" . Reg beviset säger 74 Kw :confused: men ändå skall det vara 107!!. Hojen upplevs som en 125:a öd..men en då.. Hur kollar man om det är åtsnörtt?

Tacksam för svar ASAP,
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
BiB skrev:
Vet att detta ämne har tjötats till dödagar, men har ändå inte funnit det "rätta svararet" . Reg beviset säger 74 Kw :confused: men ändå skall det vara 107!!. Hojen upplevs som en 125:a öd..men en då.. Hur kollar man om det är åtsnörtt?

Tacksam för svar ASAP,

Bänka den eller prova att gasa mot en som du vet inte är strypt. Maxa den och se om den gör vad den borde.
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Skulle sitta fint att bänka, men nu är det budget racing som gäller, minst peng, för minst deng. Det måste finas någon enkel check för detta, typ brickor, för gasarna, elle nått sånt. F-n va enkelt de va när man körde 2-takt :)
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
BiB skrev:
Vet att detta ämne har tjötats till dödagar, men har ändå inte funnit det "rätta svararet" . Reg beviset säger 74 Kw :confused: men ändå skall det vara 107!!. Hojen upplevs som en 125:a öd..men en då.. Hur kollar man om det är åtsnörtt?

Tacksam för svar ASAP,


Kolla så du inte har brickor i insuget eller ngn sorts trottel stopp i trottelhuset :tummenupp

Kolla även luftfiltret så det ej är igensatt...

//Newbee
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Ska kolla dessa saker, tack för tipset, återkommer om de löser dylika
slangproblem :lol :lol
 
Last edited:

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
En sak till!!!

Finns det någon där ut som har ett "rätt buller" system. Gör va som helst för detta....klarar inte att åka runt med orginalgrejerna. Om nånn har något som passar, snälla hör av er.
 
Last edited:

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Tanke slog mig, finns det verkligen folk som kör runt med dom här grejerna? trodde att jag va den sista utdöende...Skit samma, tacksamm för alla svar som kan lösa detta.
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
BiB skrev:
Vet att detta ämne har tjötats till dödagar, men har ändå inte funnit det "rätta svararet" . Reg beviset säger 74 Kw :confused: men ändå skall det vara 107!!. Hojen upplevs som en 125:a öd..men en då.. Hur kollar man om det är åtsnörtt?

Tacksam för svar ASAP,

FZR'n är strypt vid insuget och en sladd vid cdi'n..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
BiB skrev:
Tanke slog mig, finns det verkligen folk som kör runt med dom här grejerna? trodde att jag va den sista utdöende...Skit samma, tacksamm för alla svar som kan lösa detta.
Nja du är långt från ensam om att köra veteran.
Trevligt som fasen med vettig prestanda till löjliga försäkringspengar ju.
Vad det gäller dina "slangproblem" så kan jag lova att det beror mer på brist av teknik än hästar.
Men visst är det enklare med fler kusar.
Dock är ju inte denna hoj precis lättlyft, men med en kugg mindre fram och lite soppa i tanken och röven långt bak så går det att straffa upp den på 2:an.
Strypningen ska sitta i både luftvägarna och kabeln till styrboxen som ngn redan nämnt.
//Tobbe
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Det men inte har i reserven, får man ha i benen, grymma lårmuskler idag :yoparty
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
BiB skrev:
Tack, sep. hur kollar jag detta?

Insugen är lätt att kolla.. Plocka av förgasarbryggan och se om insugsgummina är förminskade.. Är dom det kan du bara skära i dem..

Det ska finnas en kabel i CDI'n som ska gå till - polen på batteriet.. Tyvärr minns jag inte vilken och har inte hojen kvar så jag kan kolla.. Men sök på forumet så hittar du nog..
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Nu är allt kollat enligt Era eminenta tips, tack för alla kloka råd.
Ingen strypning i gummina, och ej funnit någon sladd från minuspolen som går till CDI:n. Således är det bara att konstatera, som någon redan påpekat att slangproblemen givetvis beror på bristande teknik :hihi , men nått skall man ju skylla på :D Att det sen står 74 kw i reg,beviset är inte direkt någon nackdel när man skall slanta försäkringen :banana
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
lättaste sätt å kolla om den e strypt, maxa hojen

mina är ostrypta, den gamle maxar nästan 260 och 92:an gör 280+

strypta har jag hört att dom typ inte orka mer än 230-240

annars sitter stympningarna som innan skrivet i fuggar gummina och en kabel skall jordas från cdi:n osäker på hur långt ner i årsmodellerna detta är men min 87:a har ingen kabel. avgasystemet är strypt oxå, fixas med ett slipon :tummenupp
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
BiB skrev:
Nu är allt kollat enligt Era eminenta tips, tack för alla kloka råd.
Ingen strypning i gummina, och ej funnit någon sladd från minuspolen som går till CDI:n. Således är det bara att konstatera, som någon redan påpekat att slangproblemen givetvis beror på bristande teknik :hihi , men nått skall man ju skylla på :D Att det sen står 74 kw i reg,beviset är inte direkt någon nackdel när man skall slanta försäkringen :banana

du ska jorda sladden om du vill ha bort strypningen!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
kithseefried skrev:
lättaste sätt å kolla om den e strypt, maxa hojen

mina är ostrypta, den gamle maxar nästan 260 och 92:an gör 280+

strypta har jag hört att dom typ inte orka mer än 230-240

annars sitter stympningarna som innan skrivet i fuggar gummina och en kabel skall jordas från cdi:n osäker på hur långt ner i årsmodellerna detta är men min 87:a har ingen kabel. avgasystemet är strypt oxå, fixas med ett slipon :tummenupp
Ja den där dammsugaren till orginaldämpare formligen kväver hojen :gnissla
Jag kör alltid med orginaldämparen när jag besiktar.
Sedan när man klämmer på öppna rykröret så är det ju som en helt annan maskin.
Svarar bättre och drar betydligt bättre, men framförallt låter det ju gottigare :yoparty
Tråden ska jordas, den ska inte klippas bort från jord.
Men vilken tråd man ska jorda sen, hmmm...
//Tobbe
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Efter att ha brötat runt ett tag med hojen och även jämfört mig lite på gatan med andra, och med senaste kontroller, så tror jag faktiskt inte gammelronken är strypt...strypningen sitter nog snarare i rullen, som tycks ha en oändlig slagländ :)
Tror det är läge och gå tillbaka till moppetiden och skaffa "snabbgas" från Hobbex. Om ni minns "För snabbare och rivigare starter" :rofl :rofl
Självklart, på önskelistan står ett nytt blås högst just nu, ingen blir ju lycklig över den skorstenen som sitter på orginal :(
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
BiB skrev:
Självklart, på önskelistan står ett nytt blås högst just nu, ingen blir ju lycklig över den skorstenen som sitter på orginal :(
Jag fick med ett SS2R när jag köpte mig, och fick även med ett
hemgjort som låter utav bara h-lvete!!! :yoparty
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
När vi ändå är inne på flåset...Följdfrågan blir ju genast: E de en fördel eller nackdel att behålla EXUD skrammlet? Vissa hävdar att man förlorar en del på botten, men att det öser på lite bättre efter ca 5000 rpm, kanske är en smaksak va man är ute efter.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top