FZR600 3HE motorbyte

Kexchokladet

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2019
Hoj
R3 2020, FZR600 1993
Hallåja! Jag köpte mig en FZR600 från 93 med rasad koppling, efter nämre titt insåg jag att hela motorn är sallad.
Därför ska jag byta motorn till en som är mindre kass. Jag har hittat två motorer som ser lovande ut men ingen av dem är från 3HE modellen, därför vill jag se om någon här på forumet vet om det kommer att fungera eller inte.
Efter att ha kollat runt lite fick jag ett erbjudande om att köpa en ganska pundig FZR600R 4JH från 95 som jag kan ta motorn ifrån. Frågan är om denna kommer att passa i min ram från 93 eftersom att 95an var i övrigt en helt annan hoj med bland annat alu-ram. På de bilderna som jag kan hitta på 4JH motorn så har den en hel del skillnader, bland annat statorkåpan, topplock och kylningsrör men ser i grunden ut att vara samma motor

Den andra motorn jag har fått erbjudande om är lite långsökt men den är från en yzf750r. Tyvärr vet jag inte mycket om denna mer än att den har samma framåtlutande cylindrar som FZR 600

Om någon har gjort ett sådant här byte uppskattar jag infon väldigt mycket:)

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag gissar att det inte går att byta. Jag har haft en FZR600R och den ska ha samma motor som thundercat. Jag vill minnas att den motorn inte delade mycket med föregångaren.

Den har för övrigt stålram. Men den ser ut som yzf750r som har aluminumram. 750 har jag för mig liknar 1000 motorn.

Jag ber om ursäkt för allt gissande, men det var över 10år sedan jag hade den.

Har du kollat ebay efter motor? Den borde vara billig.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är det värt mödan?
Visst om hojen är en klenod eller har ett sentimentalt värde, men är det bara en gammal hoj i mängden som har ett ringa penningvärde..... så kan man ju istället fundera på att bara skaffa en annan.
600: orna från 90-talet ligger ju kring 15-20 tusen och då är det vårpriser. De kommer gå ned och är prutbara. Letar du lite och kan tänka dig hämta en, en bit bort så är de ännu billigare.
Dessutom så är ett motorbyte ganska tidskrävande och har du inte mekerfarenhet så finns risk att bli stående.

Så mitt råd är att hitta en annan (som inte är trasig) och sälj den du har i delar eller som renoveringsobjekt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag gissar att det inte går att byta. Jag har haft en FZR600R och den ska ha samma motor som thundercat. Jag vill minnas att den motorn inte delade mycket med föregångaren.

Den har för övrigt stålram. Men den ser ut som yzf750r som har aluminumram. 750 har jag för mig liknar 1000 motorn.

Jag ber om ursäkt för allt gissande, men det var över 10år sedan jag hade den.

Har du kollat ebay efter motor? Den borde vara billig.

Fzr motorn har inget som liknar yzf 750/1000, 1000 är en uppborrad 750 med lättad vevaxel, 750,n e 6 växlad o 1000 5 växlad.

Läste om en engelsman som gjorde en hybrid av Fzr och yzr och är man inte motor mekaniker och har bra kännedom med svarv och fräs så är det nog ingen idé.

Som någon annan skrev skrota skräpet för innan du är hemma med en fungerande hoj har du mångdubblat priset och får aldrig igen pengarna.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Här har du billigaste motorn på ebay.

Dryga 4k för en motor med 5000mil. Om det är värt det kan bara du svara på. Personligen hade jag köpt en annan hoj. Gsxr 600 med insprut kan du få för runt 15k. Och du kanske kan få runt 5k för din som objekt /reservdelshoj.

Last edited:

Kexchokladet

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2019
Hoj
R3 2020, FZR600 1993
Är det värt mödan?
Visst om hojen är en klenod eller har ett sentimentalt värde, men är det bara en gammal hoj i mängden som har ett ringa penningvärde..... så kan man ju istället fundera på att bara skaffa en annan.
600: orna från 90-talet ligger ju kring 15-20 tusen och då är det vårpriser. De kommer gå ned och är prutbara. Letar du lite och kan tänka dig hämta en, en bit bort så är de ännu billigare.
Dessutom så är ett motorbyte ganska tidskrävande och har du inte mekerfarenhet så finns risk att bli stående.

Så mitt råd är att hitta en annan (som inte är trasig) och sälj den du har i delar eller som renoveringsobjekt.
Hojen har jag redan plockat ner. Allt runt om motorn är bortplockat. Frågan är om en 4JH motorn kommer att fungera i 3HE ramen utan några större problem. Hela den där 4JHn kan jag nämligen köpa för minde än en ebay-motor.

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Gör det inte!
Sälj ut allt du har i delar och köp en körklar hoj.
Du skriver inte vilken mekvana du har och det kommer att bli både krångligt och dyrt.
Riva isär är den enkla biten.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Hej
Jag vet tyvärr inte heller hur motorn kommer att passa. Men som flera andra har skrivit så blir det säkert en hel del jobb, men om du är sugen på ett projekt och har kunskaper så kör på. Om du däremot bara vill få ihop hojen och kunna ut och gasa så håller jag med övriga. Alltså köp en annan hoj.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hallåja! Jag köpte mig en FZR600 från 93 med rasad koppling, efter nämre titt insåg jag att hela motorn är sallad.
Därför ska jag byta motorn till en som är mindre kass. Jag har hittat två motorer som ser lovande ut men ingen av dem är från 3HE modellen, därför vill jag se om någon här på forumet vet om det kommer att fungera eller inte.
Efter att ha kollat runt lite fick jag ett erbjudande om att köpa en ganska pundig FZR600R 4JH från 95 som jag kan ta motorn ifrån. Frågan är om denna kommer att passa i min ram från 93 eftersom att 95an var i övrigt en helt annan hoj med bland annat alu-ram. På de bilderna som jag kan hitta på 4JH motorn så har den en hel del skillnader, bland annat statorkåpan, topplock och kylningsrör men ser i grunden ut att vara samma motor

Den andra motorn jag har fått erbjudande om är lite långsökt men den är från en yzf750r. Tyvärr vet jag inte mycket om denna mer än att den har samma framåtlutande cylindrar som FZR 600

Om någon har gjort ett sådant här byte uppskattar jag infon väldigt mycket:)
Om du vill göra nåt vettigt här så hade jag nog tagit FZR600 -95an och använt motor och ram och sen byggt upp en hoj med delarna från den du redan har, sen sålt av det som blir över. Den modellen är ju både nyare och bättre på alla sätt. Foxeye-modellen kommer nog att bli en eftersökt klassiker så småningom då de redan nu är rätt sällsynta.

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Får bara flika in att det är en rolig hoj som jag startade mitt mc-liv på. Är det den med enkel strålkastare du har?

Bifogat

• 321243_1887433840675_1388729751_n.jpg
    321243_1887433840675_1388729751_n.jpg
    161.7 KB · Visningar: 13

Kexchokladet

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2019
Hoj
R3 2020, FZR600 1993
Får bara flika in att det är en rolig hoj som jag startade mitt mc-liv på. Är det den med enkel strålkastare du har?
Har både och men den jag har skruvat ihop är den med enkel strålkastare. Den med dubbla är i så fruktansvärt dåligt skick att jag plockar delar från den.

Oroa dig inte för de där kolfiberbackspeglarna, de ska inte se solens ljus igen.
5dfa8497b005a1718b93dbe3609a097f.jpg
445fbcb14801d276617c9d45cbe645cc.jpg

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...