Gäller försäkring om allt i papperna inte stämmer?

Daave

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
R1
Har en R1, som jag stryp ner till 25 kw eftersom jag bara har mellankort! Funderar starkt på att ta bort strypningen till våren,. någon som vet om försäkringen gäller då?

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Daave skrev:
Har en R1, som jag stryp ner till 25 kw eftersom jag bara har mellankort! Funderar starkt på att ta bort strypningen till våren,. någon som vet om försäkringen gäller då?

Har du försäkrat för 25kw så känns det ganska logiskt att försäkringen inte gäller om du tar bort strypningarna......

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
En motfråga: Jag har försäkrat min utan 25kw och den har heller inga strypningar. Jag har 1 år kvar på mitt 25kw, vad händer när, och inte om, jag smäller? Jag har ingen lust att betala en verkstad astronomiska summor då det inte finns strypsats någonstans till min hoj och det blir billigare med böter.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Nexor skrev:
En motfråga: Jag har försäkrat min utan 25kw och den har heller inga strypningar. Jag har 1 år kvar på mitt 25kw, vad händer när, och inte om, jag smäller? Jag har ingen lust att betala en verkstad astronomiska summor då det inte finns strypsats någonstans till min hoj och det blir billigare med böter.

Du åker dit för olovlig körning, loosar kortet och får inte en spänn på vagnskadeförsäkringen.
Om ingen upptäcker den olovliga körningen klarar du dig förstås undan.

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
enhjuling skrev:
Du åker dit för olovlig körning, loosar kortet och får inte en spänn på vagnskadeförsäkringen.
Om ingen upptäcker den olovliga körningen klarar du dig förstås undan.

Är du helt säker på att jag loosar kortet? Vad jag vet gör man det inte.

EDIT: Insåg att formuleringen var rätt dålig, ändrar.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nexor skrev:
Loosar kortet gör jag inte, svara helst om du verkligen vet :)
Om det upptäcks så blir du fälld för olovlig körning och du får inte ut en krona från ditt FSB.
Ankan har säkert ett exakt svar åt dig om du vill ha så skicka honom ett PM.

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Gustav O skrev:
Om det upptäcks så blir du fälld för olovlig körning och du får inte ut en krona från ditt FSB.
Ankan har säkert ett exakt svar åt dig om du vill ha så skicka honom ett PM.

Oki danke, men jag tänker på trafik och i fall där jag inte är vållande. Har ju halv så jag har inte en tanke på att få min hoj ersatt av mitt eget fb.

Som kuriosa kan jag nämna att man tom får sveda och värk ersatt om man inte ens har försäkring eller kort av något slag. (moppeåldern)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nexor skrev:

Olvolig körning genererar körkortsindragning i vanliga fall kan om brottet anses ringa endast ge varning ( vanligt om man ex kör med släp som överstiger ens behörighet för just den bilen).

DVS smäller du så händer följande.
1. Du blir av med körkortet
2. Du får inte en spänn av FSB för din egen cykel de ersätter dock alltid motparten så du kan inte bli skadeståndsskyldig.

Detta förutsätter dock att FB kollar att cykeln är strypt vilket inte alltid sker men är vanligt framförallt på sportcyklar.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Nexor skrev:
Nehe vad bra då!
E det bara ut o köra lastbil för en annan då!
Så du tror du får behålla kortet på dina andra behörigheter??
Nä ytterst tveksamt!

Du får det indraget, böter, i värsta fall blir du av med det!
Allra hellst om du vart inblandad i olycka!
Blir per automatik mer eller mindre du som blir vållande.

Men det kanske är värt allt detta!
Dra till en bana o kör ostrypt där istället :tummenupp

Följd fråga!
Vad skall man med en r1a till om man ändå inte har behörighet:va
E som att sätta lgf skyltar på en pansarvagn.

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Lindén skrev:
Nehe vad bra då!
E det bara ut o köra lastbil för en annan då!
Så du tror du får behålla kortet på dina andra behörigheter??
Nä ytterst tveksamt!

Du får det indraget, böter, i värsta fall blir du av med det!
Allra hellst om du vart inblandad i olycka!
Blir per automatik mer eller mindre du som blir vållande.

Men det kanske är värt allt detta!
Dra till en bana o kör ostrypt där istället :tummenupp

Följd fråga!
Vad skall man med en r1a till om man ändå inte har behörighet:va
E som att sätta lgf skyltar på en pansarvagn.

Är följdfrågan riktad till mig? Jag förstår inte riktigt, kan påpeka att det rör sig om en Husqvarna 610 -99 med sisådär 45hk. Inte riktigt samma sak som R1...
Jag kör rätt lungt så bana är inget för mig, sedan så måste ni inse att jag har väldigt dålig ekonomi, en student har väldigt svårt att hålla sig själv vid liv plus hoj och bil. Ok jag kan skära ner men jag vill inte. En strypning skulle kosta väldigt mkt för mig då jag måset anlita en verkstad som tillverkar en strypning och sedan bänkar osv... sedan regbesiktning på det.

Boris JR skrev:
Olvolig körning genererar körkortsindragning i vanliga fall kan om brottet anses ringa endast ge varning ( vanligt om man ex kör med släp som överstiger ens behörighet för just den bilen).

DVS smäller du så händer följande.
1. Du blir av med körkortet
2. Du får inte en spänn av FSB för din egen cykel de ersätter dock alltid motparten så du kan inte bli skadeståndsskyldig.

Detta förutsätter dock att FB kollar att cykeln är strypt vilket inte alltid sker men är vanligt framförallt på sportcyklar.

OBS jag har den försäkrad på fulleffekt! Dvs inte någon form utav mellanklass.

Suzuki TL1000R

WWJD- What Would Jesus Do?
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
[Äin kåmma fewra leyters bleau auk woeet Seuwseuwkee gee äss äxx]
Kompisen var med i en olycka då han hade mellankort men körde tung båge. Han var inte vållande och då brydde sig inte polisen om att han körde "olovligt". Inget strul med FSB heller.
Kan säkert variera som allt annat i samhället där inga bestämmelser är lika två gånger.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nexor skrev:
Är följdfrågan riktad till mig? Jag förstår inte riktigt, kan påpeka att det rör sig om en Husqvarna 610 -99 med sisådär 45hk. Inte riktigt samma sak som R1...
Jag kör rätt lungt så bana är inget för mig, sedan så måste ni inse att jag har väldigt dålig ekonomi, en student har väldigt svårt att hålla sig själv vid liv plus hoj och bil. Ok jag kan skära ner men jag vill inte. En strypning skulle kosta väldigt mkt för mig då jag måset anlita en verkstad som tillverkar en strypning och sedan bänkar osv... sedan regbesiktning på det.

OBS jag har den försäkrad på fulleffekt! Dvs inte någon form utav mellanklass.

Även om du har den försäkrad för full effekt så får du ingen ersättning (eller kraftigt höjd självrisk) då fordonet har framförts av en person som ej har kk för fordonet (tänk på det om du lånar ut en cyekl till en kompis som bara skall testa den runt kvarteret).

Är det en Husky 610 så är det ju bara att köra den e-reggad med endurolicens så får du köra "i samband" med träning och tävling samt att polisen ofta inte är lika hård sålänge du nu inte slangar på storgatan en fredagkväll..

Annars så kan du ju alltid ringa Huskvarnaimportören de brukar vara rätt tillmötesgående när det gäller att skriva ut intyg.

Sen kan man undra över meningen med att helförsäkra en endurocykel man får lägga den rätt ordentligt för att det skall överstiga självrisken och då kommer bolget säkerligen att vägra ersätta kosmetik då detta normalt slits på denna typ av cyklar.

Suzuki TL1000R skrev:
Kompisen var med i en olycka då han hade mellankort men körde tung båge. Han var inte vållande och då brydde sig inte polisen om att han körde "olovligt". Inget strul med FSB heller.
Kan säkert variera som allt annat i samhället där inga bestämmelser är lika två gånger.

Att man skall bli av med kortet baseras ju på att någon anmäler detta och i detta fall är det ju ingen mer än möjligen polismannen som har intresse av det och han kände uppenbarligen inte för det eller så kände han inte till reglerna (vilket är rätt vanligt jag har fått förklara körkortsregler för poliser när jag blivit stannad ett flertal gånger)...

Last edited:

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Hoj
..
Daave skrev:

Hmm låt mig tänka... NEJ! Såklart den inte gäller om det händer nått! Sen ett litet tips, försäkringsbolagen kollar här på Sh ibland när det gäller försäkringsärenden och sporthojjar.. Kan va bra att veta :tungan

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
mycket diskussion....
olovlig körning är förbjudet på samma sätt som det är förbjudet att köra berusad. Man får straff för det, böter, körkortsindragning osv.
Den som medverkar till olovlig körning genom att låna ut ett fordon t.ex. får också räkna med lika mycket straff. Sen som grädde på moset om det händer en olycka kommer försäkringsbolaget att peka i villkoren och säga att man inte får ersättning som man skulle fått om man haft ett gällande körkort.

Detta är ju förstås bara under förutsättning att man åker dit.
Upptäcks det inte så händer ingenting....
Om man rånat en bank och kommer undan så slipper man också straff.
Men råna banker är väl inte ok, eller?

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Nexor skrev:
En strypning skulle kosta väldigt mkt för mig då jag måset anlita en verkstad som tillverkar en strypning och sedan bänkar osv... sedan regbesiktning på det.

ca 1400 kr för strypning sedan 600 för reg bes. behöver inte bänkas, det som måste finnas med är ett intyg av tillverkaren och en monteringsanvisning.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nexor skrev:

Kan garantera 2 saker. 1: det gör ont, och 2: det blir dyrt. :D

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...