gäller försäkringen om man kör en ostrypt 125:a?

XpsEkan

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
någon 125(ska köpas)
tja,
har bara en liten fråga och de är om försäkringen gäller om du kör en ostrypt 125:a men a1 kort?

-STOPPIE-

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
2005 Honda CBR 125 R
jag är inte helt säker men om man kör ostrypt så får man nog inte ut något på försäkringen. ärolagligt o köra ostypt (tyvärr) :5sure då går den ju mer än vad den är reggad för

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
jag är inte helt säker men om man kör ostrypt så får man nog inte ut något på försäkringen. ärolagligt o köra ostypt (tyvärr) :5sure då går den ju mer än vad den är reggad för

Och hur ska dom få veta på om den är strypt eller inte??
OM man ändå krashar så komemr den knappast gå att köra.
För det andra så gäller försäkrningen helatiden problemet kommer efter då man måste betala tillbaka.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Och hur ska dom få veta på om den är strypt eller inte??
OM man ändå krashar så komemr den knappast gå att köra.
För det andra så gäller försäkrningen helatiden problemet kommer efter då man måste betala tillbaka.

dem som kollar hojarna kan mycket mer än vad du tror, de kan se på cylinder mm

Rydstedt1989

Guest
tror ganska stenhårt att försäkringen inte gäller, med tanke på att så fort den kommer över 11KW så är det en mellan. Och som någon annan sa, gubbarna som kollar hojen sen, dom vet vad dom gör. inte så jätte svårt att se om strypningarna är borttagna. Så mitt svar är. NEJ försäkringen gäller inte.
där med inte sagt att jag har rätt. men med största sanolikhet.

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
När du trimmar eller tar bort strypningarna på en lätt motorcykel så klassas den inte längre som lätt motorcykel. Den är då olaglig att framföra på väg. Saknar du dessutom behörighet för tung motorcykel så gör du dig skyldig till olovlig körning.
Har du gjort förändringar från det som står i registreringsbeviset så ska cykeln registreringsbesiktigas, om detta inte görs så är det i praktiken som att köra en cykel med körförbud och det täcker inte försäkringen.

Om du råkar ut för en olycka med din trimmade/ostrypta cykel så kommer du att få betala samtliga skador på ditt fordon samt dom andra skador som framkommer på andras fordon eller övriga materiella ting.
Du kommer dessutom att bli kalad till rättegång för olovlig körning (eftersom jag förutsätter att du saknar behörighet A) där du troligen kommer dömmas till böter samt återkallande av körkort samt övningskörningstillstånd om du håller på att ta andra behörigheter (typ A, B mfl).
Detta gäller även om du inte är vållande till olyckan utan att det är någon annans fel.
Är det en singelolycka så är dessutom risken stor att du döms för vårdslöshet i trafik.

Frågan du ska ställa dig är: "Är det värt det!?!?"

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den SKALL inte gälla, men jag har inte hört om ett fall då de inte gjort det iaf.

Fick ut på helförsäkringen i singel olycka med arrow rör som skyltar med "not for road use" stämplar, dock var det ganska tydligt att dom alldrig tagit av någon kåpa eller något annat för att undersöka heller.

Här är det gång på gång bevisat att risken = noll, dock kan jag tänka mig att svenska jätte företagen är lite petigare.

Last edited:

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
dt125r -svart och röd
min är försäkrad för full effekt ... och så har jag bara ställt rätt ypvs:en och om jag smäller så lär dom ju aldrig se det efter som det är bara är ett rör som är vridet ett halft varv :p

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det är det enda som är positivt med att Qvarnan är försäkrad på full effekt :hihi

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Finns ganska många F-bolag som försäkrar på fulleffetk oavsett om den är det eller inte.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
min är försäkrad för full effekt ... och så har jag bara ställt rätt ypvs:en och om jag smäller så lär dom ju aldrig se det efter som det är bara är ett rör som är vridet ett halft varv :p

Jo du dem är proffs på motorcyklar och kan se att den är olaglig när dem står 5 meter bort.:rolleyes:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
tror ganska stenhårt att försäkringen inte gäller, med tanke på att så fort den kommer över 11KW så är det en mellan. Och som någon annan sa, gubbarna som kollar hojen sen, dom vet vad dom gör. inte så jätte svårt att se om strypningarna är borttagna. Så mitt svar är. NEJ försäkringen gäller inte.
där med inte sagt att jag har rätt. men med största sanolikhet.

Min blir tung motorcykel:fakta

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
3157681 Jotack, ingen vill försäkra R6:an jag vill ha på 25 kw. :(

Till frågan så är det ju inte lagligt att skenförsäkra, men vad är oddsen att de kollar det...
Vadå, du behöver inte skenförsäkra!

Finns ju försäkring där man kan låna ut utan några krav. Duktigt hög självrisk men.. Har haft så på mina 125: or och nu på 650:n.

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
3158625 Vadå, du behöver inte skenförsäkra!

Finns ju försäkring där man kan låna ut utan några krav. Duktigt hög självrisk men.. Har haft så på mina 125: or och nu på 650:n.
Sorry, blev lite skumt skrivet... Syftade såklart på att man inte får ha den reggad/försäkrad på en effekt och köra den på en annan. :)

Klart det finns sånna försäkringar, har det på Miton också. :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...