gäller försäkringen???

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
HansJ skrev:
Är det bara jag som reagerar på dubbelmoralen, köra utan kort = det mest idiotiska man kan göra, till skillnad från att dra snuten eller slanga i tät trafik? Killen ställde en fråga, ingen här vet hur duktig hans kompis är på att köra, var de körde eller vad som hände. Inte ens jag är så moralkärringsk :) Nån med färskt kort utan erfarenhet kör säkert mycket sämre än en kille som kört cross i 10 år och som har bilkort sen 5 år, eller?

Dem flesta här på SH vågar jag gissa, tycker att fordonet ska vara skattat, fösäkrat, besiktigat och att man ska ha gällande körkort. Har du ett körkort så har du något att förlora och tänker förhppningsvis efter lite innan du gör alltför grova saker.

Hur vet du att han med crossen är duktigare? Han kanske helt enkelt är så muppig att han inte kan ta körkort... :D

bigblock

Medlem
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
zx10r -05
cbr900fireblade skrev:
Hur menar du låna ut? skall du åka med eller tänker du på medhjälp till en GROV olovlig körning vilket det blir om han blir stoppad?

Man torskar som gärningsman om man lånar ut hojen till en som inte har körkort, dessutom så ryker förmodligen ditt körkort också.

TÄNK EFTER FÖRE, EFTER ÄR DET FÖRSENT!!

LYCKA TILL
Nää du grabben nu är du ute o cyklar!Jag lånade själv en gammal gpz 600 för ett antal år sen, innan jag hade A-behörighet och torskade dit.Jag fick 800kr i böter för olovlig körning o han som ägde hojen fick ingenting.
Jag fick så klart behålla min B-behörighet!!! Efter typ 2:a eller 3:e gången så ryker B-kortet.Om man ändå fortsätter att köra båge efter det att B-kortet rykt,ja då först blir det GROV olovlig körning!Men nu var det inte det tråden handlade om utan om försäkringen gällde eller ej!!

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
von reisen skrev:
Dem flesta här på SH vågar jag gissa, tycker att fordonet ska vara skattat, fösäkrat, besiktigat och att man ska ha gällande körkort. Har du ett körkort så har du något att förlora och tänker förhppningsvis efter lite innan du gör alltför grova saker.

Hur vet du att han med crossen är duktigare? Han kanske helt enkelt är så muppig att han inte kan ta körkort... :D

vid grova förseelser så ryker ju B kortet iaf om sheriffen fångar en på hoj! så visst behöver man tänka sig för iallafall..... tror oxå att mc förare utan kort kan tänka efter lite mer när dom är ute å kör pga att inte dra till sig så mycket uppmärksamhet! vad som kännetecknar en duktig förare är vad som sitter innanför pannbenet inte hur många bokstäver man har på KK, alla har säkert olika anledningar till sin olagliga framfart men det behöver absolut inte vara för att man är för dum i huvet eller inkapabel att ta ett (som många här på forumet föredrar att anta och påpeka!) :7peta

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ni diskuterar ju till och från om trafikförsäkringen gäller vid rattfylla, olovlig körning och diverse andra situationer:

Detta är saxat ur Folksams villkor för MC-försäkring, den som skulle gälla mig om jag gjort nått dumt. (www.folksam.se)

"Trafikförsäkring gäller normalt med
en grundsjälvrisk som framgår av försäkringsbrevet.
I några fall gäller försäkringen med
särskild självrisk, se nedan.
a) Om föraren var under 24 år när
skadan inträffade höjs grundsjälvrisken
med 1 000 kronor.
b) Självrisken är 1/10 prisbasbelopp
• om föraren kört motorcykel utan av
oss godkänd skyddsdräkt (Året
Runt- och 35-årsförsäkring)
• om föraren är under 35 år (35-årsförsäkring)
• om föraren inte är folkbokförd på
samma adress som du (Året Runtoch
35-årsförsäkring)
• om föraren kört motorcykel utan
giltigt körkort
• om läraren eller eleven vid övningskörning
inte uppfyllt de regler som
gäller för övningskörning
• om föraren enligt strafföreläggande
eller dom som vunnit laga kraft
– gjort sig skyldig till rattfylleri eller
grovt rattfylleri
• orsakat skadan med uppsåt eller
genom grov vårdslöshet.

Den sammanlagda självrisken i trafikförsäkringen
får enligt TSL inte överstiga
1/10 prisbasbelopp för fysisk person.
Självrisk enligt b) behöver dock inte
betalas om det vid rattfylleribrott framgår
att dessa omständigheter inte medverkat
till skadans uppkomst.
Du ska efter krav från oss betala den
del av utbetalt skadebelopp som motsvarar
självrisk. Vi kan överlåta en
fordran på obetald självrisk till Trafikförsäkringsföreningen.
9 Du behöver inte betala någon självrisk
• vid utbetalning enbart för skadad
ren eller hund
• om skadan hände medan motorcykeln
var stulen/tillgripen
• om skadan hände när polisman eller
annan behörig person besiktigade
motorcykeln
• om du kan visa att annan person än
du själv eller föraren vållat skadan
och vi inte kan visa att du eller föraren
varit medvållande.
"

Så visst gäller trafikförsäkringen.

//jaG

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
madmagnus skrev:
vid grova förseelser så ryker ju B kortet iaf om sheriffen fångar en på hoj! så visst behöver man tänka sig för iallafall..... tror oxå att mc förare utan kort kan tänka efter lite mer när dom är ute å kör pga att inte dra till sig så mycket uppmärksamhet! vad som kännetecknar en duktig förare är vad som sitter innanför pannbenet inte hur många bokstäver man har på KK, alla har säkert olika anledningar till sin olagliga framfart men det behöver absolut inte vara för att man är för dum i huvet eller inkapabel att ta ett (som många här på forumet föredrar att anta och påpeka!) :7peta

Jag är ingen paragraf ryttare men min point är att bokstäverna bevisar att du gått utbildning och klarat den för det fordonet det gäller. Om du inte har bokstäverna kan du vara duktig men du kan också vara en sopa i trafiken. Ska vi vara lite petiga så tycker jag det är korkat att köra utan körkort det måste däremot inte betyda att man är korkad... :D

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
HansJ skrev:
Är det bara jag som reagerar på dubbelmoralen, köra utan kort = det mest idiotiska man kan göra, till skillnad från att dra snuten eller slanga i tät trafik? Killen ställde en fråga, ingen här vet hur duktig hans kompis är på att köra, var de körde eller vad som hände. Inte ens jag är så moralkärringsk :) Nån med färskt kort utan erfarenhet kör säkert mycket sämre än en kille som kört cross i 10 år och som har bilkort sen 5 år, eller?

Bästa svaret i den här debatten! Sporthoj är dubbelmoralens högnäste :) De flesta mcåkare har nog A-kort, däremot kör otroligt många som de aldrig någonsin har gått en A-kortsutbildning... Vad är då skillnaden? Kör som en idiot med A-kort, eller utan A-kort känns ju som det kvittar. Och dessutom är det ju ändå alltid bilisters eller rullgrusets (VV's) fel :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept