Gäller folksam på bana??

sandstream

Guest
pitte skrev:
Något som jag tror verkligen skulle kunna ställa till det är bandagar där de mixar försäkrade/oförsäkrade. Jag körde så på A-torp senast och händer det något då kan nog bolaget säga att det där var en rr-träning. Oavsett om tidtagning har skett eller om en oförsäkrad hoj är inblandad i incidenten eller ej. Alltså inte om de har en speciell grupp för oförsäkrad utan när de kör samtidigt som försäkrade.
Jag skulle aldrig köra om arrangören blandade försäkrade och oförsäkrade i samma grupp.
Mindre kul att sitta i rullstol och dessutom behöva stämma någon osv... :(
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Freakshow skrev:
Kan LF verkligen lova det?
Lagen säger detta:

"TSL 1 § anger att lagen, därmed också trafikförsäkringen, inte tillämpas vid tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde"

Lova kan dom alltid göra...

MEN!!!

Dom har ingen skyldighet enligt lagen att ersätta en skada som uppkommit på bana!!

Alltså kan dom göra som dom vill... Känner dom inte för att ersätta skadan så kan dom skita i det...
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
sandstream skrev:
Jag skulle aldrig köra om arrangören blandade försäkrade och oförsäkrade i samma grupp.
Mindre kul att sitta i rullstol och dessutom behöva stämma någon osv... :(

Det är ju det den här tråden handlar om!!!

Som det ser ut idag så är LF det enda bolaget som säger att dom lovar att ersätta skador på en motpart som deras försäkringstagare åsamkat skada (Trafikförsäkring) vid en bankörning som ej är anordnad av SMC...

OBSERVERA!! att dom ej har någon skyldighet att göra detta och kan lika gärna strunta i att göra det om dom känner för det...

Så det roliga (sjuka) är ju då hur dessa arrangörer kan säga att Folksam, LF och t.o.m. TH ska köra i samma grupp då deras trafikförsäkring gäller...

Vilket det inte alls finns några belägg för att den egentligen gör!!!

Och har man IF då får man inte ens vara med... Även fast den egentligen GÄLLER/GÄLLER INTE precis lika mycket som dom andra bolagens trafikförsäkring gör...

Har man tur kanske man hamnar i nån oförsäkrad grupp med ett gäng vässade banhojar...

Och så åker försäkringstagare i övriga bolag runt i en "Försäkrad" grupp glada i hågen troendes att deras trafikförsäkring gäller!!

Är detta sjukt eller vad??

Kommentarer Tack!!

//Gurra
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Tycker det är lite lustigt att ingen gett en enda kommentar över inlägget som jag skrev innan detta...

Är det verkligen så att alla nonchalerar detta?? :confused:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vad det är frågan om, ur försäkringsbolagens synvinkel, är att de vill tjäna pengar! Och ur "våran" synvinkel att vi vill ha en försäkring som täcker alla våra och mc:ns skador i händelse av en vurpa vare sig vi kör på bana eller ej!

Så som det ser ut just nu så är SMC den enda organisationen som har lyckats med konststycket att samla de 7 största försäkringsbolagen (vilket inkluderar 99% av hojbeståndet i detta landet) och enas om ett avtal där motorcyklar försäkrade i resp. bolag har fullt gällande försäkring (precis som om du kör på gatan).

Orsaken till detta är att SMC har förbundit sig att följa vissa överenskommna regler som skall befrämja den enskilda individens utveckling på ett säkert sätt och med ett sådant upplägg att skadeutfallet faller till försäkringsbolagens fördel. Om nu SMC skulle misslyckas med detta och ådra försäkringsbolagen större kostnader än intäckter får det naturligvis till följd att SMC:s försäkringspremie höjs eller försäkringen sägs upp helt. Och det är lätt gissat VEM som får stå för höjningen...bandeltagarna naturligtvis.

Nåväl, det var ett sidospår. Nu till kärnpunkten i denna diskussionen som rör resp. individs försäkring på bankörningar.

Att förlita sig fullt ut på att trafikförsäkringen skall täcka de omkostnader man får i händelse av en olycka när man kör motorcyckel är väl i klenaste laget, eller?

Här är vi många som kör hoj för att det är kul och vi VILL ha lite adrenalinkickar emellanåt och naturligtvis är det säkraste stället att göra detta på en bana. Men det räcker ju inte för de flesta som någon gång emellanåt väljer att köra mer aktivt ute i trafiken. Det är inget konstigt eller onaturligt i detta beteendet över huvud taget utan är helt förståerligt.

MEN, detta borgar för att man kanske skall se över sitt försäkringsskydd så att man har så bra försäkringsskydd som man själv anser sig behöva och för de flesta räcker det då inte enbart med en trafikförsäkring utan man måste komplettera med tex. en olycksfallsförsäkring vilket de flesta rr-förare har gjort trots att de har en gällande försäkring i och med sin licens (som då inte täcker fullt ut).

När det gäller arrangörerna så har ni ju, i denna tråden, redan dragit förljande slutsast att var och en bör ta kontakt med sitt försäkringsbolag och kontrollera vad som gäller så till vida inte bankörningen ÄR just arrangerad av SMC.

Mvh!
// Niklas
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
gurra2fast skrev:
Tycker det är lite lustigt att ingen gett en enda kommentar över inlägget som jag skrev innan detta...

Är det verkligen så att alla nonchalerar detta?? :confused:

Jag tror alla är intresserade av att veta vad som gäller. Problemet är väl att man får lite olika svar när man ringer och frågar om detta.

Ta t.ex. Folksam, utav dom som har pratat med Folksam så har kanske hälften fått besked att försäkringen gäller, resten har fått motsatt besked. Du har fått motsatt besked är är följdaktligen övertygad om att det är fel att ha Folksam-försäkrade i "försäkringsgrupperna". Andra som har fått ett positivt besked är lika övertygade om motsatsen! En del har t.o.m. "provat" om försäkringen gäller och det gör den uppenbarligen, i varje fall i dom fallen.

En kompis pratade med Folksam häromdagen och han fick beskedet att det prövas från fall till fall. Ytterligare ett alternativ som är varken ja eller nej.

Fråga: är det någon som har försökt få ut ersättning för skada som har inträffat på en vanlig banåkning (alltså inte tävling/träning...) men blivit nekad?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
gurra2fast skrev:
Tycker det är lite lustigt att ingen gett en enda kommentar över inlägget som jag skrev innan detta...

Är det verkligen så att alla nonchalerar detta?? :confused:

Jodå, och jag delar din uppfattning. Detta funkar ju inte! Jag tycker att fler arrangörer än allsmäktiga SMC ska bli "auktoriserade" av försäkringsbolagen att ordna bankörningar. Man kan la slå sig lika mycket på en SMC-körning menar jag, och ingen arrangör kan förhindra alla dumheter vi förare kan tänkas göra bakom styret, inte ens SMC.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top