Gäller trafikregler poliser??

Gixxer Mike

Guest
Idag när jag kom åkande på Valhallavägen vid Tullfritt och jag väntar på att det ska bli grönt (åker mot radiohuset) så ser jag en polis på MC som kommer glidande sakta i kön i mötande körbana..när det är 10 meter kvar där det är dubbelt heldraget..så glider han bara över bägge lnjerna och gör en u-sväng över dubbelt heldraget och glider sakta vidare framför mig utan stress eller blåljus utan bara glider omkring.
jag börjar faan undra på om poliser är rätt personer att moralpredika om trafikregler när dom själv bryter mot dom.

sen ett par 100 meter upp vid odengatan ungefär så ser jag en glad sporthojs åkare(kanske nån härifrån) som satt på sin hoj på trottoaren mellan en polis mc och en polisbil utan hjälm och snackade i telefonen..hoppas han inte hade gjort nåt fult som kanske kört 60 på 50 sträcka..det är ju ett hemskt brott...

Men det va INTE samma polis som körde sin fina heldragskörning..
Men jag blir faan inte klok på dessa grisar..grrr
vad sägs om att montera upp övervakningskameror som håller rätt på poliserna ..nåt måste faan göras...nu kommer säkert flertalet moralkärringar här inne gnälla på mitt fina inlägg men ..helt seriöst..jag skiter i om jag har rätt eller fel men det är min åsikt.
/en less Mike
:squid

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
De får så mycket skit av alla möjliga anledningar så lite roligt ska de väl också få ha :)

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
klart de skiter i trafikreglerna...sett det själv många ggr. Senast var när jag var på väg hem från jobbet. Hade jobbat sent och tog mig hem via en större väg. En väg som använder sig av en så kallad grön våg. Det finns alltså en hel del korsningar med rödljus. Jag har flyt och ligger och följer den gröna vågen, när jag passerar en korsning där jag ser att det kommer en polisbil. Eftersom man vet att den gröna vågen hänger i ett tag så räknar jag inte med att han ska komma ikapp mig på den biten jag har kvar, men precis när jag passerar korsningen så ser jag i ögonvrån att han slog på blåljusen. Hm undrar man då, men ser sedan i backspegeln att han släcker dem lika snabbt som de kom på. Jag fattade då att han slog på dem bara för att slippa att vänta på grönt ljus.
Sen har man ju flera exempel där de kör över refuger för att kunna ta den kortaste vägen till torget för att kunna sätta sig med varsin kokt korv i bilen....

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Matin skrev:
Jag fattade då att han slog på dem bara för att slippa att vänta på grönt ljus.

Hur funkar det där egentligen??? Är trafikljusen ljuskänsliga eller är det "nåt med det elektriska" som gör att dom slår om???? :confused:

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Råttárd
Polisen får ju tex köra fortare än lagstadgad hastighet utan att ha blåljus på.

Och det med att han körde över heldraget. Vem ska stoppa honom. Jag skulle inte tro att polisen sätter dit en polis för ett sådant litet övertramp.

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
SwiM skrev:
Polisen får ju tex köra fortare än lagstadgad hastighet utan att ha blåljus på.

Och det med att han körde över heldraget. Vem ska stoppa honom. Jag skulle inte tro att polisen sätter dit en polis för ett sådant litet övertramp.

Dom får väl bara överskrida hastighets reglerna om dom är på utryckning?

Sen skulle det vara lite kul om man såg en reflexbög göra nått sånt i trafiken bara köra upp bredvid och fråga vad han håller på med. (Om man nu inte har miniskylt & rakarör d vs) ta hans namn och säga att man ska anmäla honom. :tummenupp

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
juha01 skrev:
Hur funkar det där egentligen??? Är trafikljusen ljuskänsliga eller är det "nåt med det elektriska" som gör att dom slår om???? :confused:

Na...det var väl mer att han skulle köra mot rött i det här fallet. Då måste han ju "vara på uttryckning".

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur kan man bli upprörd över att poliser kör som alla andra i trafiken :confused:
Var glad att de gör sånt när du verkligen behöver dem för att ta sig fram fortare.
Att de sen är van vid att köra så och nån på sin motorcykel ser det och misstycker är ju bara hans problem - ditt Gixxer Mike.

750RR

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Råttárd
rougie skrev:
Dom får väl bara överskrida hastighets reglerna om dom är på utryckning?

FEL. Håller precis på att ta mc-kort och de skriver faktiskt i boken att speciellt en MC-polis får köra fortare utan att det är utryckning. Sedan finns det ju säkerligen gränser för hur mycket och varför de kört lite fortare.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
MC-polis har till uppgift att övervaka trafiken -oftast-. Då är ju hastighetsöverträdelser nödvändiga.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
maverick_750rr skrev:
Hur kan man bli upprörd över att poliser kör som alla andra i trafiken :confused:

750RR

Därför att vi får betala dyra böter när vi gör som dem... Enda "straff" de får är en donut 2min snabbare än om de kört lagligt! :mad:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Suomalainen skrev:
Därför att vi får betala dyra böter när vi gör som dem... Enda "straff" de får är en donut 2min snabbare än om de kört lagligt! :mad:

Gillar du inte poliser???
Sök i så fall hjälp.
Hur fan skulle samhället se ut utan dem?

Kasta inte sten...... du har säkerligen inte varit den perfekta invånaren där du bor så sån dynga är mer än bara onädigt att häva ur sig.

750RR

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
juha01 skrev:

Brukar sitta sensorer i backen som känner av tygnden på bilen och som e kopplade till en dator som styr en himla massa trafikljus "typ större städer med en ytterslinga med röljus på, runt själv city eller liknande"

Gixxer Mike

Guest
maverick_750rr skrev:
Var glad att de gör sånt när du verkligen behöver dem för att ta sig fram fortare.
Att de sen är van vid att köra så och nån på sin motorcykel ser det och misstycker är ju bara hans problem - ditt Gixxer Mike.

750RR

ja du Macerick jag säger inget om dom har utryckning vilket jag även skrev men nu va det bara glida om kring han höll på med.

jag har sett en jävla massa olyckor där folk gör usvängar över dubbelt heldraget..och tacka faan att jag retar upp mig när jag ser det ske OAVSETT vem som gör det och när det är en polis som inte är på utryckning som gör det så retar det upp en lite mer.

men du verkar tycka att man itne ska gnälla för "alla andra kör så"
så om jag kör mot rött så ska du bara sitta där och skita i mig även om du riskerar att smälla..för jag ser folk köra mot rött varje dag..
ett tips är att tänk vad du skriver innan du skriver det framöver.

du säger att alla andra gör så varför ska man då bli sur när en polis gör det..joo dels därför det är en trafikbrott och dom om några ska INTE stå över lagen..eller..visst kan dom göra så men om dom inte har utryckning ska dom faanimig bötfällas som alla andra gör som gör samma sak.

men du verkar gilla poliser som lider av dubbelmoral.
hoppas du träffar nån i verkligheten så du får känna på baksidan av den dubbelmoralen..jag har EGEN erfarenhet av dem..så jag hoppas verkligen att även du råkar ut för den nån gång.
/Mike

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag hade en flickvän vars pappa var polis (gissa om det var lite spänt på söndagsmiddagarna...)
Han berättade både det ena och det andra, bland annat att dom ofta sätter på blåljusen när det inte var utryckning bara för att komma förbi rödljus ”vi jobbar ju, och vi har inte betalt för att stå i bilköer”. Han berättade också stolt om hur dom slog demonstranter i Vietnamdemonstrationer på 70-talet!

Hade även ett jobb innan där vi såg ut på en korsning som var väldigt seg på att slå om, när man varit på lokala videohörnan. Det hände mer än en gång att polisbilar startade blåljusen 10 sekunder för att komma genom korningen… Vet inte om det ofta var stölder i videobutiken eller om dom bara var och lämnade tillbaks filmer…

Lite spänt på söndagsmiddagarna, som sagt… :crash

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Vad jag vet så får dom endast bryta mot lagen vid utryckning!
Men varför ska dom hålla på lagarn vi gör ju inte det :D Men jag kan hålla med dig det är irenterande men där är säkert någon med trfikan som ireterar sig på mig när jag kommer på ett hjul eller nåt!

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
A© skrev:
Brukar sitta sensorer i backen som känner av tygnden på bilen och som e kopplade till en dator som styr en himla massa trafikljus "typ större städer med en ytterslinga med röljus på, runt själv city eller liknande"

Nästan rätt, de känner av metallen i bilen då du kör ovanför slingorna i backen.

Slingorna känner även av om det är en lastbil mm

Grön våg finns ibland då är flera trafikljus sammankopplade eller har ett tidur som styr dem.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Polisen har nån generalklausul som gör att dom får bryta mot (nästan ?) alla trafikregler. Finns förstås nån skrivning om behovet eller 'brådskande tjänsteutövning' el. likn. Men i slutändan så klarar dom sig nog på sin berömda kåranda, om inte annat. Möjligen undantaget om det sker nån dödsolycka el dyl pga det.
/u
EDIT: enl Dagens Nyheter kan man tom bli befordrad trots/tack vare att man förfalskat internutredningar.

Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
För några år sen hade SVT ett reportage om vad polisbilarna pysslar med - dom visade film på hur poliserna skjutsade sina ungar till dagis och utförde privata ärenden på arbetstid...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...