Holloj
Har bara hittat gamla trådar men är det Time-sert som gäller eller finns det billigare varianter idag som fungerar?
Sätt flera med liknande insatser med flens men som inte ser ut att expandera på samma sätt som time-sert. Men det finns ju sådana till glödstift och i en dieselmotor så är de väl ganska bra med tryck? Så tänker att de kanske funkar?
Anledningen till frågan:
Köpte mig en cbr929 -00 i mitten av förra säsongen och under en runda i slutet på säsongen så spottar den ut tändstiftet på burk 1. Efter lite googlande så verkar de inte va så ovanligt att den rensa tändstiftgängorna på just cylinder 1. Så den åkte in i garaget och skulle bli ett vinterprojekt.
Nu när solen börja skina så blev man ju sugen så ur i garaget och testa gängorna med gamla stiftet och upptäcker att gängorna finns där och de går att dra åt till rätt moment. Men stiftet va kass så blev till att byta, så beslutar att byta alla stift.
Cylinder 1, 3 och 4 gick finemang att dra fast men på cylinder 2 bråka de. Funderade på om jag hade lyckats snegänga eller om de va skit i gängorna då jag bara kunde dra ca 1,5-2 varv. Efter mycket testande och bråkande så blev slutsatsen att det bara finns några gängor kvar i botten och att de nöp mot klämmbrickan.
Så har tydligen lyckats köra så i ca 250mil förra säsongen. Men nu är planen att det skall åtgärdas.
Anledningen till att time-sert tar emot är då kittet som heter 4010e rekommenderas då de får till den ickegängade delen på stift NGK CR9EHIX-9 (eller för den delen original denzo iuh27) och de kostar ca 260-270 dollar från USA.
Har bara hittat gamla trådar men är det Time-sert som gäller eller finns det billigare varianter idag som fungerar?
Sätt flera med liknande insatser med flens men som inte ser ut att expandera på samma sätt som time-sert. Men det finns ju sådana till glödstift och i en dieselmotor så är de väl ganska bra med tryck? Så tänker att de kanske funkar?
Anledningen till frågan:
Köpte mig en cbr929 -00 i mitten av förra säsongen och under en runda i slutet på säsongen så spottar den ut tändstiftet på burk 1. Efter lite googlande så verkar de inte va så ovanligt att den rensa tändstiftgängorna på just cylinder 1. Så den åkte in i garaget och skulle bli ett vinterprojekt.
Nu när solen börja skina så blev man ju sugen så ur i garaget och testa gängorna med gamla stiftet och upptäcker att gängorna finns där och de går att dra åt till rätt moment. Men stiftet va kass så blev till att byta, så beslutar att byta alla stift.
Cylinder 1, 3 och 4 gick finemang att dra fast men på cylinder 2 bråka de. Funderade på om jag hade lyckats snegänga eller om de va skit i gängorna då jag bara kunde dra ca 1,5-2 varv. Efter mycket testande och bråkande så blev slutsatsen att det bara finns några gängor kvar i botten och att de nöp mot klämmbrickan.
Så har tydligen lyckats köra så i ca 250mil förra säsongen. Men nu är planen att det skall åtgärdas.
Anledningen till att time-sert tar emot är då kittet som heter 4010e rekommenderas då de får till den ickegängade delen på stift NGK CR9EHIX-9 (eller för den delen original denzo iuh27) och de kostar ca 260-270 dollar från USA.