Gänglåsning

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Bodoe skrev:
2255648 Ska köpa ett färgprov med blå färg så kommer ingen se skillnade på det och "riktig" gänglåsning... :)

Ang. fukten, vad är det i fukten som gör att limet härdar? Inte kan det väl vara syret eftersom det finns mycket mer syre i torr luft än vad som finns i fukt (vatten)

Det finns ämnen i snabblimmet som reagerar med vattnet i fukten (logiskt) vilket utlöser en reaktion med en speciell aktivator som ligger i limmet,dvs det hela har inget med syrehalt att göra, utan mer med fukthalt.
Avfettar du en yta innan limning så kan det vara svårt att få det att "hugga" ögonblickligen,prova att andas lite på det så "hugger" det med en gång.

Sen har jag ingen djupare förklaring om vad det är i vattnet som gör det.

Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Bodoe skrev:
2255238 Jag tar med mig en burk...ok?

5 ml kostar typ 80 kr, 24 ml kostar över 200...värt pengarna?

"Varför chansa"-argument är de sämsta argument som finns, skriv istället "Varför brys sig om vad man köper, pröjsa överpriser för att man är lat och inte orkar ta reda på fakta"

Hittade iaf ett något billigare alternativ på Micro: http://www.micro.se/index.asp?jump=http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=56279

Någon som sitter på någon billigare lösning?

5 ml räcker gott och väl till dina 6 skruvar i drevet 2-3 ggr = ca 25-40 kr / gång du låser dina skruvar! 80 spänn har du väl? Annars så har du ändå inte till bensin så då kan det kvitta!

Annars så titta om tex permabond råkar vara billigare.

Freedom

Guest
Marcus74 skrev:
2255290 Permatex använder jag, jag TROR det fungerar bra. Har åtminstone inte tappat något ännu. :tomten
Permatex? Det är väl den där bruna konstigt luktande smörjan man använder för att hålla packningar på plats vid montering, något annat duger det inte till.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Bodoe skrev:
2255555 Där kom svaret jag väntade på, inte en massa snack utan en förståelig förklaring! Jobbigt bara att jag måste ha korken av till flaskan om jag köper Loctite XXX för att det inte ska härda i frånvaron av syre :rolleyes: .....

Det finns tillräckligt med syre i en flaska även om korken sitter på.
Dessutom måste två vilkor uppfyllas för att metacrylater ska härda:
Syrefrånvaro och aktiva kopparjoner.
Det innebär att det svårligen härdar ihop med t,ex aluminium, rostfritt stål, gulkromaterat stål, plast, osv.

Aktiva kopparjoner finns i Koppar, mässing, "vanligt" stål, mm, det betyder att det går bra att limma kombinationer av oaktiva material och aktiva, typ bromsskiveskruv i alufälg.
Andra mer oaktiva kombinationer kan limmas om man använder en primer, har man ingen primer så kan man gnida t,ex en rostfri skruv mot en kopparbit innan man limmar. Många material innehåller mer eller mindre kopparjoner vilket innebär att det kan härda men att det tar olika lång tid.

Pga dess ytspänning så går det utmätkt att låsa även om ytorna är anoljade.

Ett gammalt trix, om man saknar låsvätska är fiskelina av nylon, välj tjocklek efter gängstorlek, stick ner en bit lina i den invändiga gängan ock skruva sedan i skruven, nackdelen är att angivet åtdragningsmoment inte kommer att stämma riktigt, men det är ju samma med en nylockmutter :tummenupp

OBS, förväxla inte låsvätska med cyanoacrylatlimmer (fukthärdande).

Ett annat stort fabrikat på limmer, lås, mm är www.scantech.se

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
En sak med Loctite som ingen har nämnt är att man inte ska doppa hela skruven/muttern i klägget.. Det räcker med en droppe på sidan av gängan. Så en tub räcker till väldigt många skruvar.

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Freedom skrev:
2255718 Permatex? Det är väl den där bruna konstigt luktande smörjan man använder för att hålla packningar på plats vid montering, något annat duger det inte till.

Nix, en liten tub med blått jox, om det duger något till vet jag inte ännu men jag har ju som sagt fortfarande inte tappat något.
:pannkyss

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
carsam skrev:
2255740 Biltema har gänglåsning. Jag har inte testat den så jag vet inte om den är nåt bra. 29:90 för 6 ml iallafall.
Den fungerar finemang tycker jag. Tjöööp!

Gabor

Guest
Bodoe skrev:
2255320 Just vad jag vill använda gänglåsningen till. Efter att alla utom två skruv till bakdrevet vibrerat bort utan att jag märkt det så slog den näst sista skruven i svingen och bröt sönder godset för ryckutkjämnaren.

Najning, svetsning och övriga tips passar inte på bakdrevet, dels för att jag vill kunna ta loss med jämna mellanrum för att dreva om och för att skruvarna med låsmuttrar har speciell utformning.

Tror jag kör med kontaktlim tills jag fått lite klirr i kassan eller någon lyckas övertyga mig om att använda "riktiga grejor"!

Har jobbat i flygbranchen i över 20 år....Locktite, inget annat skit.
Varför tror ni att det finns billigt skräp på på marknaden..??

Som någon sade, kemiska vandringar, joniseringar med väderförändringar, korrosion av alla slag....kontaktlim, herre jösses...ge dig.

Skicka mig din adress på pm, så får du tre olika locktite av mig, gratis...

Kan fan inte ha dig liggande på någon väg bara för att din hoj vibbat bort delar å du krachat....självbevarelsedrift, låstråd runt bultar till bromsok. ok?

Du kan få en rulle 0,8 rostfri låstråd på köpet.

k650

Guest
150 grader räcker utmärkt, motorn blir inte så varm i godset så att det överstiger 150 grader. Dessutom så anger Loctite inte att temperaturen "smälter" lås/tätvätskan utan att hållbarhetstiden minskar vid högre temp.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har jobbat i flygbranchen i över 20 år....Locktite, inget annat skit.
Varför tror ni att det finns billigt skräp på på marknaden..??

Som någon sade, kemiska vandringar, joniseringar med väderförändringar, korrosion av alla slag....kontaktlim, herre jösses...ge dig.

Skicka mig din adress på pm, så får du tre olika locktite av mig, gratis...

Kan fan inte ha dig liggande på någon väg bara för att din hoj vibbat bort delar å du krachat....självbevarelsedrift, låstråd runt bultar till bromsok. ok?

Du kan få en rulle 0,8 rostfri låstråd på köpet.

Även om jag inte håller med dig om att annan låsvätska är skit så får du :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp för ditt erbjudande till killen.

Själv har jag använt låsvätskor av en massa olika fabrikat, alla fyller sitt syfte, loctite har bara en massa fler modeller att välja på.

För rent garagemeck räcker en tub medium länge.
Av ren nyfikenhet vilka andra två hade du tänkt skicka killen?

Låstråd är inte bara bra, det är porrigt också, utom när man ligger i någon skitrisig ställning och inte får tappa klippet i ett pedalställ eller inuti en vinge...
På hojen där man kommer åt är det ju ingen fara, men där har man ju sällan skruv med hål för låstråd.

Dr.Bike

Guest
Kör bara loctite på jobbet, men det är väl för att de är certifierade antar jag?
Har väl haft nån annan variant hemma oxå, och för de behov jag haft har det funkat.
Visst, ska jag låsa ett kritiskt förband, såsom skruvarna till ett kamdrev, ja då chansar jag inte utan tar Loctite.
Lite för att det är det enda jag har som "hård"
Men oxå för att jag via andra äldre gamla racers aldrig hört att den sviktat.
Trygghet är bra.
(och kostar)

Självfallet inser jag att även andra fabrikat kan lösa detta, men nu "råkar" jag ha tillgång till Loctites hela sortiment så...
:)

Men det är nog bara på några få motorskruvar jag använder låsvätska.
Annars drar jag i Helicoil med lockingfunktion eller så använder jag låstråd.

k650

Guest
Jag drog av ett flertal av de härdade bultarna som håller avgaskrökarna på plats på min XN85, att borra ut dom var nära på omöjligt och man borrade snett osv....med andra ord svårt. På den ena så lyckades jag med konststycket att borra igenom bulten och borrade för långt, och kom rakt in i en oljekanal. Nu har just denna oljekanalen inget annat syfte än att "kyla" utanför avgasporten, så det är ingen livsviktig kanal. Gängade hela håletoch satte dit en stoppskruv med Loctites hydaraultätning. Blev tätt och fint, vätska ska klara 65 bar och 150 grader, vad tror ni lite mer erfarna....kommer det att hålla? Höll efter en provkörning i allafall....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stiften är skitbra!
Enda nackdelen är att man inte får något på fingrarna.
Loc-tite kryddat snus är en läckerhet.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ska köpa ett färgprov med blå färg så kommer ingen se skillnade på det och "riktig" gänglåsning... :)

Ang. fukten, vad är det i fukten som gör att limet härdar? Inte kan det väl vara syret eftersom det finns mycket mer syre i torr luft än vad som finns i fukt (vatten)
H2O = 1/3 (33%)syre eller?
Luft = Blandning av gaser med cirkus 78% kväve och 21%syre.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Haha, har jag startat denna tråd? Typisk mig att vara så anti och emot alla gamla metoder. Målarfärg och kontaktlim :D Kan väl säga att jag använder gänlåsningsvätska där det behövs. Har upptäckt att det för min del snarare har att göra med hur hårt jag drar åt skruven än om jag använder gänglåsning eller inte. Senast lossnade fixerings-skruven till svänghjulet efter en ventiljustering, så går det när man bara drar åt med fingrarna...

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Loctite är för småskruv som håller apparatskåp och liknande!
Det ingår INTE i riktiga skruvförband!!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bumpar den här gamla tråden och frågar om någon har tips på var jag kan köpa Loctite gänglåsning? Verkar inte finnas på varken Jula eller Clas O, och där någonstans tar min fantasi slut.

Har visserligen Biltema i närheten, men det verkar vara lite blandade åsikter om huruvida deras variant är bra skit, eller bara skit. Nya åsikter om det?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln