gängpaj bakdrev?

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
hej. skulle byta bakdrev i dag på min r1 -03 ,, följde instruktionerna slaviskt..drog muttrarna sicksack ocj jämnt med moment .. exakt 100 nm som det stod.. bara en som klickar resten drar jag i miljoner varv... motsols med sols .. en lyckas jag t.o.m få upp hela skruven(?) .. vad gör jag nu nån som har nån ide ?
väldigt tacksam för svar ..
mvh/stefan

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa nya bultar och muttrar på Yamaha för en smärre förmögenhet. 100 nm låter mycket, det är vad man brukar dra bakaxeln med. Drevmuttrarnas moment borde bara vara ca 50-60nm men det beror på dimension. Kontrollera igen i verkstadshandboken.

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
tyckte med det lät mycket.. men jag dubbelkollade och det står 100 nm...

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Finns det inte plats för en genomgående bult då? Måste ju funka lika bra iaf. Anade du inte oråd efter första du drog sönder?

Bifogat

• partimage.gif
    partimage.gif
    30.1 KB · Visningar: 94
Last edited:

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
hej. skulle byta bakdrev i dag på min r1 -03 ,, följde instruktionerna slaviskt..drog muttrarna sicksack ocj jämnt med moment .. exakt 100 nm som det stod.. bara en som klickar resten drar jag i miljoner varv... motsols med sols .. en lyckas jag t.o.m få upp hela skruven(?) .. vad gör jag nu nån som har nån ide ?
väldigt tacksam för svar ..
mvh/stefan

Det ska vara 100 Nm enligt verkstadshanboken. Tänk på att just de gängorna ska vara rengjorda men inte infettade. Fäst de nya pinnbultarna med loctite! Verkstadshandboken är föredömlig. Där står angivet vilka bultflörband som ska vara infettade och vilka som inte ska vara det.

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Det ska vara 100 Nm enligt verkstadshanboken. Tänk på att just de gängorna ska vara rengjorda men inte infettade. Fäst de nya pinnbultarna med loctite! Verkstadshandboken är föredömlig. Där står angivet vilka bultflörband som ska vara infettade och vilka som inte ska vara det.

så med med nya muttrar och tappar ska jag kunna dra dom 100 Nm utan att dom ska ge sig... eller vågar man bara dra 69 som vissa här skriver? tack alla som svarat .. mvh/stefan

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Rear sprocket bolts skulle jag tolka som pinnskruvarna som ska dras in i ryckutjämnaren, i så fall borde du hitta ett åtdragningsmoment även för rear sprocket nuts.

Det är stor skillnad på smorda eller torra ytor (inte bara gängan utan också de plana ytorna). Vad är det för dimension på gängan? M12?

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Rear sprocket bolts skulle jag tolka som pinnskruvarna som ska dras in i ryckutjämnaren, i så fall borde du hitta ett åtdragningsmoment även för rear sprocket nuts.

Det är stor skillnad på smorda eller torra ytor (inte bara gängan utan också de plana ytorna). Vad är det för dimension på gängan? M12?

får kolla det men relativt säker på att det bara fans ett tal.. M10 är gängorna

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
får kolla det men relativt säker på att det bara fans ett tal.. M10 är gängorna
Kolla i tråden jag postade. Där finns: A_FastenerTorqueCharts.pdf
100 NM för en M10 verkar saftigt. Mitt tips är lite gänglåsning och ett lägre moment.

WilleZL

Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
så med med nya muttrar och tappar ska jag kunna dra dom 100 Nm utan att dom ska ge sig... eller vågar man bara dra 69 som vissa här skriver? tack alla som svarat .. mvh/stefan

Jag råkade ut för samma öde. Och ska jag vara ärlig så tar det emot att dra till samma moment en gång till trots att orsaken i mitt fall var att jag fettat in gängorna. Nu har jag dragit dem till strax under 100 Nm, tror det var 90 Nm. Jag tror att man kan dra dem till ett lägre momet också. Viktigare är det nog att det blir rätt monterat och då menar jag att pinnbultarna inte skruvas i för långt tex så att låsmuttrarna inte "låser" och att pinnbultarna monteras med Loctite.
/Wille

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
M10 dras normalt med runt 50 Nm.

kollade igen står rear sprocket nuts... och det ska vara hundra...
är det tryckfel som många föreslår i den tråden maranello postade eller ska man kunna dra dom 100 nm och vilka bultar ska fettas in då? det är väl inga av dom som ska det?

WilleZL

Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
kollade igen står rear sprocket nuts... och det ska vara hundra...
är det tryckfel som många föreslår i den tråden maranello postade eller ska man kunna dra dom 100 nm och vilka bultar ska fettas in då? det är väl inga av dom som ska det?

Nej, ingen av de där ska fettas in men bakhjulsaxelgängorna ska det tex.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA