Gängpaj i Styrkronan CBR 929

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
Honda CBR 929
Har ett trixit problem köpte en halv kvaddad CBR 929 som jag håller på att renovera som lite vinterprojket. Nu har jag dock kommit till en allvarigt problem.

Där Adjust Nut & Lock Nut till Styrkronan sätts fast är det gängpaj!
Någon har alltså skruvat dit dessa snett.
Dessvärre är det andra gängan från toppen så jag kommer inte åt att fixa med helicoil eller liknande.

Men jag undrar kan man få detta att funka genom att sätta dom på plats och fylla ut med loctite eller likande? :confused:

Är dessa muttrar av yttersta vikt för styrningen i sig?

Jag hittar ingen som har en begagnad styrkrona till salu nämligen annars kunde man ju köpa en så har du en liggande till en CBR 929 så hör av dig (tror faktiskt även 954 passar)

/pissmyran i garaget

Bifogat

• gangpaj.JPG
    gangpaj.JPG
    14.1 KB · Visningar: 150

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
pizzant skrev:
Där Adjust Nut & Lock Nut till Styrkronan sätts fast är det gängpaj! Någon har alltså skruvat dit dessa snett. Dessvärre är det andra gängan från toppen så jag kommer inte åt att fixa med helicoil eller liknande.

Men jag undrar kan man få detta att funka genom att sätta dom på plats och fylla ut med loctite eller likande?

Är dessa muttrar av yttersta vikt för styrningen i sig?

Jag hittar ingen som har en begagnad styrkrona till salu nämligen annars kunde man ju köpa en så har du en liggande till en CBR 929 så hör av dig (tror faktiskt även 954 passar)

/pissmyran i garaget

Hur pass sabbad är gängan? Kan gå att ta ett gängsnitt och dra upp gängorna på nytt beroende på hur illa det ser ut.

K-muttrarna (som låsmuttrarna kallas) är till för att ansätta lagren i styrhuvudet hårdare eller mjukare mot lagerbanorna, alltså för att justera eventuellt glapp man har i gaffeln.

Så ja, dom är av yttersta vikt.

Leta på brittiska eBay efter kronor. 929:an är rätt vanligt fighter-objekt där så det brukar finnas gott om reservdelar.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Om du går till en industributik så har dom gängfilar som klarar flera olika gängstigningar. Naturligtvis beror det på HUR paj gängorna är men smärre skador funkar.
Men detta är ju styrstammen och inte kronan där skadan är? Vad kostar en original stystam? Den säljs väl som en lös reservdel och inte komplett med undre kronan?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Du kommer inte ha en körbar hoj eller någon styrning utan dessa... Eller jo du kan leda cykeln etc men du kommer få glapp tex när du bromsar etc. I extremfallet kommer hjulet att träffa kåpa/grenrör eller kylare och det blir tråkigheter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På en trampcykel eller moped kan man fila gängorna och fippla med fullösningar, men inte på en hoj som har kapaciteten att lyfta framändan från backen och som toppar över 200....

Köp ny/begad styrkrona!

Dryg

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Hoj
för många
På en trampcykel eller moped kan man fila gängorna och fippla med fullösningar, men inte på en hoj som har kapaciteten att lyfta framändan från backen och som toppar över 200....

Köp ny/begad styrkrona!

alla gängor går att laga :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
alla gängor går att laga :tummenupp

Jo, visst, men FILAR man en gänga så avverkar man material som var tänkt att vara där, vilket ger ett sämre gängförband.

Ska man göra det där rätt så ska man svarva, svetsa på, svarva igen och gänga om.

Jag svetsar inte gärna i delar som håller fast framhjulet, då jag dels är kass på att svetsa, dels inte vet vad värmen gör med materialet.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det kanske tom går att pressa stången ur kronan och svarva en ny om det inte går att hitta en beg krona

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dessa håller glappet på styrlagret i ordning.
Inga fullösningar.

Köp beg på Ebay eller byt ut styraxeln.

Enda nästan godkända lösningen är att svetsa det på plats med då tappar man chansen att justera glappet.

Att göra något annat än att byta är att sminka en gris.

Det kanske tom går att pressa stången ur kronan och svarva en ny om det inte går att hitta en beg krona

Eller kanske köpa en ny! :rolleyes:

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Dessa håller glappet på styrlagret i ordning.
Inga fullösningar.

Köp beg på Ebay eller byt ut styraxeln.

Enda nästan godkända lösningen är att svetsa det på plats med då tappar man chansen att justera glappet.

Att göra något annat än att byta är att sminka en gris.

Eller kanske köpa en ny! :rolleyes:

Som sagt om det inte går finna en beg. En ny kostar ett antal tusenlappar. Går mkt sällan köpa löst

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Är det fel att kosta på sin hoj ett antal tusenlappar för att få den bra?
De går alldeles utmärkt att köpa lösa hos en Hondahandlare.
Kolla själv får du se!

Att hitta en beg någonstans i världen kan ju inte vara omöjligt.
Och vintern är lång...

Samt att söka på tex 954an som har samma styraxel (bör dubbelkollas)

Men svarva en kan man ju göra det är säkert gratis om man har en egen svarv.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Är det fel att kosta på sin hoj ett antal tusenlappar för att få den bra?
De går alldeles utmärkt att köpa lösa hos en Hondahandlare.
Kolla själv får du se!

Att hitta en beg någonstans i världen kan ju inte vara omöjligt.
Och vintern är lång...

Samt att söka på tex 954an som har samma styraxel (bör dubbelkollas)

Men svarva en kan man ju göra det är säkert gratis om man har en egen svarv.

Du vill bara debatera för att jag sa du hade 2 skrivfel i din firmaslogan va?

De kan väl kosta en femhundring på sin höjd för en ny stång.. Inte en chans i helvetet att du får en ny hondastång för dom pengarna, om det ens går att köpa löst

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Tja!
Visst du har köpt en 929 a till bra peng ,MEN tänk på vad det är för maskin! ALDRIG i helvete att jag skulle fila till gängorna på en av hojens viktigaste delar för att spara en tusenlapp eller två. Inse fakta, du kör inte moppe längre! Wobbel i 200 blås eller ännu sämre 280 blås och du kan vara stendöd pga att du filade till styrkronan.
SKÄRPNING!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Du vill bara debatera för att jag sa du hade 2 skrivfel i din firmaslogan va?

De kan väl kosta en femhundring på sin höjd för en ny stång.. Inte en chans i helvetet att du får en ny hondastång för dom pengarna, om det ens går att köpa löst

Ha ha ha...
Nja jag vill helst få stopp på dig och dina ideér om hur man lagar trasiga saker!
Gör gärna det på din egen hoj och håll tyst om det.
Försök inte sprida dina "laga billigt och dö" kunskaper.
Reglerna i teknikforumet finns ju av en anledning, detta har då inget med skrivfel (som för övrigt var medvetna) att göra utan säkerhet!

Att du gärna skickar iväg folk på hojar med stora risker för tex sprickor i styrhalvor som flertalet kunnigt folk på SH talade om för dig att det var FEL jämförs med skrivfel förklarar en del.

Senast jag gjorde en styrstång kostade den 800:- att tillverka och det var ca 5 år sedan, och detta gjordes hos en firma jag kände mycket väl och arbetat med i andra uppdrag samt sponsade mig mot reklam
Så detta var mer eller mindre självkostnadspris om knappt det.
Men 500:- på en mekanisk verkstad torde ju knappast räcka till en timmes arbete om man räknar på vad dom behöver dra in för att gå runt.
Sen tillkommer materialet.
Det är bara min gissning.

Hittade denna för övrigt. (SC50 954)

http://cgi.ebay.de/Honda-CBR-900-RR...ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item4832d8e00e

Och denna

http://cgi.ebay.de/Gabelbruecke-unt...ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item25561de0b5

Last edited:

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
Honda CBR 929
Gängan är som sagt riktigt dålig så jag ska nog försöka få tag i en ny (bättre begagnad) om jag ska tolka det hela rätt... att gängfila kommer inte på tal det ända tänkbara som jag kommit fram till isåfall är att gå från m26x1.0 till 25x1.0 så man får fräscha gängor fast grejen är att man kommer inte ner utan att bli tvungen att göra om hela skiten iaf.

tack för alla tips!

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
Gängan är som sagt riktigt dålig så jag ska nog försöka få tag i en ny (bättre begagnad) om jag ska tolka det hela rätt... att gängfila kommer inte på tal det ända tänkbara som jag kommit fram till isåfall är att gå från m26x1.0 till 25x1.0 så man får fräscha gängor fast grejen är att man kommer inte ner utan att bli tvungen att göra om hela skiten iaf.

tack för alla tips!

Tjena,

löser det åt dig om du vill.
Antingen pressar du ut styrstolpen själv eller så kan jag ordna det med, mäter av och tillverkar en ny stolpe och sätter i...

Kostar inte skjortan men blir rätt och riktigt!

//SlowDog

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
Honda CBR 929
Det löste sig tillslut hade lite flyt och fick tag i en bättre begagnad från MC-skrot för 1000:- en komplett styrkrona :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati