gängpaj - oljepluggen

SMC

Göteborg
Hoj
ktm 690 SMC
Har fått gängpaj på oljepluggen på min ktm smc -06, går det att borra in den för att sen hoppas på att den rinner ut med oljan?
Elr kan det bli spån kvar som kan va svårt att få bort?
Pluggen är m12 men tänkte borra upp den till m14 isåfall.
Pluggen är nu av och går bara runt så ända chansen är att borra in den om jag inte öppnar upp motorn iofs...

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Borra ett litet hål, gänga, skruva i en liten skruv med mutter som du låser mot oljepluggen...skruva/dra ut :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sätter du en borr i den där kommer den gängas in i växellådan och kommer inte följa ut med någon olja. Möjligen om du skaffar en vänstervriden borr så kanske den följer med ut.

SMC

Göteborg
Hoj
ktm 690 SMC
Sätter du en borr i den där kommer den gängas in i växellådan och kommer inte följa ut med någon olja. Möjligen om du skaffar en vänstervriden borr så kanske den följer med ut.

Om jag borrar upp den enl. bilden så borde den följa med ut elr?

Bifogat

• jkhf.JPG
    jkhf.JPG
    165.2 KB · Visningar: 68

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Antingen åker du till närmsta järnhandlare och köper en vänstervriden borr.
Har du tur med den så kommer den gänga ut din plugg när du borrar. annars tar du en torxbits och slipar den platt i änden så att kanterna är vassa. Därefter knackar du in den i hålet du borrat i bulten och gängar därefter ut pluggen.

Eller också tar du motorn till en bra verkstad.

Hittar du rätt verkstad så tror jag dom får ut den och kanske möjligen sätter in helicoilgänga om det behövs utan att riva motorn.

Sen kommer några andra verkstäder säga att dom måste riva motorn för att fixa det.

Och har du otur kanske allt slutar med att att pluggen hamnar i växellådan så att motorn måste rivas. Det är iofs inte så många timmars jobb på en stånka. Du kanske ändå behöver byta kolv snart?

Last edited:

kanske?

försöka duger inte
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
04 - zx10r
hade ungefär samma problem med min husa för nått år sen... köp en "fel" gängande tapp... (om den överhuvu taget ger motstånd i dom gammla gängorna)... sen borra hål i pluggen, gänga tappen och dra, vicka skruva ut den... lite svårt när man inte ser hur det ser ut men kan vara ett alternativ...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ibland blir jag trött!

Hur många gånger måste jag säga vänstervriden borr?

Sätter han en vanlig borr i den pluggen så kommer pluggen gängas in i växellådan.

SMC

Göteborg
Hoj
ktm 690 SMC
Ibland blir jag trött!

Hur många gånger måste jag säga vänstervriden borr?

Sätter han en vanlig borr i den pluggen så kommer pluggen gängas in i växellådan.

hehe jo jag va och köpte en vänstervriden borr och provade, men det som va kvar på pluggen åkte in iafl...
Men kunde med magnet dra pluggen tillbaka till hålet igen, så nu är den uppochner med magneten nedåt i hålet och sitter löst där nu.
Men den vill fortfarande inte ut.. :huvet

axelsson_vpg

Guest
prova ta en huggmejsel sätt den mot kanten och dra på lite lätt med en hammare... hur du ska göra när den är ute har jag ingen aning om!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
hehe jo jag va och köpte en vänstervriden borr och provade, men det som va kvar på pluggen åkte in iafl...
Men kunde med magnet dra pluggen tillbaka till hålet igen, så nu är den uppochner med magneten nedåt i hålet och sitter löst där nu.
Men den vill fortfarande inte ut.. :huvet

Ajdå... ta lös transmissionskåpan och kolla om du lyckas få ut pluggen dit genom nåt hål utan att dela motorn.

Annars är det nog bara att dela motorn... Om du har panik att få ihop hojen så kan du återanvända packningarna. Det är inte att rekomendera men nöden har ingen lag.

SMC

Göteborg
Hoj
ktm 690 SMC
Ajdå... ta lös transmissionskåpan och kolla om du lyckas få ut pluggen dit genom nåt hål utan att dela motorn.

Annars är det nog bara att dela motorn... Om du har panik att få ihop hojen så kan du återanvända packningarna. Det är inte att rekomendera men nöden har ingen lag.

Jo jag tog lös transmissionskåpan och kolla men kommer inte åt den alls från det hållet.
Är det 1,75mm stigning på gängorna i det här hålet?
Så här ser det ut nu. :näsblod

Bifogat

• CIMG0882.JPG
    CIMG0882.JPG
    201.1 KB · Visningar: 76
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag tog lös transmissionskåpan och kolla men kommer inte åt den alls från det hållet.

Så här ser det ut nu. :näsblod

Borrar du upp hålet kanske du ändå inte får tillbaka pluggen till hålet om du har otur. Risken finns att magnet fastnar i ett drev eller nåt.

Det kan alltså funka men rekomenderas inte.

Du delar och monterar ihop motorn innan denna dagen är slut.

Nu ska jag ut och hojja! Lycka till!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...