Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fikabrödsekonomin e död. Annars måste jag bara påtala det fakturm att KTMen verkar ha fruktansvärt dåliga gängor från fabrik. Varenda jävel som har en KTM verkar ha dragit sallad på någon gänggång,särskilt när det gäller motorn.
Omvandlar du det till en 20 cm lång ringnyckel så blir det vikten av en full 50 cl colaflaska. Drar man hårdare så börjar man närma sig haveri.
Det där hade jag inte en aning om. Tycker själv att jag inte alls drar för hårt, men sådär "löst" drar jag inte.
Bra info![]()
En 10.9 M6 skruv kan du dra lite hårdare. 12 Nm. Det motsvarar ungefär vikten av 1 deciliter vatten längst ut på en 1 meter lång hävstång. Omvandlar du det till en 20 cm lång ringnyckel så blir det vikten av en full 50 cl colaflaska. Drar man hårdare så börjar man närma sig haveri.
Du får gärna utveckla hur en deciliter på en meter hävstång kan bli femtio centiliter på en tjugocentimeter hävstång, jag vill se hur du räknar på det. Jag förutsätter att hävstången är viktlös och inte räknas med alls.
Jag skulle däremot vilja påpeka att 10.9 M6 är väl kanske inget som finns i var mans egendom, men 8.8 är väl kanske vanligare och det som används flitigast?
(10.9 & 8.8 är olika hållfastheter på stålet. Står alltid präglat på bultskallen)
Du får gärna utveckla hur en deciliter på en meter hävstång kan bli femtio centiliter på en tjugocentimeter hävstång, jag vill se hur du räknar på det. Jag förutsätter att hävstången är viktlös och inte räknas med alls.
Jag skulle däremot vilja påpeka att 10.9 M6 är väl kanske inget som finns i var mans egendom, men 8.8 är väl kanske vanligare och det som används flitigast?
(10.9 & 8.8 är olika hållfastheter på stålet. Står alltid präglat på bultskallen)
Helicoil eller så svetsar du igen det med alutite alt tigar igen det o gängar nytt men då måste du ta den botten.
Edit: kan ju sopa dit en annan gäng med för att det skall sitta bättre en kraftig rörgänga kanske?
Om det är gängen i blocket som är trasiga så kommer jag nog försöka lösa det med en sån där wurth gänginsatts.
Men det jag undrar över hur jag lättast får ur pluggen.
//Patrik
Själv så hade jag tänkt mig premiär turen med hojen imorn då jag skulle vart färdig med motorn idag, men det där med att beräkna hur lång tid renoveringen skulle ta va rätt svårt att bedömma nu har jag märkt, grejen är den att jag lyckades med gängpaj till kamkedjesträckaren. Det är ju som gjort att dra sönder skruven när de sitter fjäderjävlel innanför som puttar åt motsatt håll som man ska dra skruven åt, tror den va rätt kass innan också men men nu är den paj. sedan på transmisionskåpan så lyckades jag pajja en gänga och ytterligare en på ett ställe som kåpan var lagad...de går bra för mig![]()
Tur att man har en sådan finurlig granne som kan göra vad som helst av vad som helts iprincip så han tar med sig grejerna till jobbet och fixar till![]()
Pentyl?![]()
Ta en skruv dragare och kör järnet med den för då lär ju gängan vara helt slut försök att få upp ett spel mellan bult och blocket så du får in något att bända lite försiktigt med.
Sedan när du *lyfter* den så skapar du en liten sido kraft så då borde den komma ut.
Men detta kommer att generera spån på insidan.
Har du provat och värma med varmluft och sedan skruva ut den försiktigt med en förlängare och bara hylsan dvs inget skaft?
Har inte provat med varmluft! skulle man kunna testa, gör man det för att pluggen ska vidga sig lite?
//Patrik
Jepp men kom ihåg att ta en förlängare bara o hylsan då kan du prova o vinkla den försiktigt med tills det greppar alt tills du kan få under någonting smalt typ en kniv o pressa försiktigt med den.
Men går det verkligen inte att bara ta en poligrip och vålda ut den där bulten med? Vafan, det är ju ett sånt skitproblem så att det borde ha varit fixat samma kväll som det uppstod!Jag skulle aldrig ha pallat att ha hojen ståendes så länge.
Sök upp närmaste verkstad så hjälper de dig.
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning