Gängpaj, vad göra?

Nu har inte jag läst hela tråden, Men samma sak hände faktiskt mig.. Jag borrade enkelt upp hålet o gängade om till M13 om jag minns rätt. Köpte en ny magnetplugg med. Funkar bra.

Fikabrödsekonomin e död. Annars måste jag bara påtala det fakturm att KTMen verkar ha fruktansvärt dåliga gängor från fabrik. Varenda jävel som har en KTM verkar ha dragit sallad på någon gänggång,särskilt när det gäller motorn.

Skoja inte. Jag skruvade i min oljeplugg, den under motorn, för hand och lyckades paja de första 2-3 gängorna. Lyckades dock skruva i en gängtapp och rädda skiten. Det lustiga är att jag skruvade i gängtappen med ytterst lite kraft, men ändå blev det en hel del spån. :va
Vad är motorblocken gjorda av egentligen? Frigolit? :confused:
Det gäller med andra ord att vara extremt försiktig med skruvandet om man inte vill gänga om titt som tätt.
Kör man KTM får man nästan starta ett bageri för alla jävla bullar till lokala mek-verkstäder. :D

Motorblocken är gjorda av aluminium. Man blir lite lurad av diametern på pluggens gänga. Den ska inte dras så hårt som diametern på gängan antyder då gängan i motorblocket är så kort. Det kunde ha varit lite längre gänga i motorblocket än vad det är. Speciellt när det är aluminiumgänga.

Varför går det då sönder saker. Jo det är ju bara att läsa lite här på forumet så förstår man varför saker går sönder.

Vissa saknar känslan för hur hårt eller på vilket vis skruvar ska dras. Så ibland går det följdaktligen sönder. Det är nackdelen med att köpa beggat. För givetvis så är alla inte självkritiska nog och erkänner att det var jag själv som hade sönder det. Det var ju givetvis förra ägaren. Om alla ägarna följer manualerna hur hårt man ska dra åt sina skruvar så håller det.

Finns nog ingen som drar en M6 skruv med rätt moment. Inte jag heller. Blir nog ofta för hårt. 8 Nm är inte mycket. En 10.9 M6 skruv kan du dra lite hårdare. 12 Nm. Det motsvarar ungefär vikten av 1 deciliter vatten längst ut på en 1 meter lång hävstång. Omvandlar du det till en 20 cm lång ringnyckel så blir det vikten av en full 50 cl colaflaska. Drar man hårdare så börjar man närma sig haveri.

Alla är vi barn i början, jag har själv mycket kvar att lära. Så det är tur att vi har varandra att fråga. Underskatta inte bullen. Jag kan göra mycket för en kanelkrans. :yoparty

Last edited:
Omvandlar du det till en 20 cm lång ringnyckel så blir det vikten av en full 50 cl colaflaska. Drar man hårdare så börjar man närma sig haveri.

Det där hade jag inte en aning om. Tycker själv att jag inte alls drar för hårt, men sådär "löst" drar jag inte.
Bra info :tummenupp

Det där hade jag inte en aning om. Tycker själv att jag inte alls drar för hårt, men sådär "löst" drar jag inte.
Bra info :tummenupp

Själv så hade jag tänkt mig premiär turen med hojen imorn då jag skulle vart färdig med motorn idag, men det där med att beräkna hur lång tid renoveringen skulle ta va rätt svårt att bedömma nu har jag märkt, grejen är den att jag lyckades med gängpaj till kamkedjesträckaren. Det är ju som gjort att dra sönder skruven när de sitter fjäderjävlel innanför som puttar åt motsatt håll som man ska dra skruven åt, tror den va rätt kass innan också men men nu är den paj. sedan på transmisionskåpan så lyckades jag pajja en gänga och ytterligare en på ett ställe som kåpan var lagad...de går bra för mig :huvet
Tur att man har en sådan finurlig granne som kan göra vad som helst av vad som helts iprincip så han tar med sig grejerna till jobbet och fixar till :)

En 10.9 M6 skruv kan du dra lite hårdare. 12 Nm. Det motsvarar ungefär vikten av 1 deciliter vatten längst ut på en 1 meter lång hävstång. Omvandlar du det till en 20 cm lång ringnyckel så blir det vikten av en full 50 cl colaflaska. Drar man hårdare så börjar man närma sig haveri.

Du får gärna utveckla hur en deciliter på en meter hävstång kan bli femtio centiliter på en tjugocentimeter hävstång, jag vill se hur du räknar på det. Jag förutsätter att hävstången är viktlös och inte räknas med alls.

Jag skulle däremot vilja påpeka att 10.9 M6 är väl kanske inget som finns i var mans egendom, men 8.8 är väl kanske vanligare och det som används flitigast?

(10.9 & 8.8 är olika hållfastheter på stålet. Står alltid präglat på bultskallen)

En bild på en bultskalle med hålfasthetsklass-prägling.

Och en bild på ersättningspluggen till RFS motrerna.

Bifogat

• drian-bolt.gif
    drian-bolt.gif
    93.2 KB · Visningar: 111
  • 50320301.JPG
    50320301.JPG
    118.8 KB · Visningar: 167
Du får gärna utveckla hur en deciliter på en meter hävstång kan bli femtio centiliter på en tjugocentimeter hävstång, jag vill se hur du räknar på det. Jag förutsätter att hävstången är viktlös och inte räknas med alls.

Jag skulle däremot vilja påpeka att 10.9 M6 är väl kanske inget som finns i var mans egendom, men 8.8 är väl kanske vanligare och det som används flitigast?

(10.9 & 8.8 är olika hållfastheter på stålet. Står alltid präglat på bultskallen)

Försökte illustrera på ett enkelt och begripligt sätt hur mycket kraft det gick åt för att åstakomma ett vridmoment på 10 Nm. Jag räknade inte alls. Det fick jag lite snabbt i huvudet till att vara samma sak. 1dl=10 cl 10x1=10 50x0.2=10

Angående hållfasthetsklass så står inte det i siffror på varenda skruv. Bult är för övrigt en annan sak utan gängor om vi nu ska börja vara så himla petnoga. Om det är skruv med tumgänga så är det ofta märkt på ett annat sätt. Men du vet säkert redan hur. Så lägg gärna upp en bild på det med. ;)

Last edited:

8.8 är vanligast. Nu är problemet inte stålets hållfasthet utan snarare aluminiumets i blocken.

Även om jag faktiskt lyckas dra av 12.9 bult i aluminium (legerat)

Ska hem och försöka skruva lite ikväll, hur får jag lättast ur pluggen utan att göra för mycket skada? finns det nått annat sätt än att borra ur den? tänkte försöka ta en tång och spänna pluggen neråt medans jag försöker skruva ur den.

Helicoil eller så svetsar du igen det med alutite alt tigar igen det o gängar nytt men då måste du ta den botten.
Edit: kan ju sopa dit en annan gäng med för att det skall sitta bättre en kraftig rörgänga kanske?

Helicoil eller så svetsar du igen det med alutite alt tigar igen det o gängar nytt men då måste du ta den botten.
Edit: kan ju sopa dit en annan gäng med för att det skall sitta bättre en kraftig rörgänga kanske?

Om det är gängen i blocket som är trasiga så kommer jag nog försöka lösa det med en sån där wurth gänginsatts.

Men det jag undrar över hur jag lättast får ur pluggen.
//Patrik

Om det är gängen i blocket som är trasiga så kommer jag nog försöka lösa det med en sån där wurth gänginsatts.

Men det jag undrar över hur jag lättast får ur pluggen.
//Patrik

Pentyl?:tummenupp

Ta en skruv dragare och kör järnet med den för då lär ju gängan vara helt slut försök att få upp ett spel mellan bult och blocket så du får in något att bända lite försiktigt med.
Sedan när du *lyfter* den så skapar du en liten sido kraft så då borde den komma ut.
Men detta kommer att generera spån på insidan.
Har du provat och värma med varmluft och sedan skruva ut den försiktigt med en förlängare och bara hylsan dvs inget skaft?

Själv så hade jag tänkt mig premiär turen med hojen imorn då jag skulle vart färdig med motorn idag, men det där med att beräkna hur lång tid renoveringen skulle ta va rätt svårt att bedömma nu har jag märkt, grejen är den att jag lyckades med gängpaj till kamkedjesträckaren. Det är ju som gjort att dra sönder skruven när de sitter fjäderjävlel innanför som puttar åt motsatt håll som man ska dra skruven åt, tror den va rätt kass innan också men men nu är den paj. sedan på transmisionskåpan så lyckades jag pajja en gänga och ytterligare en på ett ställe som kåpan var lagad...de går bra för mig :huvet
Tur att man har en sådan finurlig granne som kan göra vad som helst av vad som helts iprincip så han tar med sig grejerna till jobbet och fixar till :)

kamkedjesträckaren sitter fast på motorn med två skruvar. på kamkedjesträckaren sitter det en skruv. jag tror att du kan skruva av den och sticka in en skruvmejsel och skruva upp fjädern så att den inte trycker emot. sen skruvar du dit den på motorn. så kan man i alla fall göra på yamahas motocrossmodeller. funkar klockrent. annars är det svårt att dra dit den utan att ta i för mycket.

Pentyl?:tummenupp

Ta en skruv dragare och kör järnet med den för då lär ju gängan vara helt slut försök att få upp ett spel mellan bult och blocket så du får in något att bända lite försiktigt med.
Sedan när du *lyfter* den så skapar du en liten sido kraft så då borde den komma ut.
Men detta kommer att generera spån på insidan.
Har du provat och värma med varmluft och sedan skruva ut den försiktigt med en förlängare och bara hylsan dvs inget skaft?

Har inte provat med varmluft! skulle man kunna testa, gör man det för att pluggen ska vidga sig lite?

//Patrik

Har inte provat med varmluft! skulle man kunna testa, gör man det för att pluggen ska vidga sig lite?

//Patrik

Jepp men kom ihåg att ta en förlängare bara o hylsan då kan du prova o vinkla den försiktigt med tills det greppar alt tills du kan få under någonting smalt typ en kniv o pressa försiktigt med den.

Jepp men kom ihåg att ta en förlängare bara o hylsan då kan du prova o vinkla den försiktigt med tills det greppar alt tills du kan få under någonting smalt typ en kniv o pressa försiktigt med den.

ok perfekt!
tack så mycket för tipsen!

Försökte i helgen att få bort oljeplugen men lyckas bara inte.
Skulle vilja ha tips på någon firma i närheten av Uppsala/sala/västerås som kan både fixa att ta ur pluggen och sätta dit en wurth gänga eller liknande.
Dvs fixa hela mitt problem.
Eller om det kanske finns någon här som kan tänkas fixa det mot betalning.

Är rädd för att göra saken värre iom jag är inte kan mecka.
Så tipsa gärna!
//MVH
patrik

Last edited:
Men går det verkligen inte att bara ta en poligrip och vålda ut den där bulten med? Vafan, det är ju ett sånt skitproblem så att det borde ha varit fixat samma kväll som det uppstod! :D Jag skulle aldrig ha pallat att ha hojen ståendes så länge.

Sök upp närmaste verkstad så hjälper de dig.

Men går det verkligen inte att bara ta en poligrip och vålda ut den där bulten med? Vafan, det är ju ett sånt skitproblem så att det borde ha varit fixat samma kväll som det uppstod! :D Jag skulle aldrig ha pallat att ha hojen ståendes så länge.

Sök upp närmaste verkstad så hjälper de dig.

Hör du inte på mig att jag är desperat :D
nä men iaf är rädd för att göra för mycket "skada" själv.
Men jag verkar ha hittat en kille nu som kan hjälpa mig.
Hoppas han hinner till helgen då det skulle bli fint väder hörde jag på radion (15-16+)

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick