Jag har aldrig testat BMW 400 men kört rätt många andra scootrar de senaste två decennierna. Har testat allt möjligt från 80 cc (Piaggio) till 850 cc (Gilera), och har ägt ett antal från 125 till 500 cc.
Att köra stor-scooter är som redan skrivits "olika" jämfört med en vanlig mc men också lite lika.
Lika? Ja, en tung mc. Ofta lite väl tung jämfört med vanlig mc. Bekväm. I regel stadig även i ganska hög fart. Ytterfilen på motorvägen är inget problem när du kommit upp 400-500 cc-klassen. T o m min lilla 300:a fixar mil efter mil i 120 på motorväg, rent komfortmässigt.
Olika? Ja, körställningen är i regel mer upprätt. Fötterna har du på ett "golv" och inte på fotpinnar (vilket stressar vissa, de upplever att de inte ha samma koll "med benen på golvet" - men det är en vanesak). Automat - startsnabb vid rödljus. Två handbromsar, vilket också stressar vissa, men även det är en vanesak. Packutrymmet, förstås! Väderskydd!
Accet i hög fart kan vara klent. Det är tunga hojar med måttlig effekt. Men automaten + vrid gör att man kan pinna på rätt duktigt på vanliga landsvägar. Jag vet att det fanns SportHojsBoyz i Göteborgstakten som blev rätt frustrerade när de inte kunde köra från en TMax på kurviga landsvägar. (Nej, det var inte jag, utan en bekant som kör mer frejdigt än vad jag gör.) 500 cc, 47 hästar i ett jämnt effektregister, ett balanserat och bra chassie och en krokig väg. Kan vara hur skoj som helst!