Gå från nakenhoj till offroadhoj?

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Hallå, Jag funderar på att byta ut min MT10SP till en offroadhoj. En Yamaha T700, KTM 890 Adv eller nåt liknande.
Jag vill ha en lätt och smidig offroadhoj som även funkar på asfalt några mil. Och inte helt trött.
Jag köpte en långmilad Honda 600 Transalp för att testa på grus/stigåkning och det var ju skitkul! :) Den är dock för slö och för klumpig tycker jag.:trött
MT10:an är en helt fantastisk hoj! :hjartaDen klart roligaste jag kört. Smidig för sin storlek och lättkörd. Men det är för mkt effekt i den..
Den går alldeles för fort, alldeles för fort, om ni förstår vad jag menar.. Och den ber ju bara om mer. Och där är inte jag så säker så den skrämmer också. Jag vet att det styr jag ju själv, men nåt händer när man gränslar den. ?

Är det nån som har en Yamaha T7, KTM 890 Adv, Triumph Tiger, eller nån annan i samma genre, som kan berätta lite om hur de är att köra på olika underlag? Asfalt, grus osv. + långåka på landsväg.
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Jag bytte från en Triumph Street Triple till en KTM Adventure för fyra år sedan. Största anledningen var att jag ville ta med passagerare på lite längre turer och att jag var sugen på att testa något annat ett tag.

Visst är det inte lika kul på de allra kurvigaste vägarna som med Trajjan, den var ju otroligt underhållande och var helt perfekt för sådant men förutom det så funkar allt bra. Jobbpendlingen går minst lika bra, man sitter högt och med bra överblick och det är inga problem med smidigheten inne i stan. Småturer på kurviga vägar är kul och grusvägar och stigar går ju klart mycket bättre än på Street Triple som hade helt fel fjädring och karaktär för sådant.
Långturer går som en dans, man får plats med mycket packning och man sitter bekvämt. Jag brukar åka iväg två veckor varje sommar (ca 600-700 mil) och med Trajjan var det ganska obekvämt. Dåliga vägar i obygden var en pina förut men nu är det bara att rulla på.
Vill man ha passagerare på långresa så är det vettigt med ordentliga packväskor, kör jag själv så blir det tankväska och packrulle vilket är samma som jag hade på Street Triple, och även fullastad så känns det smidigt och lättkört också på små krokiga alpvägar och grusstigar. Man får såklart tänka till lite med en större hoj, speciellt om man som jag bara når ner med ena tån, så att man stannar där det går att hålla balansen osv. Har dock bara lyckats välta en gång och det var på en grusparkering, blev inte en skråma på hojen.

Ska snart byta ut hojen mot något mindre då tanten inte vill åka på långtur längre och då är det lite överdrivet med så stor maskin bara för mig.
 

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag bytte från en Triumph Street Triple till en KTM Adventure för fyra år sedan. Största anledningen var att jag ville ta med passagerare på lite längre turer och att jag var sugen på att testa något annat ett tag.

Visst är det inte lika kul på de allra kurvigaste vägarna som med Trajjan, den var ju otroligt underhållande och var helt perfekt för sådant men förutom det så funkar allt bra. Jobbpendlingen går minst lika bra, man sitter högt och med bra överblick och det är inga problem med smidigheten inne i stan. Småturer på kurviga vägar är kul och grusvägar och stigar går ju klart mycket bättre än på Street Triple som hade helt fel fjädring och karaktär för sådant.
Långturer går som en dans, man får plats med mycket packning och man sitter bekvämt. Jag brukar åka iväg två veckor varje sommar (ca 600-700 mil) och med Trajjan var det ganska obekvämt. Dåliga vägar i obygden var en pina förut men nu är det bara att rulla på.
Vill man ha passagerare på långresa så är det vettigt med ordentliga packväskor, kör jag själv så blir det tankväska och packrulle vilket är samma som jag hade på Street Triple, och även fullastad så känns det smidigt och lättkört också på små krokiga alpvägar och grusstigar. Man får såklart tänka till lite med en större hoj, speciellt om man som jag bara når ner med ena tån, så att man stannar där det går att hålla balansen osv. Har dock bara lyckats välta en gång och det var på en grusparkering, blev inte en skråma på hojen.

Ska snart byta ut hojen mot något mindre då tanten inte vill åka på långtur längre och då är det lite överdrivet med så stor maskin bara för mig.
Tack för svar! :) Det är en KTM med "big-block" (1000-1290?) du har antar jag? De kan jag tänka mig är kanon på långåka. ?Är de små jag nämnde för klena tror du? Jag har snöat in rejält på en T7:a, men jag är rädd att de inte är kul om man ska åka längre? Att jag vill ha en mindre är att de blir för höga annars och vill ha lite närmare backen då man åker offroad. Jag är 172cm och en 1290Adv skulle inte funka alls då som du förstår. ?
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Tack för svar! :) Det är en KTM med "big-block" (1000-1290?) du har antar jag? De kan jag tänka mig är kanon på långåka. ?Är de små jag nämnde för klena tror du? Jag har snöat in rejält på en T7:a, men jag är rädd att de inte är kul om man ska åka längre? Att jag vill ha en mindre är att de blir för höga annars och vill ha lite närmare backen då man åker offroad. Jag är 172cm och en 1290Adv skulle inte funka alls då som du förstår. ?

Jag är också 172cm och det går an med en riktigt stor maskin men man har nog mer kul med en lite smidigare, det blir ju mer lättkört om man ska ut på bökigare äventyr i terrängen. Där har du nog tänkt rätt. Jag har en 1050 som väl är den lägsta av de stora KTM-modellerna, de med lång fjädring och stora hjul är rejält höga.
Har testat T7, med rallysadel, och den är ganska hög också. Tyckte inte att den kändes mindre än min egen maskin men den var skön att köra och verkade väl ihopskruvad. Tycker nog att 790 är lite smidigare och har ett chassie som är mer lätthanterligt på gatan, den har ju dessutom mera ös i motorn och annan karaktär. T7 känns väldigt mycket som en off-roadmaskin, lång fjädring och en motor som ger vrid tidigt.

Tappet i hästkrafter märks ju en del om man vill gasa hårt, speciellt på lite större väg där man kan ösa på. Det blir ju inte alls samma knuff ut ur kurvorna med en mindre motor. Tror ändå att det vägs upp av att man har en maskin som inte gör bort sig på sämre vägar, en sportig hoj är ju inte jättekul på grusväg även om det går.

Långresa är nog egentligen inga problem, på transportsträckorna med motorväg tycker jag att det ändå blir för jobbigt och går åt för mycket soppa om man ligger länge i väldigt hög hastighet. Jag håller mig runt 120-130 på autobahn oavsett hoj, då är man lätt nere i alperna på en dag från att man kliver av nattfärjan i norra Tyskland.


Jag tycker du ska försöka provåka några olika modeller så du får känna på hur de känns, det är inte alltid som man tror. Jag hade från början siktat in mig på en Tiger 800 men efter en rejäl provkörning tyckte jag att den var både tråkig och obekväm...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har en Tenere 700 rally 2021. Och frun har en ktm 890 adventure s 2021. Kortfattat så är T7 väldigt mycket mera grus och adventure s mycket mera gata. Men båda funkar på dom flesta underlag. Ska du köra mera landsväg än grus skulle jag gå på en ktm. Det fattas inte effekt i T7 men den kräver lite varv innan den vaknar.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hallå, Jag funderar på att byta ut min MT10SP till en offroadhoj. En Yamaha T700, KTM 890 Adv eller nåt liknande.
Jag vill ha en lätt och smidig offroadhoj som även funkar på asfalt några mil. Och inte helt trött.
Jag köpte en långmilad Honda 600 Transalp för att testa på grus/stigåkning och det var ju skitkul! :) Den är dock för slö och för klumpig tycker jag.:trött
MT10:an är en helt fantastisk hoj! :hjartaDen klart roligaste jag kört. Smidig för sin storlek och lättkörd. Men det är för mkt effekt i den..
Den går alldeles för fort, alldeles för fort, om ni förstår vad jag menar.. Och den ber ju bara om mer. Och där är inte jag så säker så den skrämmer också. Jag vet att det styr jag ju själv, men nåt händer när man gränslar den. ?

Är det nån som har en Yamaha T7, KTM 890 Adv, Triumph Tiger, eller nån annan i samma genre, som kan berätta lite om hur de är att köra på olika underlag? Asfalt, grus osv. + långåka på landsväg.
Här finns lite att läsa om Yamaha T7. Skrolla fram lite i tråden för i början är det bara spekulationer och funderingar. (Hojen var inte släppt ännu när tråden startades) :)

 

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Provköra alla är det bästa såklart. :) Men då jag har 7-12 mil till alla märken och de inte ligger åt samma håll blir det tidsödande. Och svårt med dagtidsjobb att hinna åka till alla. Men samtidigt kul också förstås. Så jag tänkte försöka "sålla bort" några här.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
För att krångla till det lite till, skulle jag vilja propagera lite för den hoj jag själv kör: Honda CRF1000/1100L Africa Twin. Kanske inte jätteliten och smidig, men förvånansvärt lätthanterlig och kompetent på de flesta underlag.
Helt ok på långfärd också när man äntligen fått till vindskyddet (ett problem på ALLA adventurehojar).
Får du tillfälle, prova gärna DCT också. Jag var skeptisk till automatlåda på grusmaskin, men skulle aldrig byta bort den nu.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Bara en tanke...

Du har inte funderat på en Motard, typ Ducati Hypermotard? Klart roligaste hojen jag haft, och den är rolig i "vettiga" hastigheter.
 

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Honda finns också inom räckhåll. ca 8 mil bort.
Jag har funderat en del idag. Det kanske är en adventurehoj jag ska ha. En långåkarhoj man kan åka grus med om det behövs.
Tracer9GT?
Sen skaffar jag nåt annat för grusbus här hemma?
 

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Bara en tanke...

Du har inte funderat på en Motard, typ Ducati Hypermotard? Klart roligaste hojen jag haft, och den är rolig i "vettiga" hastigheter.
Jag kollade på Multistrada. Men prislappen skrämde mig. ? Nu var det iofs en V4S.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag kollade på Multistrada. Men prislappen skrämde mig. ? Nu var det iofs en V4S.
Tänkte snarare på Hypermotarden. Jag gick från Hypermotard till Multistrada 1260 för ett par veckor sen och känner igen lite vad du menar med att farten trissas upp...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För att återgå till TS fråga då...

Kort svar på frågan: Provkör, provkör, provkör och så provkör du, sen kan du förmodligen svara på din egen fråga... :)

Långt svar: Att köra adventurehoj innebär att man inte längre behöver bry sig om underlaget. Man kan köra precis överallt, oavsett om det är motorväg eller enduro. (Pol Tarres avslutade precis Romaniacs 4 dagars vrålvärsta endurotävling med en visserligen hårt ombyggd T700. Chris Birch som är hojcoach etrxaordinär och gammal Hard Enduro förare kör gärna sin KTM 790 Adv R på ställen jag inte en skulle promenera till, så viss går det... :)

Du har att välja på småhojarna såsom KTM 690/husky 701/DRZ450, XT600 osv för lite tuffare offroad men är obekväma på resor
Du har de lite större väghojarna med grusegenskaper såsom Transalp och V-Strom
Du har mellanklass Adventure såsom T700, KTM 790/890
Och du har elefanterna såsom GS 1250 och KTM 1290

Alla tillför nånting och har olika egenskaper. För- och nackdelar.

I min värld är de bästa hojarna allround de som vi kallar mellanklass såsom T700 och KTM 790/890. De har verkligen allt och är faktiskt väldigt bra på allting. De är inga kompromisser som många tror. Lasta en 890 med full packning och kör autobahn i 180 så går det alldeles utmärkt, precis som med en GS eller 1290 Adv. Kör och busa grusväg så känns T700 och KTM 790/890 som värsta rallymaskinerna och man kan köra sjukt fort, smidigare än på storhojarna.
Vill du även köra småstigar och kanske ta en sväng på hyfsat torr endurobana så går det också väldigt bra, betydligt bättre än på de stora hojarna.

I slutänden är det dock alltid bara föraren som avgör. Är man duktig på att köra hoj och lite anpassningsbar så kan man åka jorden runt på en fullastad 250, likaväl som på en GS, det är bara de egna premisserna som sätter begränsningarna. Du blir lycklig oavsett hoj som du väljer, det är själva adventurekörningen som är rolig. Vi har 8000 mil med grusvägar, använd dem... :)



 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag köpte en t700 2020 och körde i nästan 200mil..sålde den då den är hög, topptung och ja tung. Dessutom är den själlös, den tar dig från a till b men det saknas något. Provkörde 701enduro med ergonomisk sadel och jag var fast. Har nu kört 290mil med min 701 och jag älskar den hojen, den gör allt. Senast körde jag 25 mil asfalt och det går det med :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag köpte en t700 2020 och körde i nästan 200mil..sålde den då den är hög, topptung och ja tung. Dessutom är den själlös, den tar dig från a till b men det saknas något. Provkörde 701enduro med ergonomisk sadel och jag var fast. Har nu kört 290mil med min 701 och jag älskar den hojen, den gör allt. Senast körde jag 25 mil asfalt och det går det med :)
Vad dillar du om? Själlös? Haha jag har aldrig haft en hoj som jag kört så mycket bakhjul med som T7, och då har jag ändå haft en 690 duke. Topptung det är den! Men man vänjer sig rätt snabbt. Sen kostar en sänkning bak typ en tusing och fram sänker man den gratis. Och sänkning gör stor skillnad om man är kort. Nä Själlös är den som inte använder gasen ordentligt. ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Håller med Mingves, jämfört med min 790 Rally så är T700 lite "sanitär" och tråkig... :D
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Skulle gissa att det beror på att den är lite sävligare i gassvaret än vad tex en kåtte i Street mode är.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Går det att hitta vridmomentskurvor på de olika cyklarna för att göra en jämförelse den vägen?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skulle gissa att det beror på att den är lite sävligare i gassvaret än vad tex en kåtte i Street mode är.
För att inte tala om en kåtte i rally mode, då blir det nästan för mycket om man inte är riktigt på tårna :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Håller med Mingves, jämfört med min 790 Rally så är T700 lite "sanitär" och tråkig... :D
:7peta Nu jämför du äpplen o päron , husky 701 o t700 var jämförelsen en 790 är nåt helt annat om du inte trollar bort en cylinder ;) tycker själv allt encylindrigt är skittrist på asfalt mycket moppekänsla ,så 25mil nej tack grus o ju lösare ju bättre eller mindre Stig .
en gammal xt600 från tidigt 90-tal har bättre komfort på landsväg än en ktm från i år faktiskt , körde 3000 mil pendling på en sån med mindre vibrationer i styret än en by vilket är ganska usel utveckling av komfort om man nödvändigtvis bara ska transportera sig
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top