Gå ur Facebook?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hej!
Är nu trött på skiten, ger mig inget annat än stress. Någon som vet hur man går ur facebook?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Du kan inte gå ur sekten.
Ända sättet är att logga ur kontot och aldrig mer logga in. Alla bilder, text mm äger facebook.

Själv har jag aldrig gått med. Men när min sambo gick bort så fick jag forska i hur jag skulle ta bort hennes konto. Bara att logga in så är hennes aktivt igen...

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Ta bort alla bilder inlägg mm o logga aldrig in igen bara. Därimot har jag hört något om nåt företag som kan hjälpa en o bli av me fb konto. Mins dock inte va dom hette men testa googla fram de.

Lycka till!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Security settings/Deactivate account.

Verkar inte som hjärnforskning att lista ut. Vet många som lyckats ta bort sina konton inkl alla bilder de lagt upp.

Smagatusk

Guest
Jag tog bort alla bilder, ändrade mailadressen som jag angett, ändrade mitt namn, födelseår, ort land och allt annat jag kunde komma på. Sen avreggade jag mig.

Finns kontot kvar, så är det fan i mig inte mitt i alla fall! :D

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Du kan inte gå ur sekten.
Ända sättet är att logga ur kontot och aldrig mer logga in. Alla bilder, text mm äger facebook.

Nej, de äger inga bilder man lägger upp. De har rätt att använda, dela vidare osv, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna se och dela andras bilder med varandra. Det står ganska klart och tydligt i användarvillkoren:

"Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook och du kan reglera hur det ska delas med hjälp av dina sekretess- och applikationsinställningar. Dessutom gäller följande:
För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."

Alltså: "Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook" talar för sig självt, det är ingen som tar ifrån dig ägarrätten.

"För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar" Det fetstilta innebär att om du valt att enbart dela det du lägger upp med dina vänner så är det dina vänner det kan delas med - inte fler. Väljer du en offentlig inställning kan det delas med alla, även såna som inte är medlemmar på Facebook. Helt upp till dig och det handlar inte om att Facebook vill sälja ditt material vidare till en tredje part, som många vill tro. Det handlar helt och hållet om delningsfunktionen som finns på sidan.

"Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det." Är väl också ganska tydligt, tar du bort ditt konto så har inte Facebook någon rättighet att använda ditt innehåll längre.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Googla och läs på lite det är inte så lätt som man tror att lämna facebook. Om man bara avregistrerar sig på det sätt som intuitivt verkar rätt så kommer fortfarande allting ligga kvar vilande och man kan när som helst återskapa sitt konto.

Att totalt ta bort allting är lite omständligare men det är praktiskt möjligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det bästa sättet att för evigt stänga av sitt konto är väl att få det låst pga obsceniteter och jävligt uppförande?
I övrigt går det ju i praktiken inte att ta bort konto, bara stänga av. Men du kan ju börja med att ta bort allt och sedan deaktivera.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det går att ta bort kontot på ett sådant sätt att du aldrig kan återaktivera det igen. Det är bara det att det finns inget sätt att göra det från menyerna inne i Facebook, där finns bara möjligheten att deaktivera det.

Här är en länk till att ta bort kontot permanent.
https://www.facebook.com/help/224562897555674

Jag tog själv bort mitt konto helt den dagen jag kom på att jag inte använde det längre.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har aldrig gått med där, kanske löjligt men litar liksom inte riktigt på det där...
Men sista året har det uppkommit saker som gjort att jag ibland funderat lite på saken, senast nu igår då vi var ute och åkte ett gäng, där många var "nya"... och det fotades och alla bilder skulle hamna på FB.
...och nästa körning skulle annonseras via FB.

Så funderade ännu mer på att gå med.

Och sen ser man här att folk har som "intresse" att gå ur, att det enligt vissa inte går, mm, mm....

Nu blir man ju fundersam igen... åt andra hållet... dvs mitt första håll.
:död

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det påstås att om man avaktiverar sitt konto och sen startar ett nytt konto med samma mail så får man sina gamla vänner som vänförslag.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
En kompis var inne och trolla i en tråd för unga hästtjejer. Då tog facebook bort allt som hade med det kontot att göra. Ingen kan hitta ett spår av det någonstans.

Så, byt namn och börja trolla bland barn.

Men det är klart att det går att ta bort. Sluta vara så paranoida. Det hjälper inte. Det är ju inte så att de inte kommer och tar dig bara för att du är paranoid.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men sluta fjanta dig. Gå med och kolla om det är något för dig. De flesta användarna använder det just så. Man har några grupper som man kollar i. Annars gör man inte så mycket mer än att dela lite semesterbilder som mamma och andra vill se.

Jag har aldrig gått med där, kanske löjligt men litar liksom inte riktigt på det där...
Men sista året har det uppkommit saker som gjort att jag ibland funderat lite på saken, senast nu igår då vi var ute och åkte ett gäng, där många var "nya"... och det fotades och alla bilder skulle hamna på FB.
...och nästa körning skulle annonseras via FB.

Så funderade ännu mer på att gå med.

Och sen ser man här att folk har som "intresse" att gå ur, att det enligt vissa inte går, mm, mm....

Nu blir man ju fundersam igen... åt andra hållet... dvs mitt första håll.
:död

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Det påstås att om man avaktiverar sitt konto och sen startar ett nytt konto med samma mail så får man sina gamla vänner som vänförslag.

Punkten efter den jag citerade förut:

"När du tar bort Skyddat innehåll, tas det bort på ett sätt som liknar det när du tömmer datorns papperskorg. Du är dock införstådd med att borttaget innehåll kan finnas kvar i säkerhetskopior under en rimlig tid (men inte är tillgängligt för andra)."

Det är väldigt lättläst text, korta stycken och mycket i punktform och står dessutom alldeles i början av användarvillkoren.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Punkten efter den jag citerade förut:

"När du tar bort Skyddat innehåll, tas det bort på ett sätt som liknar det när du tömmer datorns papperskorg. Du är dock införstådd med att borttaget innehåll kan finnas kvar i säkerhetskopior under en rimlig tid (men inte är tillgängligt för andra)."

Det är väldigt lättläst text, korta stycken och mycket i punktform och står dessutom alldeles i början av användarvillkoren.

Vilket inte har med saken och göra? :confused:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men sluta fjanta dig. Gå med och kolla om det är något för dig. De flesta användarna använder det just så. Man har några grupper som man kollar i. Annars gör man inte så mycket mer än att dela lite semesterbilder som mamma och andra vill se.

Verkligen.

Jag använder FB till typ allt. Chattar med polare, delar bilder och meningslös info så mamman kan va lugn, roddar grupper för allt möjligt inom både hojåkat, föreningar, plugg, jobb osv.. Fester annonseras bäst via FB där man kan få med kartor, info, bilder, tider och skicka gruppmail på ett jäkligt effektivt sätt etc..

Dessutom sitter jag nu för två olika föreningars räkning och roddar "sidor" som också är sjukt bra både internt och externt för att sprida information och ha en bra kommunikationskanal mot sin omvärld. Tusen ggr bättre än en hemsida ingen besöker iaf.

Jag har definitivt åsikter om att flödet fylls av bilder på folks mat, eller åtskilliga inlägg om dagen gällande allt från att nåns chef är dum i huvet till loose stool.

De som förpestar ens flöde ryker som vänner eller så stänger man bara av aviseringarna för dem så att man slipper läsa skiten. Ibland är det bra att ha kontaktytan iaf.

Nu när man kan dela dokument och sånt på ett enkelt sätt direkt i PM också så är det ett sjukt bra arbetsverktyg. Vi använder det jättemycket i plugget, startar en gruppchat bara så har man ett snabbt och smidigt flöde direkt där som funkar både på dator och telefon för alla.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO