Går bara på 2 cylindrar

Ducce Micke

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
2002-Ducati ST2
Hej!
Har precis införskaffat mig en Honda cbx 550 F2. Satte i ett nytt batteri idag och startar upp den, startar direkt men ingen tomgång och sen så går den bara på dom 2 cylindrarna. Någon som vet vad detta kan bero på. Finns det 2 tändspolar på en sån så kan det kanske vara det men tror bara att det finns 1. Kan det vara tändstiften? Kände på cylindrarna och höger sida varm medan vänster sida kall.
Tacksam för hjälp
Micke

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Borde vara 2 spolar,kolla kontaktstyckena till spolarna innan du byter,hade en ärgad kontakt på min så den bara tände på 2cyllar.

Henrik

Ducce Micke

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
2002-Ducati ST2
[ Ja jag får nog kolla det. Den har stått i 2år och bara uppstartad ibland.
Så kan tänka mig att kontakter och allt annat behöver sig en genomgång. När jag köpte den i fredags så gick den som den skulle innan jag lastade den på släpet.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
[ Ja jag får nog kolla det. Den har stått i 2år och bara uppstartad ibland.
Så kan tänka mig att kontakter och allt annat behöver sig en genomgång. När jag köpte den i fredags så gick den som den skulle innan jag lastade den på släpet.

Eftersom att det är BÅDA cyl på ena sidan av motorn som blir varma så är det INTE tändspolarna. Dom sitter kopplade så att yttre, resp, innre jobbar tillsammans.

99% beror det på förgasarfel. Väldigt vanligt när den stått länge.
Har man riktig tur kan det räcka att knacka lite försiktigt på förgasarna. Men risken är stor att du måste mecka itur och göra rent dem.
Men..... då vet du att det är rent sedan.

Förgasarefel kan döda tändstiften. Så byt till nya. Även stift med gnista kan jävlas.

Mats

Ducce Micke

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
2002-Ducati ST2
hej igen!
Har precis startat bettan igen för att kolla lite mer nogrannt. Det är 1 cylinder som inte blir varm alltså 3 funkar 1 är kaputt. Ska ta ut mc till en kompis som har bättre garage så man kan skruva ner och kolla över. Kan ju vara en tändkabel eller så oxå. Sen borde det inte ha med det att göra att jag tvättade den igår men man vet ju aldrig.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept