Går bara på tre...

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Såld!
Hej på er...

Igår tog tjejen o jag en sväng på typ 30 min genom stan, åkte sen till en kompis, hojen lämna vi ute i typ två timmar och sen när vi skulle iväg så gick den bara på tre cylindrar. :(

Åkte direkt till garaget o börja plocka ner hojen. Det jag hann med va att kolla tändstift, tändhatarna "spolarna" och kablar.
Tänkte felsöka vidare idag, ska kolla förgasarna om det är stopp i nån...

Har någon tips eller varit med om liknande?

-97:ans GSXR-600
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Igenslaggade tändstift ger gnista vid låg eller ingen kompression. Däremot när det är iskruvat och kompression går upp emot 12:1 så kommer gnistan att kortslutas via de oförbrända kolföreningarna (sotet).

Körde du mycket lugnt innan och efter det hände så är chansen 99% att det är ett tändstift som inte ger gnista. Du har då förmodligen fettat upp tomgång och lågfart så att stiften slaggar igen. Kan fixas genom att bränna stiftet/mittelektrodens isolatordel körsbärsröd med gasolen.

Hur ser stiften ut annars, dvs isolatordelen i mitten? Svarta, mörkröda, ljusbruna, gråvita eller ser de sprillans nya ut?
Dvs för fet, normal eller för klen?
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Bj.O.rn skrev:
Hähä.. gammalt rallytips :tummenupp

/B

Jag har alltid eldat på mina stift.. det började med en Saab 99 turbo... den var så påställd i laddning, så för att få den att inte spika så måsta man spjäla på mekansprutet vilket gjorde att mán dränkte stiften vid "käringkörning"....

Mathias
 

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Såld!
Ja, jag körde ganska lungt och som skrivet va vi två på hojen och det är inte så ofta det händer... Lite tungt för motorn + slö körning kanske orsakade problemet...

Stiften va typ ljus bruna nästa mörka...

Nu skall jag til garaget och felsöka vidare...

Tack!

andersbrink skrev:
Igenslaggade tändstift ger gnista vid låg eller ingen kompression. Däremot när det är iskruvat och kompression går upp emot 12:1 så kommer gnistan att kortslutas via de oförbrända kolföreningarna (sotet).

Körde du mycket lugnt innan och efter det hände så är chansen 99% att det är ett tändstift som inte ger gnista. Du har då förmodligen fettat upp tomgång och lågfart så att stiften slaggar igen. Kan fixas genom att bränna stiftet/mittelektrodens isolatordel körsbärsröd med gasolen.

Hur ser stiften ut annars, dvs isolatordelen i mitten? Svarta, mörkröda, ljusbruna, gråvita eller ser de sprillans nya ut?
Dvs för fet, normal eller för klen?
 

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Såld!
Nu går den på fyra...

Jag vet inte riktigt vad jag gjorde men nu går den....
Plocka bort förgasarbryggan och kolla lite mer på stiften sen plocka jag ihop den och den gick på alla fyra när jag starta...
Kanske glapp kontakt...?
Jaja... :D
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top