Går dåligt på högre varv

Solid_hazard

Anlitad
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Ninja ZX9R
Hej!

Är ny på detta forumet. Över huvud taget ny på motorcyklar.

Har skaffat mig en Yamaha YZF600R Thundercat -98.

Den gick bra ett tag då jag bara startade den ibland och körde en liten sväng men så den blev varm iaf. Sen gick den lite sämre på höga varv mot slutet.

Bytte stift, olja, luftfilter. Men vid provstart så sjunger den bra på lågt varv men vid högre så bluddrar den. Den går inte att varva upp rent.
Tändföljden är rätt. Har provat med både luftbox och utan. Det som jag såg när jag monterade isär allt var att ena kabelskon till en tändspole var lite bränd så isoleringen på skon hade smält bort lite. Det stiftet som skon satt på, på spolen var lite ärjad. KAN det var så att det är spolen som är gången på något sätt som gör hela baletten åt he*****? Lägger med en bild så man ser den brända kabelskon till vänster på spolen.


Varvräknaren har fått spelet med. Den står på 0 när motorn är på. Sen gör den ett eget system och sticker upp till 8000, sen ner till 1000 och sen ner till 0 igen. Sen gör den så hela tiden med några sekunders mellanrum.



Är det nån som är en fena på det här och kan hjälpa mig med lite tips så vore det kanon. För jag tror inte MC-verkstan blir så glada om man kommer in med en "hojj" i godis byttor:)




MVH Andreas
 

Bifogat

  • DSC01185.jpg
    DSC01185.jpg
    220.9 KB · Visningar: 103
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Det där med varvräknaren är iaf en felkod, kommer inte ihåg vad det visar. Återkommer om jag hittar det.
 

Solid_hazard

Anlitad
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Ninja ZX9R
Det där med varvräknaren är iaf en felkod, kommer inte ihåg vad det visar. Återkommer om jag hittar det.

Jaha, men då kanske man kan gå in med koden till MC-verkstan så kanske de kan ta reda på vad det är? Men vad är det för felkoder den kan läsa? Kan den säga varför den går som den gör? Har ju ingen instruktionsbok.

Visste inte att man kunde se sånt på en mätare. Trodde den var för gammal för sånt:)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Det där med varvräknaren är iaf en felkod, kommer inte ihåg vad det visar. Återkommer om jag hittar det.
Har allt för mig att jag också hört det där, är det inte EXUP-ventilen som varnar för att den sitter fast eller dylikt?

Man ska väl inte gissa här, men kanske var det "det" som du syftade på?
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Är ingen specialist på denna cykel men googlade lite bara för intressets skull.

Detta från yzf600r.com

------8<--------------8<----------------
The CDI unit controls the tachometer and has 2 built-in codes to warn you when something has gone awry.


Tach readout: 0......3000rpm.......0........actual engine speed...... repeat

Throttle position sensor is disconnected or the reading is outside of the normal band.



0......8000rpm.......0.......actual engine speed.... repeat

Fuel level warning system has an open circuit somewhere. Either the level sender is bad, has a bad ground connection, the connector (small green connector under tank on left side of bike) is disconnected, or the bulb itself is blown.

------8<--------------8<----------------
 

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
Kan inte svara på om det är samma. Men min gamla FZR 600 gjorde nått liknande när laddregulatorn gick åt h-vete. Varv räknaren drog i botten sen gick den aldrig över 4000 varv.

När detta hände gick soppa pumpen åt skogen. Fick köra på självtryck till förgasren hem i 40 mil.

testa å fyll tanken och fula förbi soppa pumpen.

Hoppas det hjälper dig lite
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Nu kom jag på vad det kan vara. Är det inte så att du har glömt att koppla dit sladden till bränslepumpen eller någon kontakt som sitter på tanken?
För exakt sådär blev det när jag förgasarsynkade en FZR600. Då fick ha hojen igång utan den ordinare bensintanken. Och då blev det exakt sådär med mätaren.
Kolla så du verkligen har alla kontakter ihopkopplade från tanken.
 

Solid_hazard

Anlitad
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Ninja ZX9R
Är i garaget nu. Testade att koppla på slangen från förgasarna direkt till tanken utan pumpen. Då varvade den ur på tomgång som om inget hade hänt. Går det då att utesluta att soppapumpen är väck? Hur ska pumpen låta? Den puttrade när den var utan påkopplade slangar. Vet bara hur bilpumparna låter. Ett surrande ljud. Kan man provåka med hojjen utan pump? Är i garaget nu. Därför alla frågor då jag ändå är här. Hoppas någon kan svara på detta nu ikväll.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Är i garaget nu. Testade att koppla på slangen från förgasarna direkt till tanken utan pumpen. Då varvade den ur på tomgång som om inget hade hänt. Går det då att utesluta att soppapumpen är väck? Hur ska pumpen låta? Den puttrade när den var utan påkopplade slangar. Vet bara hur bilpumparna låter. Ett surrande ljud. Kan man provåka med hojjen utan pump? Är i garaget nu. Därför alla frågor då jag ändå är här. Hoppas någon kan svara på detta nu ikväll.

Jag är inte helt hundra. Men om du har tanken uppe och så har du ett finger på pumpen om du vet vart den sitter. Så när du trycker på startknappen känner du ett rejält dunkande i pumpen.
Har för mig på din modell låter den inget när man vrider på tändningen till skillnad från min som pumpen går igång direkt.

Annars kan ta bort slangen från pumpen till förgasarna och se om den pumpar.
 

Solid_hazard

Anlitad
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Ninja ZX9R
Jag är inte helt hundra. Men om du har tanken uppe och så har du ett finger på pumpen om du vet vart den sitter. Så när du trycker på startknappen känner du ett rejält dunkande i pumpen.
Har för mig på din modell låter den inget när man vrider på tändningen till skillnad från min som pumpen går igång direkt.

Annars kan ta bort slangen från pumpen till förgasarna och se om den pumpar.


Var på 2st MC-service verkstäder idag och berättade att hojjen går fint utan pumpen men som skräp med pumpen. Ville bara höra vad dom sa, om det bara kunde vara pumpen som var pajj då. Men fick inga direkta säkra svar från någon av verkstäderna...
Den ena verkstad sa att jag skulle testa att köra pumpen så den får pumpa ut soppan i en dunk, för att se om det är ett bra och jämt flöde. Har inte testat det än. Men om det är så att den pumpar ut soppa då, är det inte den som är pajj då eller!? Vill ju inte köpa en ny pump och sätta dit, och så går den skit iaf.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Var på 2st MC-service verkstäder idag och berättade att hojjen går fint utan pumpen men som skräp med pumpen. Ville bara höra vad dom sa, om det bara kunde vara pumpen som var pajj då. Men fick inga direkta säkra svar från någon av verkstäderna...
Den ena verkstad sa att jag skulle testa att köra pumpen så den får pumpa ut soppan i en dunk, för att se om det är ett bra och jämt flöde. Har inte testat det än. Men om det är så att den pumpar ut soppa då, är det inte den som är pajj då eller!? Vill ju inte köpa en ny pump och sätta dit, och så går den skit iaf.

Bara att testa då...
 

Solid_hazard

Anlitad
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Ninja ZX9R
Pinsamt nog kom jag på vad felet var på hojjen. Pumpen gick som den skulle. Men har ju behövt starthjälp för att hojjen skulle gå igång varje gång man ska provstarta. Batteriet var helt slut och tar inte åt sig någon laddning. Men det var ju inte det första jag tänkte på:S
Glömde stänga av starthjälpen sist när jag höll på med hojjen och då varvade den ur utan problem. Men så fort jag stängde av laddaren så bluddrade den. Men generatorn laddade som den skulle. Lät man den stå och puttra på tomgång i ca 1 min så kunde man göra 2st uppvarningar sen började den bluddra igen. Så ska köpa nytt batteri idag:)

Jajja, man lär sig av sina misstag. Tack för hjälpen iaf:)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Skönt att det löste sig till slut då :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top