(går)Dagens licenskurs (del2) I Linköping. Räjsingdags!

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Dagen börjades med att lasta in ”lill-tjejen” i det ifrån Statoil inhyrda släpet. Nästa stopp var att plocka GP’s lilltös och Lisas monster till R1’a. Väl ilastade startade färden mot Linköping och Sviestad. Vi var morgontrötta och något försenade, men dock laddadet till 1000. Åtminstone i framsätet. GP den stackaren var ledbruten efter 10 dagars skidåkande och satt och beklagade sig i baksätet.

Väl framme i Linköping, något försenade, kom vi insladdande i depån precis till genomgången med Micke. Efter detta var det bara att lasta ur hojarna och packa in sig själv i skinnstället. Här skulle det köras.

Som Goodstuff redan har beskrivit började dagen med lite ”sajting” av banan, och gradvis höjning av tempot. Efter lunch lite startträning och sedan friare körning.

Dagen var en höjdare trotts det något kylslagna vädret, banan höll sig mestadels torr och när temperaturen i både kropp och däck steg ökade farten och nerläggen.

Var första körningen för mig på nya hojen och jag kan berätta att den går som en skållad bäver, bara man håller varven uppe. Dock small det till rätt regält när hojarna med högre CC swischade förbi på rakorna. Kan ju trösta mig med att hon går vääääldigt fort i böjarna iaf. Och det är ju det som räknas, eller hur? ;)

Dagen avslutades på ett något dramatiskt, men dock lärorikt sätt. Andra kurvan i S-et gick jag lite för snävt och lade ner knäpucken, inte i asfalten, utan i gräset. Det fungerade inte så bra. Tappade balansen totalt när pucken högg tag i myllan. Blev tvungen att räta upp och köra rakt ut i terrängen istället för att vackert knäskrapa mig igenom kurvan. Höll mig på hjulen men då farten fortfarande var relativt hög och det, till synes, hårda järnräcket kom allt närmare var det inte mycket mer att göra än att lägga lill-tösen på sida och agera jordfräs. Gräs är mjukare än stål. Ett clipon i en onaturlig vinkel och en något böjd bromspedal blev resultatet. Ingen fara med andra ord.

Och jag vill tillägga att jag INTE crashade, jag höll i styret hela tiden! :rolleyes:

Don Quixote skrev:
Zpix gick av under friträningen och stod sen bakom staketet och såg skamsen ut.
Nej, inte skamsen, svettig och trött efter att ha flängt banan runt och sedan släpat en hoj genom gräset till sidan av banan :D

Skönt att man har hoj som är till för att palla en marksyning eller två, för det lär ju inte varit sista gången...

Vi ses på banorna i sommar! :tummenupp

Ett stort tack till instruktörerna i LMS, ni är ena riktigt trevliga killar och tjej(er?)! Tack för en bra dag på banan...

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
ZpiX skrev:
körning.

Och jag vill tillägga att jag INTE crashade, jag höll i styret hela tiden! :rolleyes:

Om nu jag förstått reglementet rätt så finns det någont som heter "Down Is Out" oavsett om du håller i styret eller inte!

/ Mr.J

ZpiX

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: (går)Dagens licenskurs (del2) I Linköping. Räjsingdags!

Mr.Jim skrev:
Om nu jag förstått reglementet rätt så finns det någont som heter "Down Is Out" oavsett om du håller i styret eller inte!

/ Mr.J

Äh, tyst på sig!

(jag vet, men det har blivit lite av en grej det där med "Jag höll i styret hela tiden!" :rolleyes: )

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Bra beskrivet :) Visst kan man snacka kurvhastigheter med gamla bettan :tummenupp
På´t igen bara. Det är genom krascherna man flyttar gränser ;)

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Re: Re: Re: (går)Dagens licenskurs (del2) I Linköping. Räjsingdags!

ZpiX skrev:
Äh, tyst på sig!

(jag vet, men det har blivit lite av en grej det där med "Jag höll i styret hela tiden!" :rolleyes: )

Dumma mig :smasha

ZpiX

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gulsvartkawwa skrev:
Bra beskrivet :) Visst kan man snacka kurvhastigheter med gamla bettan :tummenupp
På´t igen bara. Det är genom krascherna man flyttar gränser ;)

För 17, en marksyning är inget som skrämmer ZpiX'en. Var kul på sitt sätt :rolleyes:

Förresten, såg att det fotograferades och filmades en hel del. Om det är någon som har bilder eller film från gårdagen (25/5) skulle det vara kul att se dom.

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
ZpiX skrev:
Kan ju trösta mig med att hon går vääääldigt fort i böjarna iaf. Och det är ju det som räknas, eller hur?

Så rätt, så rätt.... Fast det gäller väl förstås inte på bantävlingar, då är det fortast runt banan som gäller :(

ZpiX

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: (går)Dagens licenskurs (del2) I Linköping. Räjsingdags!

Ace Niki skrev:
Så rätt, så rätt.... Fast det gäller väl förstås inte på bantävlingar, då är det fortast runt banan som gäller :(

Jo, så klart. Men om någon kör om mig under en tävling på en 1000cc på raksträckan så vinner han ändå inte . För då kör han i fel klass :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning