Går denna del att reparera?

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Innan påsken så råkade jag tyvärr ut för lite skadegörelse på min ögonsten. Någon har varit ned i garaget och vält hojen på höger sida. Utöver några mindre skador som jag utan större problem kan åtgärda på egen hand, så har fästet för höger fotpinne samt bromspedalen brutits av. Jag misstänker att hojen har landat med merparten av sin vikt på fotpinnen.

IMAG0126.jpgIMAG0129.jpgIMAG0130.jpg

Tror ni att detta är något som en duktig svetsare skulle kunna lappa ihop ordentligt, eller gör jag bättre i att beställa en ersättningsdel? Tilläggas bör att inga anslutningar verkar vara skadade, utan det är enbart själva fästet som har förstörts.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Går att svetsa. Vet det av egen erfarenhet.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Svetsa lär funka, ett nytt är antagligen snyggast om man inte lägger ned lite jobb på att få till "osynliga" svetsar efteråt förstås... Känns som om det beror rätt mycket på vem som gör svetsjobbet :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tre möjligheter:
1) Köpa ny reservdel. (Kolla i varje fall priset så du har lite pejl.)
2) Svetsa
3) Begagnad från nån lokal MC-skrotfirma
Jag hade direkt valt 3) som första alternativ. För att underlätta besöket vet du givetvis modell och år på din hoj
OCH
tar med de trasiga bitarna så kan man direkt på plats se om det de plockar fram från nån hylla passar/är rätt bit.
För det kan ju vara så att en bit från en annan hoj. Faktiskt passar. Tillverkaren har använt samma del i flera hojmodeller.

Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Tack för alla snabba svar! Skönt att höra att det förmodligen går att svetsa ihop delen igen. Då vet jag att jag kan lösa det den vägen om jag inte får tag på en reservdel. I slutändan så beror det nog även på vad försäkringsbolaget säger, men det är ju en helt annan historia. Tack ska ni ha!:tummenupp

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Självrisken för skador liknande denna lär väl tyvärr bli bra mycket högre än vad enbart svetsarbetet kostar.

Eller tom en ny del, monterad av en verkstad :rolleyes: Dessutom tar det betydligt mycket längre tid än att skaffa prylarna själv, eller få den svetsad.

Ja, jag börjar misstänka att ni båda är inne på rätt spår. Självrisken ligger på ca 2 500 kr, så det lönar sig förmodligen inte att gå genom F-bolaget. Utöver den aluminiumplatta som har knäckts av så strök blinkersen fram samt bromshandtaget med - inga dyra delar, och lätta att återställa. Någon repa i lacken blev det också, men hojen är trots allt 20 år gammal... det hade nog känts värre om det var första repan på en sprillans ny cykel. :tungan

Det lutar åt att jag löser det hela på egen hand, utan inblandning av försäkringsbolaget.

beloreth

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Triumph Speed Triple -97
Om den ska svetsas så se till att den inte har blivit böjd innan den gick av. I sådana fall blir det bättre med en begagnad del.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Satsat på ny fina ställbara ! Finns på ebay för en billig penning. Hittade ett par för 1500:- på www.ebay.it:yoparty

Nya ställbara handtag? Finns sjukt många på ebay, men betala inte några 1500.- (om du inte vill ha äkta Pazzo). Finns fullt med kina-handtag för 300.- paret hemma vid dörren. Känns väldigt gedigna.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nya ställbara handtag? Finns sjukt många på ebay, men betala inte några 1500.- (om du inte vill ha äkta Pazzo). Finns fullt med kina-handtag för 300.- paret hemma vid dörren. Känns väldigt gedigna.

Misstänker det var fotpinnar som avsågs...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vet inte hur väl en svetsning håller.. men tänk på att fotpinnen utsätts för en del tryck och som konstruktionen ser ut ganska mkt vridning (hyfsat iaf).

Skulle den gå av medan du kör kan det göra jätteont och bli jättedyrt..

Men som sagt, hur hård en svets blir får nån annan svara för.

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag vet inte hur väl en svetsning håller.. men tänk på att fotpinnen utsätts för en del tryck och som konstruktionen ser ut ganska mkt vridning (hyfsat iaf).

Skulle den gå av medan du kör kan det göra jätteont och bli jättedyrt..

Men som sagt, hur hård en svets blir får nån annan svara för.

Jag tänkte försöka få tag på en ersättningsdel. Jag misstänker att en sådan kommer att kosta ungefär lika mycket som svetsarbetet skulle göra på verkstad, och då känns det faktiskt säkrare att köra med en "hel" enhet. Precis samma spår som du är inne på, med andra ord.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hade köpt beg om jag hittat , och sen kolla över vad ny kostar.. aluminium brukar inte hålla så jätte bra när man svetsar..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning