Går det att bryta ett årsförsäkringsavtal?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Min motorcykel är trasig. En härlig dag i somras lagade jag den provisoriskt för att kunna njuta av vinden i håret en dag. Eftersom att lagen säger att försäkring krävs på påställda motorcyklar tecknade jag en sådan. Det var en helårs halvförsäkring. Jag tänkte att jag skulle kunna använda ångerrätten inom två veckor. Att ångra glömde jag bort.

Fakturorna från försäkringsbolaget har inte nått mig för än nu på grund av postkrångel efter att flytt. När jag berättade situationen för försäkringsbolaget sa de att jag hade tecknat ett årsavtal vilket inte går att bryta.

Det känns orimligt att behöva betala pengar då jag inte utgör någon risk för försäkringsbolaget. Hur ska jag göra för att slippa betala? Skulle jag kunna strunta i att betala fakturorna utan att riskera påföljd?
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Kan inte det där 100-100, men när man säljer hojen får man ju bryta... Så rent teoretiskt, om ex.vis din farsa/morsa köpte din hoj en dag och sen köper du tillbaka den till våren... Tja, jag vet inte...:va
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Skriv över hojen på tjejen, eller en kompis.. Sen är det bara att skriva tillbaka den... Du kan inte bli tvingad att betala för något du inte fått, utan behöver bara betala för den tid som hojen stått på dig.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Har du tecknat en årsförsäkring är det väl inte mer an rätt att du pyntar den, ger du fan i o pyntar så får du trafikförsäkringsföreningen på dig o då blir det DYRT.:D
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Som jag skrev så känns det orimligt att behöva betala pengar då jag inte utgör någon risk för försäkringsbolaget. Motorcykeln är avställd; trafikförsäkringsföreningen kommer inte intressera sig.

Ja just det, ägarbyte är en lösning. Finns det andra?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Som jag skrev så känns det orimligt att behöva betala pengar då jag inte utgör någon risk för försäkringsbolaget. Motorcykeln är avställd; trafikförsäkringsföreningen kommer inte intressera sig.

Ja just det, ägarbyte är en lösning. Finns det andra?

Viktigt vid ägarbytet är att se till att hojen är AVSTÄLLD !!
Annars kommer TFF och knackar på och dom är inte billiga.
Ställ av hojen först, gör sedan ägarbytet med rutan avställd ikryssad.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Motorcykeln är avställd.

Jag ska tänka på att kryssa i rutan också, om jag löser problemet på det sättet.
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag har exakt samma problem! :mad:


Pratade med försäkringbolaget häromdagen, det gick inget bra.

Bad att få prata med hennes chef men han var ju förstås inte där, helvetes jävlar.

Jag förklarade för dom att motorcykeln var nerplockad i molekyler och därmed ingen fara, hon bad att få ringa upp vilken hon gjorde någon timma senare och förklarade att dom fortfarande bedömde cykeln som en risk!


:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Jag har vid nått tillfälle när jag pratat med försäkringsbolag fått höra att jag måste vänta på den så kallade "Huvudförfallodagen" innan jag kan bryta försäkringen, men efter att ha babblat på lite har jag till slut fått reda på att det faktiskt inte är några som helst problem att bryta med ett försäkringsbolag helt oberoende av huvudförfallodagen. Bara att ställa av hojen först, sedan är det fritt fram. Slipper en massa ägarbyten vilket man helst vill undvika, särskillt om det handlar om en relativt ny hoj med få ägare sedan tidigare...

Dock gäller antagligen inte detta vid en försäkring som man låst på ett år...
Undrar vad som händer om du bara skiter i att betala? Som sagt hojen är ju inte i trafik (avställd), så Trafikförsäkringsföreningen ska ju inte behöva bli inblandade!?
Skulle gissa att du blir av med försäkringen... så var det problemet ur världen! :tummenupp
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Är mänskligheten fördummad nu för tiden eller?? Hur svårt kan det vara att ta till sig villkoren för en årsförsäkring, teckna den o du är försäkrad hela tiden utan en massa av o påställningar som kostar administration för bolagen.:mattias :mattias
Går man in i ett avtal så har man ju koll på vad man ingått för avtal.
 

Dominator-Rocks

Guest
Är mänskligheten fördummad nu för tiden eller?? Hur svårt kan det vara att ta till sig villkoren för en årsförsäkring, teckna den o du är försäkrad hela tiden utan en massa av o påställningar som kostar administration för bolagen.:mattias :mattias
Går man in i ett avtal så har man ju koll på vad man ingått för avtal.

Och om cykeln går sönder och blir ståendes i ett garage så tycker du inte att man kan göra ett undantag.


Jag erbjöd mig tom att skicka in bilder på cykeln i delar!
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Detta är OT, men måste bara tacka för "lägga-in-youtubeklipp-skolan" som du länkat till! Vet inte hur många gånger jag försökt och inte lyckats med annat än att bli frustrerad! Jag måste vara ett sånt där "Gamlo"...
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Går man in i ett avtal så har man ju koll på vad man ingått för avtal.
Trodde jag också första gången jag anlitade IF men ack så fel jag hade, allt står nämligen inte i dom papper man får eller kan be att få skickade från dom så det ska man inte ge sig fan på! :gnissla
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag förstår att avtal ska läsas. Om du sätter dig in i min situation under sommardagen jag beskrev förstår du att jag följde en spontan känsla att uppleva motorcykelkörningens goda sidor utan att behöva läsa avtal eller polera fälgsidorna.

Ovanstående är alltså redan gjort, och jag letar lösningar baserat på den situation jag är i just nu.

Du behöver inte bekymra dig över om jag är fördummad eller inte.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Trodde jag också första gången jag anlitade IF men ack så fel jag hade, allt står nämligen inte i dom papper man får eller kan be att få skickade från dom så det ska man inte ge sig fan på! :gnissla

Hur som så vet ju alla vad en årsförsäkring innebär, sen är ju trådskaparen ute i bedrägligt syft eftersom han tänkte utnyttja en ångerrätt men glömde sen att göra det, så jag anser att det helt rätt åt honom att han föll på eget grepp.
Måtte han aldrig komma ur detta.....:D
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Förra året fick jag bryta, med salusansvar, genom att byta försäkringsbolag. Då ställde jag av hojjen och garageförsäkra i if, sen gick det att säga upp årsförsäkringen (som dom iofs "lurade" på mig när jag klart sa att jag skulle ha en avställningsbar...)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top