Går det att bryta ett årsförsäkringsavtal?

MatteP

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Yamaha R1
OM du inte betalar in avgifterna som är förfallna så kommer de drivas in till slut... Du har från deras synvinkel använt deras tjänst under denna tid och det vill dom såklart ha betalt för. Vad gäller brytande av försäkringen så kolla upp möjligheten att efter en månads avställning säga upp försäkringen, detta fungerar olika på dom olika försäkringsbolagen. Själv har ja min hoj hos folksam, ringde dom nu i oktober och sa att jag inte ville ha min försäkring längre o hon sa då att har hojjen varit avställd i mer än en månad så e de fritt fram att säga upp den och enligt henne gällde detta ALLA försäkringsbolag. (nu hade ja en Folksam Bas försäkring) och jag kollade även upp skrönorna ang att försäkringsbolaget blir surt o ger en högre premier bla bla bla sen när man vill försäkra den igen, och så är det inte... Du får precis samma premie om inte bättre.. och din bonus stannar kvar i flera år tydligen...
(kom lite off topic där) men ja hoppas du fått lite insikt i allt.. :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Upplösningen

Jag valde spåret att strunta i att betala. Min pappa kom förbi i dag, just då ännu en påminnelse hade dimpt ner från posten. Han blev upprörd och gick hem för att prata med dem. Jag slipper betala. Han hade sagt ungefär "det är ändå ingen som kommer att betala den här fakturan".
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Been there, done this.

Fick skriva över hojen på min fru för att bryta avtalet. Fungerade hur bra som helst trotts att vi bor ihop. :tuttar

Hittade ett bolag mindre än hälften så dyr som det gamla. Förklarade situationen för det gamla bolaget. De kunde inte göra något på priset. Provade med att jag skulle bara säga upp avtalet vid nästa faktureringsdatumet så de kunde behålla pengarna som jag hade redan betalat. Men det gamla försäkringsbolaget föredrog att förlora/betala tillbaka pengarna och tvinga mig till ett ägarbyte. Konstigt tycker jag.

Det gamla försäkringsbolaget tyckte jag agerade fult som hade ett helårsavtal och ville bryta det. Men hade de sänkt priset med 25% (och då varit bara 50% dyrare än konkurrenten :rolleyes: ) hade jag stannat kvar året ut. Tar man ut ett överpris förlorar man kunder, så enkelt är det.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top