Går det att byta till remdrift istället för kedja?

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Remdrift tar mycket mer kraft från motorn än vad kedja gör. Det är största anledningen tilll att remdrift inte används på effektstarka hojar.

\Masonit
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tycker det är rätt fult med remmar, ju bredare de blir desto fulare blir det. Kedja ska det vara eller möjligen kardan - men då ska det vara enkelsving.

Anledningen till att remmen ger en 'mjukare' gång är väl att den flexar mer än en kedja vilket ger en liten fördröjning i gasresponsen. Det är inget vetenskapligt, endast vad jag har hört och kan tänka mig att det stämmer.

Dagens tandremmar tex Gates PowerChain flexar inget på grund av den mycket "styva" armering som används.

Detta är ett stort problem på tex hydrokoptrar och svävare som körs på vintern. Rätt spänd och lite is i remhjulen "crack" och så går remmen av ganska snart. Detta problem löser man genom att alltid slå en petflaska varmvatten över rem och remhjul innan uppstart då det är minusgrader.

Kan tänka mig att samma sak lätt händer på en hoj om inte svingarmens axel sitter mitt i växellåds drevet.

En kedja klarar betydligt större vinkel och parallellitetsfel än en rem.

En rem vill ha perfekt spänn, konstant axel avstånd och mycket hög noggranhet i uppriktningen.

Många remmar är känsliga för de microvibrationer som uppstår i en förbränningsmotor (HD, eehh micro vibrationer :D ) inte dom som uppstår av kolvslagen utan överlagrade med högre frekvens. Dom kan få "gummit" att släppa från armeringen.

Sen kan man ju alltid använda en tandrem av andra skäl än att det är "rätt" för tillämpningen.

Tandremmar är mycket bra i vissa tillämpningar typ fixerade axlar tex kamdrivning i en bilmotor, verktygsmaskiner, hydrokoptrar om man kommer ihåg vattnet, .......................

Kedja är mycket bra i vissa tillämpningar typ icke fixerade axlar, utsatt miljö, hög effekt/små dimentioner tex sporthoj, crosshoj, oskyddade transmissioner.....
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Så fort du trimmar en HD börjar ju remmar gå av. Dom byter ju till kedja för att slippa att dom går av. Skulle nog bli jobbigt på en r1.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top