Jag har just levt med en VW Golf kombi TSI Multifuel under 2v tid och är förvånad över hur en förhållandevis dyr tysk mellanklassbil kan vara så usel i detaljarbetet. Hämtades ut i arbetsgivarens bilpool och hade då gått 12 mil. Nu har den gått 120 mil till med mig, varje morgon: 5min stadskörning+6mil motorväg med farthållare i 120+5min stad igen.
* Bilen drar 1,2L E85/mil och har 45L tank så jag kommer 32mil innan den börjar klaga på ont om soppa. Dessutom är bilen milt sagt trött.
* Ljudisoleringen i bagageutrymmet är ett skämt. Det hjälper inte att det är isolerat i framsätet när kombibaken låter som en bongotrumma
* 17" hjul på en trött familjebil. Jättesportigt eller snarare jätteobekvämt
* Farthållaren är lika mjuk och smidig som en parkinsson-patient. Ryckig är bara förnamnet.
* Original ljudanläggning är så burkig att även P1 låter dåligt i motorvägsfart
* Rattknappar finns men inte för att justera farthållaren eller något annat vettigt utan för att göra menyval i färddatorn. För det gör man ju så ofta?
* Vadå trycka ner kopplingen för att bilen skall starta även i friläge
* Justerbarheten på förarsätet räcker inte till om man råkar vara 190cm och inte vill sitta som en hiphopartist
Och som lök på laxen så började bilen i torsdags att tuta när jag svängde vänster, 2 mil senare börjar airbaglampan lysa och bilen spottar ur sig felkoder och tycker man borde stanna. Ringde VW tydligen vanligt att några sladdar ligger fel och hamnar i kläm vid monteringen, efter några mil har man skalat av isoleringen och det börjar bli kortslutning.
Allt detta i en småbil VAG tycker man skall betala 30-50kkr mer än motsvarande fransk droska.
* Bilen drar 1,2L E85/mil och har 45L tank så jag kommer 32mil innan den börjar klaga på ont om soppa. Dessutom är bilen milt sagt trött.
* Ljudisoleringen i bagageutrymmet är ett skämt. Det hjälper inte att det är isolerat i framsätet när kombibaken låter som en bongotrumma
* 17" hjul på en trött familjebil. Jättesportigt eller snarare jätteobekvämt
* Farthållaren är lika mjuk och smidig som en parkinsson-patient. Ryckig är bara förnamnet.
* Original ljudanläggning är så burkig att även P1 låter dåligt i motorvägsfart
* Rattknappar finns men inte för att justera farthållaren eller något annat vettigt utan för att göra menyval i färddatorn. För det gör man ju så ofta?
* Vadå trycka ner kopplingen för att bilen skall starta även i friläge
* Justerbarheten på förarsätet räcker inte till om man råkar vara 190cm och inte vill sitta som en hiphopartist
Och som lök på laxen så började bilen i torsdags att tuta när jag svängde vänster, 2 mil senare börjar airbaglampan lysa och bilen spottar ur sig felkoder och tycker man borde stanna. Ringde VW tydligen vanligt att några sladdar ligger fel och hamnar i kläm vid monteringen, efter några mil har man skalat av isoleringen och det börjar bli kortslutning.
Allt detta i en småbil VAG tycker man skall betala 30-50kkr mer än motsvarande fransk droska.