Går det att leva med en VW Golf?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har just levt med en VW Golf kombi TSI Multifuel under 2v tid och är förvånad över hur en förhållandevis dyr tysk mellanklassbil kan vara så usel i detaljarbetet. Hämtades ut i arbetsgivarens bilpool och hade då gått 12 mil. Nu har den gått 120 mil till med mig, varje morgon: 5min stadskörning+6mil motorväg med farthållare i 120+5min stad igen.

* Bilen drar 1,2L E85/mil och har 45L tank så jag kommer 32mil innan den börjar klaga på ont om soppa. Dessutom är bilen milt sagt trött.
* Ljudisoleringen i bagageutrymmet är ett skämt. Det hjälper inte att det är isolerat i framsätet när kombibaken låter som en bongotrumma
* 17" hjul på en trött familjebil. Jättesportigt eller snarare jätteobekvämt
* Farthållaren är lika mjuk och smidig som en parkinsson-patient. Ryckig är bara förnamnet.
* Original ljudanläggning är så burkig att även P1 låter dåligt i motorvägsfart
* Rattknappar finns men inte för att justera farthållaren eller något annat vettigt utan för att göra menyval i färddatorn. För det gör man ju så ofta?
* Vadå trycka ner kopplingen för att bilen skall starta även i friläge
* Justerbarheten på förarsätet räcker inte till om man råkar vara 190cm och inte vill sitta som en hiphopartist

Och som lök på laxen så började bilen i torsdags att tuta när jag svängde vänster, 2 mil senare börjar airbaglampan lysa och bilen spottar ur sig felkoder och tycker man borde stanna. Ringde VW tydligen vanligt att några sladdar ligger fel och hamnar i kläm vid monteringen, efter några mil har man skalat av isoleringen och det börjar bli kortslutning.

Allt detta i en småbil VAG tycker man skall betala 30-50kkr mer än motsvarande fransk droska. :huvet

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
German engineering.............................?

Nuförtiden verkar det som att kunderna skall hitta ev fel i tillverkning o funktion.
Vad jag har förstått verkar VAG vara väldigt duktiga på att hänvisa till
handhavandefel istället för att erkänna att konstruktionen är fullständigt usel!

Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Oj...
Jag kör själv en golf (ej kombi) 2013 snik 1.2 tsi med master paket.

Bekväm, bra kvalle, rymliga säten, briljant farthållare med avstånds reglering och 3 lägen (eco normal sport).
Till och med stereon är helt ok :)

8 månader /1500 mil bara tanka och köra.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tycker förbrukningen låter hög.
Iofs drar ju E85 lite mer, farthållare ytterligare lite till och jag misstänker att en ej inkörd motor kan dra lite mer också innan allt slitits in ordentligt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har kört en hel del Golf i mina dagar. Och de är generellt sett ganska ok. Så länge som man undviker de med udda nummer, alltså I, III och V. VII vet jag inte så noga eftersom jag inte har någon större vana av de än. Det är ungefär så att på udda modellnummer kommer de med nyheter och till jämna nummer så har de hunnit finslipa detaljerna.

Att farthållaren ska vara ryckig har jag inte upplevt. Snarare så tycker jag att den fungerar mjukt och bra. Kanske det beror på att de inte har finjusterat det för att lira bra ihop med multifuel-motorn utan bara tagit den ganska så rakt av från någon annan motor?

Det är väl ungefär som att styrningen av DSG-lådorna inte känns riktigt korrekt injusterad när den sitter i Blue Motion modellen med 1.6l dieselmotor på 105hk eller vad det är, och varvar upp till 4500rpm innan den växlar upp om man har gasen tryckt i botten. Någon som vill gissa ungefär hur kraftfull en 1.6l dieselmotor känns vid 4500rpm? Upp till 4000 är det ganska bra drag, men sedan tappar den tvärt all kraft.

Det där med att sätta stora aluminiumfälgar på bilen är ju något den delar med många andra. Särskilt om man väljer något utrustningspaket så ingår det för det mesta stora fina fälgar i det. Det behöver inte vara ett sportpaket utan kan vara ett för komfort eller vad som helst. Och ofta så blir de bredare också, så man behöver bredare däck. Så dels kostar däcken mer och de får även bilen att dra mer soppa, precis vad alla bilägare brukar drömma om.

Originalljudanläggningen i moderna bilar brukar för det mest låta riktigt ok. Jag har inte märkt av att den ska vara något speciellt dålig just i Golfarna. Nu är ju dock inte jag någon audiofil, men burkigt har jag inte upplevt ljudet som. Det är ingen som hållit på och lekt med inställningarna och skruvat bort sig?

Jag håller med om att Golf är en aning för dyra i dagsläget. Vilket även gäller rent generellt för VW. Det behövs inte alls något vidare häftiga tillval innan de är uppe på en prislapp på över en kvarts miljon. Ungefär en ganska medelmåttig motor med manuell låda, motor- och kupevärmare och dragkrok så är man uppe i de pengarna.

Dock så måste jag ju säga att den utfällbara dragkroken på Golf VII är lite smårolig. Bara att dra i handtaget i bagagerummet så hoppar den ut där bak, sedan bara dra den i läge tills det klicka och den gröna dioden tänds. Kan inte bli mycket smidigare för en "löstagbar" dragkrok. Och har man dessutom valt dragpaketet så ser man bra i backkameran när man ska backa mot släpet också. :tummenupp

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Tycker de flesta nyare bilarna är av samma skrot och korn.

Plöjer ner miljoner på utveckling av flashiga telifånappar till färddatorn men bygger en framvagn och drivlina som platsar på en barnvagn. :mad:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det går säkert att leva med den, men det finns inga bilar som har så omotiverat högt kvalitetsrykte som VW och Audi.
Undvik i görligaste mån.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har aldrig kört Golf VII men äger en Golf VI kombi och både svärfars fru och två olika polare kör Golf V och ingen av dessa bilar har något av de nämnda problemen.

Förbrukningen ligger vår en bit under halvlitern milen vilket gör att vi når lätt 120 mil på en tank, men då är det såklart diesel. Etanol är inget bränsle utan livsmedel, tanka bensin istället. Har aldrig hört någon som tankat något bilmärke med etanol och varit nöjd med förbrukningen.

Ljudisolering har VI an kombi inget problem med i bagageutrymmet men VII an väger hundra kilo mindre så kanske har dom snålat in här?

17" hjul är väl oftast inte standard och kan säkert sabba de flesta bilar.

Farthållaren tycker jag tvärtom är mycket mjuk, kanske beror på motorn.

Ljudanläggningen är i min paketlösa bil ungefär som alla andra bilar i prisklassen som jag har testat.

Farthållaren vill jag inte ha i rattnav då det rör sig när man svänger utan föredrar att ha, som i dom flesta bilar jag testat, på blinkersspaken. Vet inte var den sitter på en golf-VII dock. Med fast rattnav som vissa cittror har kanske det skulle funka att ha farthållaren där.

Sitter bra med mina 187 cm i förarstol vilket jag inte gör i alla bilar, frugan som är den som oftast sitter i baksättet upplever dock att mittplatsen där är bekvämare än sidoplatserna vilket låter skumt, något med sidoplatserna som hon upplever att hon sitter snett vilket jag själv inte har känt av men jag har inte åkt där så många gånger eller långt.

Glappsladdar på en ny bil trodde jag annars var en fransk specialitet. Hade för några år sedan en hyggligt ny Pega som drabbades av dylikt och svärmor hade (har?) glappande hastighetsmätare i sin nyköpta Renault. Låter annars som att någon gör något moment fel i fabriken, sådant hade biltillverkare annars rökt ut i tester av prototyper och förseriebilar.

Prisvärdhet kan man alltid diskutera med alla paket som finns upplever att skillnad finn men inte på den nivån TS beskriver på nya bilar men speciellt utgående modeller reas ofta vilket är ovanligare på en ny modell som Golv-VII. Hade jag köpt ny hade jag nog köpt Skoda istället. Eller en Toyota, dom håller ju andrahandsvärdet ännu bättre.

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Sedan vet jag inte hur stor skillnaden är egentligen, men Golf tillverkas i Tyskland, Golf Variant (kombi) heter utomlands Jetta (inte Golf) och tillverkas (tror jag) i Brasilien.

Såg dessa uppgifter för 1,5 år sedan då dottern skulle köpa sin första bil, hon blev med körkort då. Det bidde hur som helst en Polo 1,6 från -98.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Sedan vet jag inte hur stor skillnaden är egentligen, men Golf tillverkas i Tyskland, Golf Variant (kombi) heter utomlands Jetta (inte Golf) och tillverkas (tror jag) i Brasilien.

Såg dessa uppgifter för 1,5 år sedan då dottern skulle köpa sin första bil, hon blev med körkort då. Det bidde hur som helst en Polo 1,6 från -98.

Gamla Golf Variant tillverkades i Mexico, men nya ska visst tillverkas i Tyskland. Vad den heter varierar på olika marknader men i Västeuropa brukar det stå Golf.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130522/nya-vw-golf-kombi-ar-sportscombi-inte-variant
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
VW har kvalitetsproblem med alla sina bilar sedan några år tillbaka.
Min källa på detta är exets pappa som gjort konsultjobb för denna usla tillverkare.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker att det är ganska tydligt att VW-koncernen medvetet levererar olika "kvalitetskänsla" i sina olika bilar. Golf "ska" kännas billigare än Passat, Passat ska kännas billigare än Audi.

Mina föräldrar har kört Audi/Passat i alla år, och deras senaste bil är en Golf. Och man märker ju helt klart att Golfen känns plastigare och mindre "premium" än både Passat/Audi. Även på detaljer där det förmodligen vore en väldigt liten (om ens någon) merkostnad att få exakt samma premiumkänsla även i Golfen.

Den stora fördelen med VW och Audi som jag ser det är att de går i all j*vla oändlighet. Har själv en A4:a som nu närmar sig 22000 mil utan några egentliga överraskningar (annat än normala slitdelar som fått bytas).
Samma sak med föräldrarnas tidigare bilar.

Personligen gillar jag Golfen ändå och köper förmodligen en sån själv nästa gång.
Billigare service än Audi, och 1.4TFSI:n kan jag dra 2 hojar på släp med utan problem, och ändå bara dra 0,7-0,8l milen.

Edit: min "analys" bygger på bilar äldre än 2010.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Där har vi problemet, "multifel", miljömupp bil, klart den trilskas!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haft Golf också, -07, -08 och -09.. Den sista Multifel.

Körde Multin på 0,9 ungefär på E85, så nåt fel gör du ju om den drar 1,2.

Gillade dem mer än jag kunnat ana också. Var grymt skeptisk till att sätta mig i dessa små skitbilar, men blve lite tvingad pga avtal till en början, och fortsatte frivilligt efter det faktiskt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Skriva agg om VW kan jag göra i dö dagar.
Aldrig att en sådan bil hamnar på min gård om det är jag som betalar för den.
1045mil tog det i min nya Sharan innan elhissen höger fram pajja. Hur ofta man nu använder den 10ggr?
Min Passat utav 2011s årsmodell kunde nog bo på en verkstad om man ville anmärka på alla fel.
Att kompisens 2010 passat precis bytt baklucka pga rost, och har rostblämmor på samtliga dörrar ansågs som normalt....

Själv köpte jag en 308 kombi privat. Har bara bra erfarenheter utav franska spjut så valet var solklart.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Har aldrig kört Golf VII

Farthållaren vill jag inte ha i rattnav då det rör sig när man svänger utan föredrar att ha, som i dom flesta bilar jag testat, på blinkersspaken. Vet inte var den sitter på en golf-VII dock. Med fast rattnav som vissa cittror har kanske det skulle funka att ha farthållaren där.

På nya Golfen så sitter farthållaren på ratten. Funktionen är dock lite stabilare så det är inga problem.
Se klippet nedan:)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har haft 3 Golfar som alla var mindre än 3 år gamla. Skit är bara förnamnet. Nu köpte jag dock loss de av företaget jag jobbade på enbart för att tjäna pengar på dem men jag kan inte förstå att folk är villiga att betala så mycket för dem.
Men det är oftast det som är felet, köparna är folk som inte är så kunniga när det gäller bilar och kraven är oftast ställda mot utrymme och förbrukning. Sistnämnda brukar inte vara skyhögt men inte heller bland det lägsta.

Som Skrotis sa, de har ett oförtjänt bra rykte. Precis som Opel i sin tur har oförtjänt dåligt rykte, en Astra är ljusår bättre än en Golf för betydligt mindre pengar men ändå i stort sett samma bil.

Och ja, Golf är längst ned på kvalitetsstegen, sedan kommer Passat och sedan Audi. Vissa motorkombinationer/växellådor är ju alltid exklusivt för Audi de första två åren innan de släpps till övriga märken inom koncernen.

Så nej, det går inte att leva med en Golf. Om det inte är en diesel som man kommer över billigt, då kanske det kan funka ett tag.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skrotis och Anders har förklarat läget.
VAGs prylar är en av de produkter som har ett oförtjänt kvalitetsrykte.
De var hyggliga för 10år sen. Idag är det rullande prototyper som slutmonteras/justeras på service.
Gäller även franska bilar..de har närmat sig varann, tyskar och fransmän. Fransoserna har bättrat sig men inte i motsvarande mängd som Folkan har försämrats...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO