Går det att leva med en VW Golf?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Att kompisens 2010 passat precis bytt baklucka pga rost, och har rostblämmor på samtliga dörrar ansågs som normalt....

Hm, lämnade föräldrarnas första årgångens golf plus på service vid 18-19 000 mil sommaren -12. Tänker inte tala positivt om den bilen, huvudsaken är att de trivs. Påtalade rosten i framskärmar, insteg och på sparklådor, (som jag tycker är ett fint gammalt ord vi bör bevara). Verkaren for ut med kameran och tyckte att det var anmärkningsvärt. Vi hade påtalat insteg och en skärmkant vid 10 000 mil ca men sedan lät föräldrarna det falla i glömska. Tydligen var garantin utgången men skadorna fanns noterade. Verkaren sa att trösklarna får ni aldrig fixat men kanske framskärmarna.

Så ringer han ett par veckor senare och är glad som en lottovinnare. VAG tog hela rasket och det på goodwill helt utan bråk eller argumenterande. Kändes bra efter annat skit som varit. Totaltekonomin är iaf helt ok.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Min Golf 4 diesel som gick 30 000 innan jag sålde den gick i vart fall som en klocka.
KCR box och körglad 19år och en historik innan dess som securitas bil. Det var en jäkligt bra bil faktiskt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Som andra redan påpekat har VAG ett oförtjänt gott rykte. I synnerhet sista åren, när det faktiskt börjar diskuteras diverse fel och brister även i motorpressen. Det verkar dock inte påverka försäljningen nämnvärt om ens alls. Varför kan man fråga sig. Jag tror det har med tjänstebilsmarknaden att göra. De som köper en tjänstebil bryr nog sig inte så mycket vad som händer efter att deras leasingavtal går ut så länge VAG tar sina garantiåtaganden. Som privatköpare får man vara mer försiktig. Det är lättare för VAG att neka en privatköpare goodwill än någon som köper leasingbilar för stora belopp regelbundet.

Personligen kan jag förstå att Golf är en populär modell. Den är i princip lika praktisk som en 3-serie, Passat eller A4. Bättre takhöjd bak än alla nämnda lifestyle kombis. Fyra personer sitter bekvämt och det finns ett hyfsat stort bagageutrymme som inte heller ligger långt efter nämnda modeller. Kvalitétskänslan är högre än hos konkurrenterna i samma klass. Därmed inte sagt att den faktiska kvalitén är bättre.

Här om veckan fick jag låna en VW Polo i tre dagar. Bilen kändes väldigt förnuftig på ett lite präktigt sätt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Farthållaren är som värst när man kör 70km/h 5an på ringled på väg ut ur stan viktigt att hålla hastighetsgränsen då de precis sänkt från 90 och polisen har perfekt fick att vinka av folk. Då går den från motorbroms 0%TPS, GAS, motorbroms igen. Ryckigt som fasen.

Angående soppaförbrukningen vet jag inte hur mycket fel man kan göra. 95% av sträckan är motorväg med farthållare. När jag kör min egen dieselbil på samma sätt drar den 0,45 mellan tankningarna. Och då är den ändå piggare vid motorvägsomkörning än Golfen.[/U][/U]

Fast min erfarenhet av VW sträcker sig ett par hundra mil så jag kan inte uttala mig om kvaliteten rent generellt. Jag blev bara negativt överraskad, stod själv och valde mellan Golf och franskt när jag köpte ny bil för ett år sedan. För jämför man mot fransoserna så kostar en Golf i det här fallet 60kkr mer. För de pengarna hade jag förväntat mig att få en bil som inte är lika burkig och bättre ihopskruvad än vad fransoserna åstadkommer.

EX:
Renault Clio kombi

VW Golf kombi

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Som gammal audi-ägare har jag sneglat mot nya Golfkombi nu när trotjänaren börjar bli dags att bytas ut.
Men du BorisJr har fått mig att vackla med din pricksäkra analys och omskrivning av sagda produkt. Vete fan om jag är så sugen längre... På A4'n har jag bara bytt däck och bromsbelägg, utöver den svindyra servicen, under 10 års tid.
Annars har det bara varit att tanka och köra. Farthållaren funkar fint och ljudisoleringen kan man inte ha synpunkter på. Plötsligt känns en sprillans Golf som ett nerköp.....

Och för övrigt är E85 sånt jävla anus att t.o.m babian-honorna blir avundsjuka.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Köpte mig en sur passat -06 förra året, vw är tamigfan inte bättre än opel och franska bilar! Det enda trevliga i bilen är de 200 hästarna under huven och dynaudio ljudsystemet resten av bilen kan jag dumpa på tippen! Och Stolarna tillhör fan ta mig bland det sämsta jag suttit på av alla sjuttiotrillioner bilar jag ägt, 4-5 mil sen är ryggen rökt! Satt i somras och försökte justera den förbannat obekväma förarstolen genom hela autobahn utan att lyckas, det var en fröjd att behöva tanka för en gångs skull så jag äntligen fick kliva ur bilen och sträcka på ryggen! Nä, det var min första och sista vw-bil! Vorsprung durch technic my ass:fakta

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur högt är eg andrahandsvärdet på en Golf. tillverkas de i guld och är därför värda massor begagnade?

Golf 2013 9600mil Så man skall köpa en bil någon har kört 9600mil med på mindre än ett år (vem gör det förutom taxi?) med en växellåda som är känd för sina kvalitetsproblem. Om man tänker sig att en bil lever i 30 000mil så har denna 2/3 del av sitt liv kvar, någon verkar tro att det är rimligt att värdeminskningen också är linjär under bilens livslängd för den kostar 2/3 av listpriset för en ny.

För 179 000kr får du en helt ny Renault Megane med motsvarande 1,6l diesel och automatlåda samt nästan hela tillvalslistan.

Är jag dum eller har jag missat något i prisbilden för bilar?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tycker de flesta nyare bilarna är av samma skrot och korn.

Plöjer ner miljoner på utveckling av flashiga telifånappar till färddatorn men bygger en framvagn och drivlina som platsar på en barnvagn. :mad:
Sant!
Såg en dokumentär för en massa år sedan hur SAAB lade massor av utvecklingsarbete design, bl.a. ljudet. Det skulle helt enkelt låta "rätt" när man stängde en dörr eller handskfacket.

Har i vuxen ålder fått det tveksamma nöjet att äga en SAAB av samma modell som i dokumentären och det var utan tvekan den sämsta bil jag någonsin ägt/kört/åkt. Katastrofalt många modellrelaterade fel, men jävlar vad pålitligt det lät när man stängde dörren!

Tyvärr funkar det ju. De som köper ny bil faller för billiga designtrick typ kromplast och bortser från saker som hur karossen är rostskyddad o.s.v.
Konsumenter är dumma i huvet nå jävulskt.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
En god vän är verkmästare på en vw verkstad och han säger -Köp aldrig en vw. Oehört överreklamerat, extremt dyr service och mkt allvarliga motorproblem. Ska man ha en pendlardroska, köp en japan.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min 5000krs mazda 626 från 88 börjar låta som värsta framtidsrymdmaskinsmonstret.. tack för den här tråden :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En god vän är verkmästare på en vw verkstad och han säger -Köp aldrig en vw. Oehört överreklamerat, extremt dyr service och mkt allvarliga motorproblem. Ska man ha en pendlardroska, köp en japan.

Exakt! Efter alla jävla skitoplar mina föräldrar ägt gick dom över till hyundai, köpte sig en i30 -08:a (förvisso en korean men ändå) flång ny, ca 12000 mil senare är en lampa allt som pajjat på bilen! Farsan är så jävla nöjd att han och morsan har hamnat i en liten konflikt. Morsan vill gärna byta å köpa en ny i30 -13, farsan vägrar för han är som sagt grymt nöjd med den dom har, bara tuffar på utan några som helst kvalitetsproblem men det ser ut som att morsan får sista ordet, som vanligt:fakta:D

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Das Auto = VW
Vorsprung durch technik = Audi

..... om vi nu ska hålla oss till fakta menar jag.
I övrigt har jag ingen avvikande uppfattning.

Samma koncern även om sloganen används till audi, jag tror att audi upplevs som lite vassare kvalitetsmässigt jämfört med systerkontainern även om dom delar en hel del komponenter med varann men i stort, same shit different name.

Das auto på dig!

Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Skönt att det finns uppfattningen att VW var bra för 10 år sedan för det var just då jag jobbade hos VW i Braunschweig :)

Tog körkort i en Golf 4 och gillade den då men det är ju ngr år sedan och bättre bilar har man kört. En vän köpte en 2013 passat och har fått lämna in den hela 5 gångar redan och då har den gått mindre än 1500mil. Första gången han fick lämnar in den var efter första veckan redan. då luktade det tydligen plötsligt väldigt mkt rörk i bilen....

Tyckte det var roligt när jag leasade en Ford Ka 2011 - alla sa äsch Ford och den går bara sönder och rosta och allt men på 3000mil/1,5 år har den funkat klockrent. Enda var väl att den var satans trist.
Nu kör jag en Mini One 2013 och hittills har den funkat perfekt i 2800mil på 11månader men även där fick jag höra om dåligt kvalitet osv innan. Men jag kan inte klaga.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt magiskt att passaten gått om v70 i kombiligan. Har Torslanda traktorn blivit för dyr för leasingsvensson?
Även då jag inte på något vis är Volvo positiv så upplever jag dem betydlig mer driftsäkra än det tyska skräpet..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Helt magiskt att passaten gått om v70 i kombiligan. Har Torslanda traktorn blivit för dyr för leasingsvensson?
Även då jag inte på något vis är Volvo positiv så upplever jag dem betydlig mer driftsäkra än det tyska skräpet..

Det är en falsk upplevelse :) Volvo har en del strul med styrväxlar som rasar och ECU:er som pajar och går in i safe-mode. Inte för att det gör VW bättre - de har en del strul de med och måndagsexemplar.

De mest driftsäkra bilarna jag har haft och som även kvalitetsmässigt känts som nya efter mer än tio år av användning, är ändå några Audi-modeller. Och de har ändå krävt reparationer av kombiinstrument, byte av avgastempsensorer och annat som ligger strax utanför det man vanligen betraktar som normala slitagedelar. Men ganska ok för bilar som gått i 30.000mil och körts hårt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Japp du fick en fullsmetat passat för 7,5 basbelopp. 4wd, automat och allt man vill ha i extra. Motsvarande V70 blev mycket dyrare. Då får man en fwd automat och delskinn, knappt att krogen går med på 7,5bb.
Sen så förlorar V70 många antal bilar mot XC60 som är en ganska vanlig tjänstebil.
Volvo prisade ut sig, men många passat ägare saknar sina Volvos/audi idag. Vänta något år till så ska alla 2011/12 passat bytas. Då får vi se hur nöjda tjänstebilsfolket verkligen var.

Sist i Gällevare på en mässa med 25 utställande säljare så var 23bilar passater, 22st 4wd och dsg 1st fwd. 1BMW och en Opel.
Mässan hålls nästa år med och vi får se hur det ser ut då. Jag har bytt. Vet några till som gjort precis som mej i förtid för att bli av med bullret och problemen.

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Hoj
TV4 Fact. -17
Plockade 2010 ut en passat 4 motion, dsg.
Det var då fel på bilen redan som ny, ibland när man tog foten ifrån bromsen small det till och bilen nästan hoppade framåt.
Flera verkstadsbesök, inget fel hittades mm, koppling byttes, blev lite bättre, sedan byttes vxl lådan långt senare och vid detta byte konstaterades det att kardanen var spräckt.
Runt 10000 mil sade styrservot upp sig men vw tog detta på goodwill då jag tidigare nästan bott på verkstan.
Vid 11000 mil så gick det inte att öppna höger bakdörr innefrån längre. Tydligen hade vajern i dörren hoppat av och mekanikern sa att det var ett vanligt fel.
Vid inlämning till leasingbolaget fick jag beröm för att jag skött om bilen så bra och de 5 rostblämmorna i nederkant av dörrarna var så lite, eller rättare sagt vanligt att det räknades som ok???

Höll på att glömma, som ny slog även bakdäcken i hjulhusen om man åkte med lite last eller om det var ett gupp, svacka på motorvägen.

Tog jag ut en passat till??
Tror inte det.....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De mest driftsäkra bilarna jag har haft och som även kvalitetsmässigt känts som nya efter mer än tio år av användning, är ändå några Audi-modeller. Och de har ändå krävt reparationer av kombiinstrument, byte av avgastempsensorer och annat som ligger strax utanför det man vanligen betraktar som normala slitagedelar. Men ganska ok för bilar som gått i 30.000mil och körts hårt.

Det bevisar bara tesen att de var bra för 10 eller mer år sen. Inte att de är nåt särskilt idag. Min uppfattning är att det varit fritt fall sen dess.

Hade inte varit nämnvärt bekymrad av att köpa en 2003-års eller 1996-års A6, däremot en 2 år gammal..

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag plockade ut en 2013 Passat Kombi 2.0 Tdi som tjänstebil i början på September. Manual, drag, xenon,led mm. Har kört nästan 800 mil. Och jag måste säga att jag är supernöjd. Visst nu har jag inte haft den så länge men den går mjukt, tyst och billigt och har en massa plats för last och passagerare. Får la se hur den mår efter 3 år men hittils är jag jävligt nöjd med mitt val.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO