Går det att registrera en USA-import?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jag pratade med vägverket för några år sedan och då hade det blivit fel i deras regler. Det innebar att mc från USA nyare än sommaren 2004 (eller 2003) inte gick att regga i Sverige. Deras plan var att åtgärda felet. Det fanns då ett gäng nya 2004:eek:r i Sverige som inte kunde reggas.:huvet

Kontakta vägverkets tekniska service och berätta för oss vad de säger.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Dum fråga, och ett jävla trådlyft, men det var möjligtvis inte den här hojen?

http://www.blocket.se/vi/18251270.htm?ca=4_s

Off topic:

"Själv har jag åkt ändå på somrarna, efter jag kollat upp hur mycket man får i böter om man åker oregistrerat (600 SEK) och inget straff. "

Står så i annonsen. Det är ju för tusan olovlig körning och det kan väl rendera i indraget körkort mm.

mansa

snabbare än en snigel!
Gick med
23 May 2008
Hoj
KTM 525 EXC 2005
har du titlen/cyklens id papper och ett bullerintyg samt ett kvitto på cyklen där det framgår tydligt att den är köppt av första ägaren /impotören så är det bara att köpa och sen fixa kvitto på svenska brommsbelägg och regga den .

men kolla upp först att den står som eget bruk i papprena om ursprungs kontrollen är gjord och godkännd

står det eget bruk så är det inga problem att regga den

står det därimot annat bruk så kan det bli lite problem men det går dock att ordna så länge titlen och kvitto finns då han som registrerings besiktigar cycklen har möjlighet att ändra så att du står som impotör samt första ägare på cyklen detta medför dock att du inte kanregistrera fler fordon på 12 månader .

jag gick i genom detta i sommras då jag reggade min gsxr

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Ett problem med USA import (om det inte är flyttgods) är att fordonet måste stämma överens med typgodkännandet och jag har för mig att det är någon kod på brickan som är nitad i ramen som inte stämmer eftersom USA har andra krav på avgasrening. Rimligtvis stämmer då inte uppgifterna för typgodkännandet eftersom svenska importören (Honda sverige" är inte intresserade av att få USA modellen typgodkänd i Sverige.

Jag har för mig att ovan är en rimlig förklaring, fick detta förklarat av en god vän på Bilprovningen för något år sen.

Alltså säkert bara massa byråkratiskt tjafs som är hopplöst att lösa.

Ta in som flyttgods ska däremot inte vara något problem men då måste man varit mantalsskriven utomlands till det aktuella landet i 12 mån minst.

/Nitrous

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Inget som behövs för att regga. Vad har du läst detta?
På min 07 var det inget krav i alla fall.

Jag har gjort exakt samma sak, fast allt det han listar gäller vid registrering av "hembyggt" eller "ombyggt" fordon. Det blir alltså ingen CBR längre, utan du får döpa den till vad du vill utom just CBR.

Vissa påstår att det inte går att registrera en fabriksbyggd orginal motorcykel som "amatörbyggt fordon" men det är alltså fel, för det går och jag har gjort det. 2 ggr tillomed.

Off topic:

"Själv har jag åkt ändå på somrarna, efter jag kollat upp hur mycket man får i böter om man åker oregistrerat (600 SEK) och inget straff. "

Står så i annonsen. Det är ju för tusan olovlig körning och det kan väl rendera i indraget körkort mm.

Det är för tusan inte alls olovlig körning, hur får du det till det?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är för tusan inte alls olovlig körning, hur får du det till det?

Vad är skillnaderna då? Kan vara bra att veta även om det känns som det beror mycket på polisernas humör för tillfället. Köra oreggad mc känns ju som att det skulle gå under "olovlig körning".

När du ändå upplyser mig får du gärna beskriva vad lagboken säger om just olovlig körning, då man kanske råkar köra lite cross och fiddys och liknande på allmän väg. :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vad är skillnaderna då? Kan vara bra att veta även om det känns som det beror mycket på polisernas humör för tillfället. Köra oreggad mc känns ju som att det skulle gå under "olovlig körning".

När du ändå upplyser mig får du gärna beskriva vad lagboken säger om just olovlig körning, då man kanske råkar köra lite cross och fiddys och liknande på allmän väg. :tummenupp

Vad lagboken säger får du ta reda på själv, men olovlig körning är att köra ett fordon som du inte har behörighet att köra. Enkelt.

Att köra en tung oreggad motorcykel med rätt körkortbehörighet är ingen olovlig körning.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0