Går det att svetsa i motorblocket?

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Har dragit sönder fästet vid oljepluggen på det högra motorblocket på min Kawasaki KMX -86. Det är inte stort, hälften av gängorna har lossnat så att säga, alltså "muttern" är kluven på längden. Jag kan gänga om jag jag gör det försiktigt men det räcker ändå inte med det, samt när skruven satt så gängad som den kunde utan att ramla bort, har jag tagit kemisk metall för att laga det men det läcker igenom, lite lite grann fortfarande. Min undran är om det kommer att hålla? Jag har inget emot att fylla på lite olja en gång i månaden för det var vad som såg ut att läcka ca. Om det inte håller, bör jag då få någon att svetsa blocket och går det?

Har annonserat om att köpa begagnade här på sporthoj men vill få iorning på hojen så fort som möjligt.

frigol33t

Ett hjul - j*vligt kul
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
KTM EXC 125 SM
skaffa en expanderande skruv, som alltså blir grövre och grövre ju längre in du skruvar den. borde finnas i järnhandel eller något liknande.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du ska inte mecka dit nån jäddra expanderskruv som noskornet ovan föreslog... Ja det går att svetsa och det är melodin

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Redan nu är det "fulmek" då jag har fått ta bort oljepluggen och istället fylla rubbet med kemisk metall. Får ta bort transmissionskåpan för att byta olja så länge men det går. Tackar för infon om att det går att svetsa, då ska jag höra med en granne här som tydligen ska vara en riktigt stjärna på att svetsa aluminium.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Redan nu är det "fulmek" då jag har fått ta bort oljepluggen och istället fylla rubbet med kemisk metall. Får ta bort transmissionskåpan för att byta olja så länge men det går. Tackar för infon om att det går att svetsa, då ska jag höra med en granne här som tydligen ska vara en riktigt stjärna på att svetsa aluminium.

Herregud... Hur tror du det går, när skiten släpper (för det kommer det göra) och du ska ta en kurva med 0,5 l olja på bakdäcket?

Solid snake

Guest
:rofl

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Ångrade mig och plockade isär motorn så nu ligger blocket hos min granne och väntar på att bli svetsat, det är bättre att göra det rätt än att chansa... Så, tack igen då :)

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
du hade inte behövt ta motorn ur ramen ens men :tummenupp

Åfan, men hur gör man då? Oljan måste väl bort helt och går svetsen igenom ordentligt då? Det bör det väl göra förstås men det vore bra att veta till nån annan gång :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Åfan, men hur gör man då? Oljan måste väl bort helt och går svetsen igenom ordentligt då? Det bör det väl göra förstås men det vore bra att veta till nån annan gång :)

Bränn bort oljan.. Att det sedan rinner lite olja på insidan är inte kritiskt, huvudsaken är att det inte finns i sprickan/gängan elelr vad som nu skulle svetsas

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ljunghusen, är du på krigstigen? :hihi
vem vet, men du måste erkänna att det är svårt att veta vad man ska göra när man läser detta, skratta, gråta eller bli arg?:hihi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024